Antalet fel vid besiktningar fortsätter att öka - A-KATSASTUS PUBLICERAR STATISTIK ÖVER FORDON SOM UNDERKÄNDES VID BESIKTNINGAR 2015

A-Katsastus publicerar för åttonde gången märkes- och modellspecifik statistik över personbilar som har underkänts vid besiktningar. Antalet fel som upptäcktes vid besiktningarna ökade jämfört med året innan. En långsiktig positiv utveckling kan ses i att antalet chassi- och karossfel (rostskador) har minskat.

A-Katsastus besiktigade cirka 760 000 personbilar 2015. Den märkes- och modellspecifika statistiken omfattar de bilar som togs i bruk under perioden 2001-2010 eller 2012 och är av modeller som har besiktigats i minst hundra exemplar. Bilarnas genomsnittliga mätarställning ingår också i statistiken.

Ifjol var andelen underkända personbilar 24,1 procent. De största förändringarna jämfört med året innan var att antalet upptäckta allvarliga fel på bromsar och fjädring ökade. Däremot minskade antalet fel i stötdämpare jämfört med året innan.

A-Katsastus har publicerat statistik sedan 2009, och antalet upptäckta fel har ökat under denna tid. Vid besiktningarna 2009 upptäcktes totalt 108 fel per hundra besiktningar. I fjol var motsvarande siffra 113. Denna utveckling kan delvis förklaras av att bilbeståndet blir allt äldre och av att Finland har ett mer varierande klimat än övriga Europa. Regelbundna besiktningar och noggrant underhåll av bilen är viktiga för trafiksäkerheten särskilt i Finland. En positiv sak med det nuvarande systemet är att andelen olyckor som beror på tekniska fel har varit låg.

Enligt Hannu Pellikka, teknisk direktör vid A-Katsastus, har bilarnas tillförlitlighet utvecklats i positiv riktning redan under en längre tid, men trots det upptäcks det problem på bilar av många märken i Finland redan vid den första besiktningen. Det är också värt att notera de stora skillnaderna i vilka bilar av olika märken som underkänns redan vid första besiktningen.

”Det finländska klimatet innebär stora utmaningar för bilarnas hållbarhet. Det märks speciellt som slitage på de mekaniska delarna i bromsar samt lederna i framaxlar och styrinrättningar. När nyare bilar underkänns vid besiktning är orsaken i regel fel i just dessa”, säger Pellikka. När bilen blir äldre och antalet körda kilometer och slitaget ökar, ökar naturligtvis också antalet fel som upptäcks vid besiktning. ”Vid besiktning av tre år gamla bilar upptäcks i genomsnitt 20 fel per hundra besiktningar. Redan hos sju år gamla bilar upptäcks flerfaldigt fler fel vid besiktning än hos tre år gamla bilar”, säger Pellikka.

Statistiken för antalet underkända personbilar vid besiktningar 2015 finns i sin helhet på A-Katsastus webbplats. Du kan gallra i statistiken till exempel genom att söka på din bils ibruktagningsår, märke eller modell;

www.a-katsastus.fi/vikatilasto

Ytterligare information:

Hannu Pellikka, teknisk direktör, A-Katsastus Group Ab, tfn 045 632 2022

Koncernen A-Katsastus Group är en av Europas ledande aktörer inom besiktning, konditionskontroll och registrering av fordon. Tjänsteutbudet omfattar även förarexamina, tillstånd för vägtrafik, försäljning av biltillbehör samt skadeinspektion, testning och fordonsreparation och -service inom bilbranschen. A-Katsastus Group har 1 300 anställda och 270 besiktningsstationer i fem EU-länder. Utöver i Finland är koncernen verksam i Estland, Lettland, Polen och Sverige. Huvudkontoret finns i Helsingfors. www.a-katsastus.com

Följ A-Katsastus Oy

Senaste pressmeddelandena från A-Katsastus Oy

A-Katsastus aloitti valtakunnallisen noutokatsastuksen koronaviruksen johdosta20.3.2020 15:07:08 EET | Tiedote

A-Katsastus aloitti 20.3.2020 valtakunnallisen noutokatsastuksen kuluttaja-asiakkaille. Ajoneuvo haetaan asiakkaan pihasta ja palautetaan katsastuksen jälkeen samaan paikkaan. Asiakas tilaa palvelun katsastusasemalta ja palvelu suoritetaan sovittuna aikana. Noutokatsastus on järjestetty siten ettei asiakkaan ja katsastajan tarvitse kohdata fyysisesti. Palvelu on suunnattu erityisesti koronaviruksen riskiryhmille ja sen voi tilata ja maksaa myös ilman nettiyhteyttä.

SUOMEN SUURIN AUTOVAURIOKORJAAMOKETJU INCAR, AUTO VATÉN HEINOLASTA JA A-KATSASTUS GROUPIN OMISTAMA PÄÄKAUPINKISEUDULLA TOIMIVA HARRY LAMPINEN YHDISTYVÄT29.3.2017 11:00:00 EEST | Tiedote