Ansiopäivärahapäätökset ovat aiempaa selkeämpiä

29.6.2017 10:27 | Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö

Työttömyyskassojen antamat ansiopäivärahapäätökset on uudistettu. Uudistamisen tarkoituksena on ollut parantaa päätösten ymmärrettävyyttä ja selkeyttä.

Uusissa päätöksissä on kiinnitetty huomiota erityisesti asiakkaan näkökulmaan. Työttömyysturvaa koskevat säädökset on pyritty esittämään päätöksissä yleiskielellä. Päätöksissä on myös alettu käyttää sinä-muotoa teitittelyn sijaan.

Päätöksiin on lisätty aiempaa enemmän yksilöllisiä tietoja, jotka kassan järjestelmä tulostaa päätöksiin automaattisesti. Esimerkiksi päivärahan määrän laskemisessa käytetyt palkkatiedot ja laskutavat löytyvät päätöksistä.

Ansiopäivärahapäätöksiä uudistettaessa kerättiin palautetta ansiopäivärahapäätösten ymmärrettävyydestä. Tehdyn asiakaskyselyn mukaan erityisesti uusista päätöksistä löytyvät, asiakkaan omaa tilannetta kuvaavat luvut ja laskukaavat auttavat häntä ymmärtämään päätöksen sisällön. Sanallinen kuvaus päivärahan laskemisesta ei sellaisenaan useinkaan ole ymmärrettävä.

Selkeämmät päätökset helpottavat asiointia työttömyyskassassa. Päätösten ymmärrettävyys on tärkeää myös asiakkaan oikeusturvan kannalta. Asiakkaan on ymmärrettävä saamansa ansioturvapäätöksen sisältö, jotta hän voi tarvittaessa hakea päätökseen muutosta. Selkeämmät päätökset voivat myös vähentää väärinymmärryksistä johtuvien valitusten määrää.

Uudet päätösmallit otettiin käyttöön vuoden alussa eli ne ovat olleet kassojen käytössä nyt noin puoli vuotta. Selkeytetyt päätökset on otettu hyvin vastaan, kertoo Työttömyyskassojen Yhteisjärjestön hallituksen puheenjohtaja ja IAET-kassan kassanjohtaja Outi Mäki. IAET-kassa on jäsenmäärältään Suomen toiseksi suurin työttömyyskassa.

- IAET-kassa on saanut etuudensaajilta puhelimitse myönteistä palautetta siitä, että päätökset ovat olleet helpompia ymmärtää. Yleinen tuntuma on, että puhelin- ja sähköpostitiedustelut sekä kysymykset päivärahan tasosta ja päivärahan perusteena olevasta palkasta ovat vähentyneet, Mäki sanoo.

- Uudistetuissa päätöksissä näkyvät tiedot esimerkiksi päivärahan laskutavoista eivät myöskään ole aiheuttaneet ihmetystä päätöksen saajissa.

Erilaisia ansioturvapäätöksiä on yhteensä noin 350 ja päätösmalleja kaikkiaan yli 400. Työttömyyskassat antavat vuosittain yli miljoona päätöstä, joten päätösmallit ovat merkittävä osa kassojen viestintää. Työttömyyskassojen antamia päätösmalleja ylläpidetään Työttömyyskassojen Yhteisjärjestössä. Kaikki Suomessa toimivat työttömyyskassat ovat jäseninä Yhteisjärjestössä.

Hallituksen puheenjohtaja, kassanjohtaja Outi Mäki
outi.maki@iaet.fi

Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö ry (TYJ) on työttömyyskassojen edunvalvonta- ja koulutusjärjestö sekä yhteistoimintaelin. TYJ kehittää työttömyysturvaa ja kassojen toimintaa sekä ylläpitää niiden tietotaitoa. Kaikki Suomessa toimivat 28 työttömyyskassaa ovat jäseninä TYJ:ssä. Kassoissa on jäseninä noin kaksi miljoonaa palkansaajaa ja yrittäjää.

Aktiivimallista muotoutuisi vaikeimmin työllistyvien kohdalla etuusleikkuri5.6.2017 10:58Tiedote

Hallitus valmistelee lakimuutosta, jonka mukaan työttömyysetuutta leikattaisiin niiden henkilöiden kohdalla, jotka eivät ole olleet työssä tai työllistymistä edistävässä palvelussa vähintään yhtä viikkoa edellisen kolmen kuukauden aikana. Suuruudeltaan leikkaus vastaa yhtä korvauksetonta päivää kuukaudessa. Yhdessä työttömyyden alussa asetettavien omavastuupäivien kanssa korvauksettomien päivien määrä voisi kasvaa 400 päivän ansiopäivärahakaudella seitsemästä päivästä 20 päivään.

Osittain työllistyneiden määrä on kasvanut merkittävästi työttömyysturvan suojaosan käyttöönoton jälkeen7.2.2017 13:36Tiedote

Soviteltua ansiopäivärahaa saavien henkilöiden määrä on kasvanut 36 % viimeisen kolmen vuoden aikana. 29 % päivärahaa viime vuonna saaneista henkilöistä sai soviteltua päivärahaa. Kaikkiaan osittain työllistyneiden määrä voi olla vieläkin suurempi, sillä tilastossa eivät näy ne henkilöt, joiden työtulo kuukaudessa jää alle 300 euron suojaosan.

Työttömyysturvaan liittyvien tehtävien keskittäminen selkeyttäisi työttömyysturvajärjestelmää26.1.2017 15:19Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriö arvioi kevään aikana yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön ja työelämän järjestöjen kanssa mahdollisuuksia siirtää TE-toimistojen työttömyysturvaa ja vuorotteluvapaata koskevat tehtävät työttömyyskassoille ja Kelaan. Työttömyyskassojen mielestä muutos voisi parantaa asiakaspalvelua, vähentää työttömyysturvaetuuksiin liittyvää byrokratiaa ja selkeyttää järjestelmää.