Antenniverkon HD-siirtymän aikataulumuutos on kuluttajien etu – DNA:n työ HD-palvelujen edistämiseksi jatkuu aktiivisena

DNA jatkaa aktiivista työtään antennitelevision HD-palvelujen edistämiseksi, mutta näkee samalla kotimaisten tv-yhtiöiden ilmoituksen antenniverkon HD-siirtymän jatkoajasta kuluttajien kannalta myönteisenä päätöksenä.

DNA on tarjonnut antenniverkon teräväpiirto- eli HD-palveluita omassa VHF-antenniverkossaan jo vuodesta 2010 lähtien. Tällä hetkellä DNA:n antenniverkossa on tarjolla kaikkiaan 17 HD-kanavaa, näiden joukossa myös kaikki Ylen HD-kanavat sekä mainosrahoitteiset MTV3 ja TV5 HD. DNA on tuonut markkinoille myös HD-kanavien seuraamiseen tarkoitettuja T2-virittimellä varustettuja päätelaitteita, jotka se on kehittänyt yhdessä alan eturivin valmistajien kanssa. DNA toimii antenniverkossa sekä verkko-operaattorina että maksu-tv-sisältöjen palveluntarjoajana.

”Kotimaisten tv-yhtiöiden päätös siirtää aikataulua on kuluttajien kannalta hyvä ratkaisu. On järkevää ottaa huomioon tämänhetkinen laitetilanne ja antaa kodeille lisäaikaa vastaanottolaitteiston päivitykseen”, toteaa DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

DNA tekee jatkuvasti työtä kiinteistöjen VHF-valmiuksien edistämiseksi yhdessä perustamansa, koko Suomen kattavan VHF Pro -antenniurakoitsijaverkoston kanssa.

DNA:n kaapeliverkossa jo noin 80 prosenttia kotitalouksista on vastaanottolaitteistonsa puolesta HD-valmiudessa, ja katselu keskittyy teräväpiirtokanaviin lisääntyvässä määrin. DNA:n kaapeliverkon maksu-tv-tarjonnasta jo valtaosa onkin tarjolla vain teräväpiirtona.

”Antenniverkon HD-tarjonta on lunastanut lupauksensa jo nyt, ja teemme aktiivisesti työtä sen eteen, että loputkin antenniverkon kodit voivat siirtyä HD-aikaan helposti ja mutkattomasti hyvissä ajoin ennen viimeistenkin tavallisen tarkkuuden kanavien jakelun päättymistä”, Väisänen jatkaa.

Ylen HD-kanavien jakelun kilpailutus

Tv-yhtiöt ovat kertoneet aikataulun pitkittymisen johtuvan pelkästään Ylen verkkokilpailutukseen liittyvästä DNA:n markkinaoikeuteen tekemästä valituksesta. DNA:n näkemyksen mukaan HD-päätelaitteiden määrän riittämätön kehitys on vähintäänkin yhtä merkittävä syy.

DNA on valittanut markkinaoikeuteen, koska Ylen tarjouspyyntö valtakunnallisesta HD-jakelusta on syrjivä ja suhteeton. Tarjouspyynnössä Yle pyrkii sälyttämään vastuun kiinteistöjen antennivalmiudesta yleisestä käytännöstä poiketen verkko-operaattorille. Tämä vaatimus kohdistuisi käytännössä vain DNA:han, koska VHF-taajuudet vaativat kiinteistöissä omat VHF-antennit.

Myös aiemmat antenniverkon televisiolähetysten muutokset ovat edellyttäneet kodeissa ja kiinteistöissä laitepäivityksiä sekä päätelaitteiden että vastaanottoantennien osalta. Näissä muutoksissa kiinteistöjen antennipäivitykset ovat aina olleet kiinteistöjen vastuulla.

”DNA:n VHF-antenniverkko kattaa tällä hetkellä 85 prosenttia suomalaisista, ja meillä on valmiudet laajentaa se täysin valtakunnalliseksi”, Pekka Väisänen kertoo.

”DNA toi kilpailun antenniverkon monopolimarkkinaan. Tämän mahdollisti omaan infraan perustuva edistyksellinen verkko, jonka toteutustapa on mahdollistanut perinteisen antenniverkkojakelun kustannustason haastamisen sekä osoittautunut järkeväksi sekä energia- että taajuustehokkuuden kannalta”, Väisänen toteaa.

Pekka Väisänen, johtaja, kuluttajaliiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 040 0168, pekka.vaisanen@dna.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.