Ansioturvamenot kääntyivät laskuun vuonna 2016

19.6.2017 11:13 | Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö

Työttömyyskassojen etuusmenot kääntyivät vuonna 2016 laskuun ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2011. Työttömyyskassat maksoivat viime vuonna etuuksina noin 2,8 miljardia euroa, mikä on 6 prosenttia ja euromääräisesti 168 miljoonaa euroa edellisvuotta vähemmän. Ansiopäivärahan saajien määrä laski 3 prosenttia.

Työttömyyden vähenemisen ohella osasyynä etuusmenojen laskuun 2016 voi olla vuoden alussa voimaan tullut leikkaus työttömyysturvan korotusosiin. Tähän viittaa se, että maksettujen etuuspäivien määrä laski 4 % eli etuuskuluja vähemmän. Käänne etuusmenoissa näkyy kuitenkin tilastoissa selvästi. Vielä vuonna 2015 työttömyyskassojen etuusmenot kasvoivat 5 %, vaikka menojen kasvu oli jo tasaantunut vuosiin 2013 ja 2014 nähden.

Alakohtaisia eroja nousee esiin vuoden 2016 tilastoissa. Sosiaali- ja terveysalojen työttömyyskassojen etuusmenot kasvoivat edelleen viime vuonna, kun metalli-, puu-, rakennus- ja sähköaloilla etuusmenot laskivat merkittävästi.

Ansiopäivärahan saajien määrä laski, vuorottelukorvaukset romahtivat

Ansiopäivärahan saajien määrä laski viime vuonna 3 %. Ansiopäivärahaa maksettiin kaikkiaan noin 337 000 henkilölle. Työttömyyskassan jäseninä olevista palkansaajista ja yrittäjistä sai vuoden 2016 aikana ansiopäivärahaa 17,3 % eli noin joka kuudes.

Vuorottelukorvauksen saajien määrä väheni viime vuonna edelleen peräti viidenneksellä. Vuoden 2016 alussa tuli voimaan uusia tiukennuksia vuorotteluvapaan edellytyksiin 2014 voimaan tulleiden tiukennusten jatkoksi. Saajien määrä on vähentynyt yhteensä 31 % vuodesta 2014.

Työttömyysvakuutusrahaston ansioturvamenot laskivat viime vuonna eniten, 7 %. Valtion ansioturvamenot laskivat 3 % ja kassojen omat etuusmenot 5 %.

Kassojen vakavaraisuus on kasvanut. Kassojen tasoitusrahastojen arvo kasvoi 9 % vuonna 2016. Tasoitusrahastojen keskiarvo oli 174 %, mikä vastaa työttömyyskassojen omalla vastuulla olevien etuus- ja hallintokulujen yli puolentoista vuoden määrää.

Ansioturvamenojen lasku jatkunut alkuvuonna

Ansioturvamenojen lasku on jatkunut alkuvuonna 2017. Tammi-huhtikuussa ansioturvamenot laskivat Finanssivalvonnan kuukausitilaston perusteella 13,4 % verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan. Ansioturvan etuuspäivien määrä laski tammi-huhtikuussa 11,4 %. Työttömyysturvaetuusmenot ja -päivät ovat siis ansioturvan osalta vahvasti laskevalla käyrällä, vaikka hallituksen kaavailemat työttömien aktivointitoimet ovat vasta luonnosvaiheessa. Perusturvan etuusmenot ja etuuspäivien määrä ovat alkuvuonna lievästi kasvaneet.

Etuuden saajat

1,1 %   0,9 %   0,7 %
Etuuspäivät
yhteensä
+ 12 % 42 milj. + 7 % 45 milj. - 4 % 43 milj.
Etuuskulut
yhteensä
+ 14 % 2 827 milj. € + 5 % 2 973 milj. € - 6 % 2 805 milj. €

Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö on julkaissut työttömyyskassojen taloutta ja jäsenistöä kuvaavan tilastojulkaisun Työttömyyskassat – jäsenyys ja talous 2016. Julkaisu perustuu Finanssivalvonnan keräämiin tietoihin. Taulukot on koottu ja suunniteltu Työttömyyskassojen Yhteisjärjestössä.

Työttömyyskassat – jäsenyys ja talous 2016

Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö ry (TYJ) on työttömyyskassojen edunvalvonta- ja koulutusjärjestö sekä yhteistoimintaelin. TYJ kehittää työttömyysturvaa ja kassojen toimintaa sekä ylläpitää niiden tietotaitoa. Kaikki Suomessa toimivat 28 työttömyyskassaa ovat jäseninä TYJ:ssä. Kassoissa on jäseninä noin kaksi miljoonaa palkansaajaa ja yrittäjää.

Aktiivimallista muotoutuisi vaikeimmin työllistyvien kohdalla etuusleikkuri5.6.2017 10:58Tiedote

Hallitus valmistelee lakimuutosta, jonka mukaan työttömyysetuutta leikattaisiin niiden henkilöiden kohdalla, jotka eivät ole olleet työssä tai työllistymistä edistävässä palvelussa vähintään yhtä viikkoa edellisen kolmen kuukauden aikana. Suuruudeltaan leikkaus vastaa yhtä korvauksetonta päivää kuukaudessa. Yhdessä työttömyyden alussa asetettavien omavastuupäivien kanssa korvauksettomien päivien määrä voisi kasvaa 400 päivän ansiopäivärahakaudella seitsemästä päivästä 20 päivään.

Osittain työllistyneiden määrä on kasvanut merkittävästi työttömyysturvan suojaosan käyttöönoton jälkeen7.2.2017 13:36Tiedote

Soviteltua ansiopäivärahaa saavien henkilöiden määrä on kasvanut 36 % viimeisen kolmen vuoden aikana. 29 % päivärahaa viime vuonna saaneista henkilöistä sai soviteltua päivärahaa. Kaikkiaan osittain työllistyneiden määrä voi olla vieläkin suurempi, sillä tilastossa eivät näy ne henkilöt, joiden työtulo kuukaudessa jää alle 300 euron suojaosan.

Työttömyysturvaan liittyvien tehtävien keskittäminen selkeyttäisi työttömyysturvajärjestelmää26.1.2017 15:19Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriö arvioi kevään aikana yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön ja työelämän järjestöjen kanssa mahdollisuuksia siirtää TE-toimistojen työttömyysturvaa ja vuorotteluvapaata koskevat tehtävät työttömyyskassoille ja Kelaan. Työttömyyskassojen mielestä muutos voisi parantaa asiakaspalvelua, vähentää työttömyysturvaetuuksiin liittyvää byrokratiaa ja selkeyttää järjestelmää.