Antenni-tv-verkon taajuus muuttuu Keuruun Haapamäellä 3.2. - muutoksella vaikutuksia antenni-tv-lähetyksien vastaanottoon

Tiedote 23.12.2015

Antenni-tv-verkon taajuus muuttuu Keuruun Haapamäen täytelähetinasemalla 3.2.2016. Digita tiedottaa tarkemmista muutostöiden kellonajoista ja taajuusmuutostöiden aiheuttamista lähetyskatkoksista lähempänä ajankohtaa.

Nyt on tärkeää, että kyseisen alueen yhteisantennikiinteistöjen isännöitsijät varmistavat mahdollisimman pian yhteisantennikiinteistöjen antennijärjestelmien valmiuden taajuusmuutokseen.

Yhteisantennikiinteistöissä tehtävä muutoksia antennijärjestelmiin
Taajuusmuutosten vuoksi antennijärjestelmiin on tehtävä muutoksia taloyhtiöissä ja julkisissa rakennuksissa, jotka vastaanottavat televisiolähetyksiä yhteisantenniverkon kautta. Suosittelemme, että yhteisantennikiinteistöjä hoitavat isännöitsijät ottavat yhteyttä paikalliseen antenniurakoitsijaan hyvissä ajoissa ennen taajuusmuutostyötä, jotta mahdollisesti tarvittavat antennijärjestelmämuutokset tai – uusinnat voidaan tehdä jo ennen antennijärjestelmän viritystä uudelle taajuudelle.

Taloyhtiössä asukkaiden on tehtävä kanavahaku uudelleen
Rivi-, pari- ja kerrostaloissa, joissa on käytössä yhteisantennijärjestelmä, taloyhtiön asukkaiden on tehtävä tv-vastaanottimien kanavahaku antenniurakoitsijan tekemän viritystyön jälkeen. Taloyhtiöiden velvollisuus on informoida asukkaita ajankohdasta, jolloin kanavahaku on tehtävä.

Muutokset omakotitaloasukkaille
Omakotitaloissa ja pientaloissa ei yleensä tarvita antennijärjestelmän muutostöitä. Mikäli pientalon antennijärjestelmä on kunnossa, riittää TV-vastaanottimien kanavahaku sen jälkeen, kun taajuusmuutos on tehty alueella.

Muuttuvat kanavataajuudet

Keuruu, Haapamäki, keskiviikko 3.2.2016:
Kanavanipun B lähetystaajuus muuttuu taajuudelta 762 MHz taajuudelle 562 MHz eli lähetyskanavalta 57 kanavalle 32.
Kanavanipun C lähetystaajuus muuttuu taajuudelta 698 MHz taajuudelle 666 MHz eli lähetyskanavalta 49 kanavalle 45.

Tv-kanavat, joita muutos koskee
Kanavanippu B: MTV3, Liv, Nelonen, Sub, MTV Max, MTV Juniori, MTV Leffa
Kanavanippu C: FOX, Hero, Frii, Iskelmä/Harju&Pöntinen, C More First, C More Series, MTV Sport 1, Disney Channel, Nelonen Pro 1, Nelonen Pro 2, Digiviihde.fi

B- ja C-kanavanippujen lähetykset lakkaavat näkymästä heti muutoksen jälkeen, mikäli muutoksia ei tehdä.

Muutoksen taustat

Taajuusmuutokset perustuvat valtioneuvoston vuonna 2012 eduskunnalle antamaan sähköisen median viestintäpoliittiseen ohjelmaan sekä kansainvälisiin päätöksiin. Tämän vuoksi huomattava määrä Digitan UHF-taajuusalueen lähetysverkon päälähettimien ja täytelähettimien käyttämistä taajuuksista muuttuu. Muutokset toteutetaan vaiheittain vuosien 2015 - 2016 aikana.

Viestintävirasto toimii taajuusmuutosviestinnän koordinaattorina ja huolehtii taajuusmuutosten tiedottamisesta medialle, antenniurakoitsijoille ja kuluttajille yleisellä tasolla. Taajuusmuutostöiden tarkkoja aikatauluja ja alueellista etenemistä koskevasta viestinnästä vastaa tv-lähetysverkkoa operoiva Digita.

Lisätietoja:

www.taajuusmuutos.fi

Alueen antenniasentajat: www.taajuusmuutos.fi/antenniasentajat

Viestintävirasto:

https://www.viestintavirasto.fi/tvradio/antenniverkonmuutokset.html. Myös Viestintäviraston MONITORi-palveluun lisätään aluekohtaista tietoa muutosten etenemisestä.

Vastaanottimien kanavahaku:

Taajuusmuutos koskee kotitalouksia, jotka vastaanottavat antenni-tv-lähetyksiä. Antenni-tv-vastaanottimen tunnistaa DVB-T-merkinnästä. Tv-vastaanottimien ja vastaanottolaitteiden ongelmatilanteissa ja perusasennuksiin liittyvissä kysymyksissä kuluttajaa palvelevat myös laitteen myyjät, laitevalmistajat sekä maahantuojat.

Mediayhteydenotot

Minna Flink, johtaja, viestintä ja markkinointi

Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita sekä kattavaan verkkoinfrastruktuuriimme pohjautuvia palveluita. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.