Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

Suomalaisessa ruokaketjussa tarvitaan paljon nykyistä rohkeampaa otetta tuoda esille kotimaisen ruuan ja sen tuotannon vahvuuksia. Tämä koskee sekä kotimarkkinoita että vientiä. Tutkitut vahvuudet ovat tiedossa, mutta niitä ei käytetä. Kotimaisten tuotteiden kysyntä on korkealla tasolla, mutta kysyntää ohjataan hintamielikuvilla.

Suomalaisen elintarviketeollisuuden ja kaupan ääni kotimaisten tuotteiden vahvuuksien esilletuonnista on jäänyt hiljaiseksi hyminäksi, jolla kuluttajien sieluja ei voiteta. Tuottajat eivät koskaan pysty tavoittamaan samanlaista määrä kuluttajia kuin kauppa. Kuitenkin markkinoilta löytyy asiakasryhmä, jolla ihan oikeasti on halua maksaa tuotteiden laadusta.

Suomalaisen maatalouden kannattavuus on ennätysalhaisella tasolla ja keinoja tilanteen parantamiseksi on pakko löytää, jotta maataloustuotannon jatkuvuus voidaan turvata. Maatalouden tukipolitiikka ei pysty ratkaisemaan kannattamattomuuden perusongelmaa. Ratkaisu on löydyttävä markkinoiden paremmasta toimivuudesta, josta viljelijäkin saa oikeudenmukaisen osuutensa. Muutosta tuskin tapahtuu ellei ruokaketjun rakenteita muuteta merkittävästi.

Muutoksen elementit löytyvät viljelijöiden ja yritysten rohkeudesta muuttaa vakiintuneita toimintamalleja, viljelijöiden lisääntyvästä yhteistyöstä ja uuden teknologian hyödyntämisestä sekä maatilan kaikkien tuotteiden mahdollisimman laajasta hyödyntämisestä.

Ruokamarkkinoilla on lainsäädännössä tapahtunut paljon myönteistä kehitystä esimerkiksi julkisten hankintojen ohjeistuksessa, ruuan alkuperän ilmoittamisvaatimuksissa ja elintarvikemarkkinalain valmistelussa.

toiminnanjohtaja Antti Sahi, MTK, puh. 0400 804 496

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille7.2.2019 12:07:51Tiedote

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena29.1.2019 12:11:50Tiedote

Suomi oli pääosassa maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella 18.-27.1.2019. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38:11Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17:37Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.