Antenniverkon HD-kanavilla mastotöiden takia lähetyskatkos 7.2. – samalla näkyvyysalue laajenee

DNA:n VHF-antenniverkon Eurajoen ja Nousiaisten lähetinasemilla tehdään mastotöitä keskiviikkona 7. helmikuuta klo 9 - 17 välisenä aikana. Töistä aiheutuu lähetyskatkos, joka koskee kaikkia näistä lähettimistä vastaanotettavia DNA:n VHF-verkon kanavia. Töiden valmistuttua DNA:n antenniverkon näkyvyysalue Turun ja Rauman seudulla on aiempaa laajempi.

Työt alkavat keskiviikkona klo 9.00 ja ne saadaan päätökseen klo 17.00 mennessä. Lähettimet joudutaan sammuttamaan töiden ajaksi. DNA pahoittelee katkosta kanavien jakelussa.

DNA:n VHF-antenniverkon lähetinasemat sijaitsevat Nousiaisten Ojankulmassa ja Eurajoen Lauhtussa. Nousiaisten lähetin palvelee Turun talousalueen pohjoisia osia, ja Eurajoen lähettimen näkyvyysalue kattaa Rauman ja Nakkilan välisen alueen. Työ käsittää molempien mastojen korotuksen ja lähetinantennien siirron aiempaa ylemmäksi. Lisäksi Nousiaisten aseman lähetyssignaali optimoidaan suuntaamalla lähetysantennit uudelleen.

Mastojen korotuksen ansiosta DNA:n VHF-verkon kanavien näkyvyysalue laajenee Turun ja Rauman seudulla, ja esimerkiksi korkeiden mäkien aiheuttamia katvealueita saadaan karsittua.

DNA:n VHF-verkon kaikki kanavat ovat teräväpiirto- eli HD-kanavia. Antennikodit voivat seurata esimerkiksi talviolympialaisia teräväpiirtona DNA:n VHF-verkosta. Olympialaisista on ohjelmaa sekä maksuttomilla Ylen HD-kanavilla ja TV5 HD -kanavalla että DNA:n kanavapaketteihin sisältyvillä Eurosportin HD-kanavilla.

DNA:n VHF-verkon teräväpiirtokanavien vastaanotto edellyttää DNA:n lähetinasemaan suunnattua VHF-antennia sekä antenniverkon HD-vastaanottoon tarkoitettua vastaanotinta.

HD-kanavien näkyvyysalueet:
• DNA:n VHF-antenniverkon peittoaluekartta: www.dna.fi/antenniverkon-peittoalueet
• Lähetinasemakohtaiset kartat: www.dna.fi/tuki-lahetinkohtaiset-nakyvyyskartat

Lisätietoja:

Mikko Saarentaus, johtaja, DNA Oyj, puh. 044 549 0374, mikko.saarentaus@dna.fi
DNA:n viestintä: puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA's backbone network being upgraded to 5G4.5.2018 10:00Tiedote

DNA's backbone network capacity and programmability are being raised to a new level. The production capacity of DNA's backbone and regional networks will rise to 5G network-level once the work is complete. The work, which has already begun, forms part of DNA's preparations for the 5G era, but will also immediately benefit mobile and fixed network customers, even before 5G networks arrive. Record-breaking data transmission volumes have once again been achieved on DNA networks, and the volumes are still growing.

DNA:n runkoverkko nostetaan 5G-valmiuteen4.5.2018 10:00Tiedote

DNA:n runkoverkon kapasiteetti ja ohjelmointikyvykkyys nostetaan uudelle tasolle. Töiden valmistuttua DNA:n runko- ja alueverkkojen tuotantoteho kasvaa 5G-verkon vaatimusten tasolle. Jo aloitetut työt ovat osa DNA:n valmistautumista 5G-aikakauteen, mutta ne hyödyttävät matkaviestin- ja kiinteän verkon asiakkaita myös välittömästi, jo ennen 5G-verkkoja, sillä dataliikenne DNA:n verkoissa on kasvanut jälleen uuteen ennätykseen ja kasvaa edelleen.