Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

Suomalaisessa ruokaketjussa tarvitaan paljon nykyistä rohkeampaa otetta tuoda esille kotimaisen ruuan ja sen tuotannon vahvuuksia. Tämä koskee sekä kotimarkkinoita että vientiä. Tutkitut vahvuudet ovat tiedossa, mutta niitä ei käytetä. Kotimaisten tuotteiden kysyntä on korkealla tasolla, mutta kysyntää ohjataan hintamielikuvilla.

Suomalaisen elintarviketeollisuuden ja kaupan ääni kotimaisten tuotteiden vahvuuksien esilletuonnista on jäänyt hiljaiseksi hyminäksi, jolla kuluttajien sieluja ei voiteta. Tuottajat eivät koskaan pysty tavoittamaan samanlaista määrä kuluttajia kuin kauppa. Kuitenkin markkinoilta löytyy asiakasryhmä, jolla ihan oikeasti on halua maksaa tuotteiden laadusta.

Suomalaisen maatalouden kannattavuus on ennätysalhaisella tasolla ja keinoja tilanteen parantamiseksi on pakko löytää, jotta maataloustuotannon jatkuvuus voidaan turvata. Maatalouden tukipolitiikka ei pysty ratkaisemaan kannattamattomuuden perusongelmaa. Ratkaisu on löydyttävä markkinoiden paremmasta toimivuudesta, josta viljelijäkin saa oikeudenmukaisen osuutensa. Muutosta tuskin tapahtuu ellei ruokaketjun rakenteita muuteta merkittävästi.

Muutoksen elementit löytyvät viljelijöiden ja yritysten rohkeudesta muuttaa vakiintuneita toimintamalleja, viljelijöiden lisääntyvästä yhteistyöstä ja uuden teknologian hyödyntämisestä sekä maatilan kaikkien tuotteiden mahdollisimman laajasta hyödyntämisestä.

Ruokamarkkinoilla on lainsäädännössä tapahtunut paljon myönteistä kehitystä esimerkiksi julkisten hankintojen ohjeistuksessa, ruuan alkuperän ilmoittamisvaatimuksissa ja elintarvikemarkkinalain valmistelussa.

toiminnanjohtaja Antti Sahi, MTK, puh. 0400 804 496

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Suomi saa päähuomion maailman suurimmilla ruokamessuilla tammikuussa 201916.11.2018 11:00Tiedote

Suomi on Saksassa järjestettävien, maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Yli 80 yritystä eri puolilta Suomea tuo tuotteensa ja palvelunsa Suomen messuhalliin Berliinissä 18.–27.1.2019 pidettäville Grüne Woche -kuluttajamessuille. Kumppanimaayhteistyön tavoitteena on saada näkyvyyttä suomalaisille ruoka- ja juomatuotteille, raivata niiden tietä Saksan markkinoille sekä houkutella lisää matkailijoita Suomeen. Messuille osallistuu vuosittain noin 400 000 kävijää sekä 1700 näytteilleasettajaa ja 4000 median edustajaa 65 eri maasta.

Globaalit ympäristökriisit ovat kohtalonkysymyksiä myös maa- ja metsätaloudelle15.11.2018 17:42Tiedote

YK:n luonnon monimuotoisuussopimuksen 14. osapuolikokous pidetään Egyptissä 17.-29.11.2018. MTK osallistuu kokoukseen osana Suomen valtuuskuntaa. MTK:n kannalta kokouksen kiinnostavimpia aiheita ovat luonnon monimuotoisuuden ja ilmastonmuutoksen keskinäinen sidonnaisuus, pölyttäjien vähenemisen estäminen sekä vuoden 2020 jälkeisiä monimuotoisuustavoitteita koskevat keskustelut.