Antenni-tv-verkon taajuusmuutostöitä tehdään 26.7 – 28.7. Lahden päälähetysasemalla - kaikissa tv-lähetyksissä kolmena päivänä enintään seitsemän tunnin lähetyskatkos

Digitan Lahden Tiirismaan päälähetysasemalla tehdään taajuusmuutostöitä tiistaista torstaihin 26.-28.7. Taajuusmuutostöistä aiheutuu enintään seitsemän tunnin lähetyskatkokset kyseisinä päivinä. Antenni-tv-verkon taajuus muuttuu Lahden Tiirismaalla sijaitsevalla päälähetysasemalla tiistaista torstaihin 26.7. – 28.7. Lähetystaajuudet muuttuvat asemalta lähetettävissä C-, D-, E- ja H-kanavanippujenun lähetyksissä, ja. Taajuusmuutostyötä tehdään kolmen muutospäivän ajan ja lähetykset käynnistyvät uusilla taajuuksilla viimeistään torstaina 28. heinäkuuta.

Tiedote 25.7.

Lähetyskatkokset Lahden päälähetysasemalta välitettävillä tv- ja radiokanavilla Taajuusmuutoksen vuoksi tv-lähetyksissä on enintään seitsemän tunnin lähetyskatkos 26.7. – 28.7. klo 9.00 – 16.00 kaikissa Lahden lähetinasemalta lähetettävissä tv-lähetyksissä. Tiistaina 26.7. ja keskiviikkona 27.7. lähetykset ovat huoltokatkojen välissä mahdollisesti alennetulla teholla iltapäivästä klo 16.00 alkaen seuraavan päivän aamuun klo 9.00 asti. Lahden lähetysasemalta välitettävät radiokanavat lähetetään alennetulla lähetysteholla 26.7. - 28.7. klo 9.00 – 16.00 välisenä aikana. Tämä voi aiheuttaa häiriöitä peittoalueen reunamilla.

TV-lähetyskatkokset koskevat myös seuraavia täytelähettimiä
Padasjoen Arrakoski, Hartola, Heinola, Kuhmoinen, Sysmän Liikola, Luopionen, Padasjoki

Varapäivä taajuusmuutostyölle on 29.7. 9.00 - 12.00.

Lahti, muuttuvat taajuudet:
Kanavanipun C lähetystaajuus muuttuu taajuudelta 762 MHz taajuudelle 626 MHz eli lähetyskanavalta 57 kanavalle 40.
Kanavanipun D lähetystaajuus muuttuu taajuudelta 626 MHz taajuudelle 602 MHz eli lähetyskanavalta 40 kanavalle 37.
Kanavanipun E lähetystaajuus muuttuu taajuudelta 714 MHz taajuudelle 690 MHz eli lähetyskanavalta 51 kanavalle 48.
Kanavanipun H lähetystaajuus muuttuu taajuudelta 690 MHz taajuudelle 642 MHz eli lähetyskanavalta 48 kanavalle 42.

Tv-kanavat, joita muutos koskee
Kanavanippu C: FOX, Hero, Frii, Iskelmä/Harju&Pöntinen, C More First, C More Series, MTV Sport 1, Disney Channel, Nelonen Pro 1, Nelonen Pro 2, Digiviihde.fi
Kanavanippu D: Viasat Sport Finland, Viasat Sport, Viasat Hockey, Viasat Golf, Viasat Sport Xtra, Viasat Film Premiere, Viasat History, MTV Fakta, MTV Sport 2, C More Hits, National Geographic Channel, Animal Planet, Investigation Discovery, Eurosport 2, Disney Junior, Disney XD, Nelonen Pro 3, Nelonen Pro 4, Nelonen Pro 5, Nelonen Pro 6, Nelonen Pro 7, Nelonen Pro 8, Viasat NHL Xtra 1, Viasat NHL Xtra 2, Viasat NHL Xtra 3, Viasat NHL Xtra 4, Viasat NHL Xtra 5, Viasat NHL Xtra 6, Viasat NHL Xtra 7.
Kanavanippu E: TV5, Jim, Discovery Channel, Eurosport, MTV, Nick Jr., Nelonen Prime, Nelonen Maailma, Nelonen Nappula
Kanavanippu H: AlfaTV

Rinnakkaislähetykset 28.7 - 22.8. C- ja E-kanavanipun lähetyksissä Lahden lähetinasemalta lähetetään C- ja E-kanavanippujen vanhaa ja uutta taajuutta samanaikaisesti noin neljän viikon ajan uuden taajuuden käyttöönoton jälkeen, jotta yhteisantennikiinteistöillä on aikaa tehdä vahvistimen kanavanvaihto. C- ja E-kanavanippujen kanavat eivät näy rinnakkaislähetyksen päättymisen jälkeen. D- ja H-kanavanippujen kanavat eivät näy taajuusmuutoksen jälkeen. Saadakseen kanavat näkyviin, tv-katsojan tulee hakea kanavat uudelleen.

Yhteisantennikiinteistöissä tehtävä muutoksia antennijärjestelmiin Taajuusmuutosten vuoksi antennijärjestelmiin on tehtävä muutoksia taloyhtiöissä ja julkisissa rakennuksissa, jotka vastaanottavat televisiolähetyksiä yhteisantenniverkon kautta. Suosittelemme, että yhteisantennikiinteistöjä hoitavat isännöitsijät ottavat yhteyttä paikalliseen antenniurakoitsijaan hyvissä ajoin ennen taajuusmuutostyötä. Mikäli yhteisantennikiinteistön antennijärjestelmään ei ole tehty muutosta, C- ja E-kanavanipun lähetykset eivät ole vastaanotettavissa rinnakkaislähetysajan päättymisen jälkeen. D- ja H-kanavanippujen vanha taajuus lakkaa toimimasta heti muutoksen tapahduttua.

Taloyhtiössä asukkaiden on tehtävä kanavahaku uudelleen
Rivi-, pari- ja kerrostaloissa taloyhtiön asukkaiden on tehtävä tv-vastaanottimien kanavahaku antenniurakoitsijan tekemän viritystyön jälkeen. Taloyhtiöiden velvollisuus on informoida asukkaita ajankohdasta, jolloin kanavahaku on tehtävä.

Muutokset omakotitaloasukkaille
Omakotitaloissa ja pientaloissa ei yleensä tarvita muutostöitä. Joissakin tapauksissa on kuitenkin mahdollista että antennijärjestelmään täytyy tehdä muutoksia.  Mikäli pientalon antennijärjestelmä on kunnossa, riittää TV-vastaanottimien kanavahaku sen jälkeen, kun taajuusmuutos on tehty alueella.

Kanavahaun tekeminen
Useimmat vastaanottimet etsivät kanavat automaattisesti. Kuluttajan tulee vain käynnistää kanavahaku. Jotkin vastaanottimet saattavat vaatia tehdasasetusten palauttamisen ennen kanavahaun tekemistä. Ohjeet kanavien viritykseen löytyvät www.taajuusmuutos.fi tai laitteen käyttöoppaasta.

Muutoksen taustat
Taajuusmuutokset perustuvat valtioneuvoston vuonna 2012 eduskunnalle antamaan sähköisen median viestintäpoliittiseen ohjelmaan sekä kansainvälisiin päätöksiin. Tämän vuoksi huomattava määrä Digitan UHF-taajuusalueen lähetysverkon päälähettimien ja täytelähettimien käyttämistä taajuuksista muuttuu. Muutokset toteutetaan vaiheittain vuosien 2015-2016 aikana. Muutokset eivät koske kaapeli-tv-kotitalouksia.

Viestintävirasto toimii taajuusmuutosviestinnän koordinaattorina ja huolehtii taajuusmuutosten tiedottamisesta medialle, antenniurakoitsijoille ja kuluttajille yleisellä tasolla. Taajuusmuutostöiden tarkkoja aikatauluja ja alueellista etenemistäkoskevasta viestinnästä vastaa tv-lähetysverkkoa operoiva Digita.

Lisätietoja:
www.taajuusmuutos.fi
Alueen antenniasentajat: www.taajuusmuutos.fi/antenniasentajat

Viestintävirasto: https://www.viestintavirasto.fi/tvradio/antenniverkonmuutokset.html. Myös ViestintävirastonMONITORi-palveluun lisätään aluekohtaista tietoa muutosten etenemisestä.

Vastaanottimien kanavahaku:
Taajuusmuutos koskee kotitalouksia, jotka vastaanottavat antenni-tv-lähetyksiä. Antenni-tv-vastaanottimen tunnistaa DVB-T-merkinnästä.
Tv-vastaanottimien ja vastaanottolaitteiden ongelmatilanteissa ja perusasennuksiin liittyvissä kysymyksissä kuluttajaa palvelevat myös laitteen myyjät, laitevalmistajat sekä maahantuojat.

Näkyvyysalueet:
Näkyvyysalueet ja kanavalistat voi tarkistaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu.

Mediayhteydenotot

Minna Flink, johtaja, viestintä ja markkinointi

Digita / Viestintä

Digita on digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja sekä maan suurin riippumaton tietoliikennemastojen omistaja. Yhtiö omistaa ja operoi Suomen johtavaa valtakunnallista maanpäällistä televisio- ja radioverkkoa, toimii antenniverkon maksu-tv-operaattorina, sekä kehittää tulevaisuuden broadcasting-palveluja. Digitan tietoliikennepalveluita ovat privaattiverkot, sisäpeittoratkaisut, tietoliikenteen kattopaikkojen hallintapalvelut sekä esineiden internet (IoT) ja konesalipalvelut. Palveluita tarjotaan mediayhtiöille, kuluttajille, matkapuhelinoperaattoreille, teollisuudelle, infrastruktuuriyhtiöille sekä kiinteistöjen omistajille. Digitassa työskentelee valtakunnallisesti 180 alan osaajaa.

Hakunilan tv-täytelähettimen sijainti muuttuu – muutostöistä aiheutuu katkos tv-lähetyksiin 17.2.202116.2.2021 14:30:59 EET | Tiedote

Digitan Hakunilan vesitornissa sijaitseva täytelähetin tullaan siirtämään viereiseen mastoon keskiviikkona 17.2.2021 Hakunilan vesitornin vesikaton kunnostustyön ajaksi. Vesitornin kunnostustyö tullaan suorittamaan vuoden 2021 loppuun mennessä. Täytelähettimen siirrosta aiheutuu katkos tv-lähetyksiin täytelähettimestä signaalia vastaanottaville kotitalouksille. Katkoksen arvioitu kesto on klo 9.30–15.30 välillä noin 4 tuntia.