Ansökan om tre olika temaprojekt i regeringsprogrammets försöksprogram för återvinning av näringsämnen är öppen

I statsminister Marins regeringsprogram ställs som mål att öka återvinningen av näringsämnen samt framställningen och användningen av biogas. NTM-centralen i Södra Österbotten öppnar projektansökan för tre olika projektformer som syftar till att främja återvinningen av näringsämnen och framställningen av biogas: Utnyttjande av näringsämnen och energi från jordbruket, Återvinning av näringsämnen ur pälsdjursgödsel och Framtidens jordbrukare. Ansökningstiden är 24.2.2021–31.3.2021.

Utnyttjande av näringsämnen och energi från jordbruket

Projektets uppgift är att aktivt kommunicera om utnyttjande av näringsämnen från jordbruket och produktion av biogas. I projektet ges råd till företag om tillgängliga finansieringsmekanismer och tekniska lösningar såsom även hjälp för att utveckla projektplaner. Dessutom skapas nätverk för aktörer inom branschen och framställs material i syfte att främja nya tänkesätt och verksamhetsformer.

Återvinning av näringsämnen ur pälsdjursgödsel

Projektets syfte är att främja effektiv återvinning av näringsämnen ur pälsdjursgödsel genom att söka lösningar på problem i anslutning till stora näringskoncentrationer av gödsel inom pälsproduktionen. I projektet förutsätts att lösningar på pälsdjursföretagarnas utmaningar i fråga om att hantera och återvinna näringsämnen tas fram i intensivt samarbete med branschaktörerna.

Framtidens jordbrukare

Syftet med projektet är att främja samarbetet mellan läroverken inom naturresursbranschen i syfte att utveckla undervisningen och framställa läromedel samt utföra praktiska försök på undervisningsgårdarna och öka kunskapen och kunnandet om återvinning, hållbara energilösningar, cirkulär ekonomi samt stävjandet av och anpassningen till klimatförändringen.

Ansökan

Ansökningsannonsen finns på webbplatsen för försöksprogrammet för återvinning av näringsämnen 2020-2022: https://www.ely-keskus.fi/sv/ravinteiden-kierratyksen-kokeiluohjelma-2020. I annonsen beskrivs projektens uppgifter, ansökningarnas urvalskriterier och andra frågor i anslutning till ansökan mera ingående.

Ansökan görs på ansökningsblanketten för forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (ely30B1_sv 05/2020). Ansökningsblanketten (stödansökan för forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet) finns på webbadress https://www.ely-keskus.fi/sv/ravinteiden-kierratyksen-kokeiluohjelma-2020.

NTM-centralen i Södra Österbotten:
Utvecklingsexpert Anja Norja, tfn 0295 027 587, anja.norja@ntm-centralen.fi
Utvecklingschef Hanna Mäkimantila, tfn 0295 027 701, hanna.makimantila@ntm-centralen.fi
Jord- och skogsbruksministeriet:
Konsultativ tjänsteman Marja-Liisa Tapio-Biström, tfn 050-382 5748,
marja-liisa.tapio.bistrom@mmm.fi

Om

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.