Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

Suomalaisessa ruokaketjussa tarvitaan paljon nykyistä rohkeampaa otetta tuoda esille kotimaisen ruuan ja sen tuotannon vahvuuksia. Tämä koskee sekä kotimarkkinoita että vientiä. Tutkitut vahvuudet ovat tiedossa, mutta niitä ei käytetä. Kotimaisten tuotteiden kysyntä on korkealla tasolla, mutta kysyntää ohjataan hintamielikuvilla.

Suomalaisen elintarviketeollisuuden ja kaupan ääni kotimaisten tuotteiden vahvuuksien esilletuonnista on jäänyt hiljaiseksi hyminäksi, jolla kuluttajien sieluja ei voiteta. Tuottajat eivät koskaan pysty tavoittamaan samanlaista määrä kuluttajia kuin kauppa. Kuitenkin markkinoilta löytyy asiakasryhmä, jolla ihan oikeasti on halua maksaa tuotteiden laadusta.

Suomalaisen maatalouden kannattavuus on ennätysalhaisella tasolla ja keinoja tilanteen parantamiseksi on pakko löytää, jotta maataloustuotannon jatkuvuus voidaan turvata. Maatalouden tukipolitiikka ei pysty ratkaisemaan kannattamattomuuden perusongelmaa. Ratkaisu on löydyttävä markkinoiden paremmasta toimivuudesta, josta viljelijäkin saa oikeudenmukaisen osuutensa. Muutosta tuskin tapahtuu ellei ruokaketjun rakenteita muuteta merkittävästi.

Muutoksen elementit löytyvät viljelijöiden ja yritysten rohkeudesta muuttaa vakiintuneita toimintamalleja, viljelijöiden lisääntyvästä yhteistyöstä ja uuden teknologian hyödyntämisestä sekä maatilan kaikkien tuotteiden mahdollisimman laajasta hyödyntämisestä.

Ruokamarkkinoilla on lainsäädännössä tapahtunut paljon myönteistä kehitystä esimerkiksi julkisten hankintojen ohjeistuksessa, ruuan alkuperän ilmoittamisvaatimuksissa ja elintarvikemarkkinalain valmistelussa.

toiminnanjohtaja Antti Sahi, MTK, puh. 0400 804 496

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Ministeriö tarjoaa liian vähän valokuitua MTK:n sulatettavaksi26.6.2018 12:39Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliittoa närästää se, että liikenne- ja viestintäministeriön luonnos digi-infrastrategiaksi näyttää unohtaneen kokonaan maaseudun yrittäjien ja maalla asuvien tarpeet. MTK korostaa lausunnossaan sitä, että digitaalisia julkispalveluja ei saada toimintavarmoiksi ja digitalisoituvien ja automatisoituvien maaseudun elinkeinojen liiketoiminta tökkii, mikäli kasvavien tiedonsiirtomäärien edellyttämää valokuitua ei ole maaseudulla saatavilla.

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.