Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

Suomalaisessa ruokaketjussa tarvitaan paljon nykyistä rohkeampaa otetta tuoda esille kotimaisen ruuan ja sen tuotannon vahvuuksia. Tämä koskee sekä kotimarkkinoita että vientiä. Tutkitut vahvuudet ovat tiedossa, mutta niitä ei käytetä. Kotimaisten tuotteiden kysyntä on korkealla tasolla, mutta kysyntää ohjataan hintamielikuvilla.

Suomalaisen elintarviketeollisuuden ja kaupan ääni kotimaisten tuotteiden vahvuuksien esilletuonnista on jäänyt hiljaiseksi hyminäksi, jolla kuluttajien sieluja ei voiteta. Tuottajat eivät koskaan pysty tavoittamaan samanlaista määrä kuluttajia kuin kauppa. Kuitenkin markkinoilta löytyy asiakasryhmä, jolla ihan oikeasti on halua maksaa tuotteiden laadusta.

Suomalaisen maatalouden kannattavuus on ennätysalhaisella tasolla ja keinoja tilanteen parantamiseksi on pakko löytää, jotta maataloustuotannon jatkuvuus voidaan turvata. Maatalouden tukipolitiikka ei pysty ratkaisemaan kannattamattomuuden perusongelmaa. Ratkaisu on löydyttävä markkinoiden paremmasta toimivuudesta, josta viljelijäkin saa oikeudenmukaisen osuutensa. Muutosta tuskin tapahtuu ellei ruokaketjun rakenteita muuteta merkittävästi.

Muutoksen elementit löytyvät viljelijöiden ja yritysten rohkeudesta muuttaa vakiintuneita toimintamalleja, viljelijöiden lisääntyvästä yhteistyöstä ja uuden teknologian hyödyntämisestä sekä maatilan kaikkien tuotteiden mahdollisimman laajasta hyödyntämisestä.

Ruokamarkkinoilla on lainsäädännössä tapahtunut paljon myönteistä kehitystä esimerkiksi julkisten hankintojen ohjeistuksessa, ruuan alkuperän ilmoittamisvaatimuksissa ja elintarvikemarkkinalain valmistelussa.

toiminnanjohtaja Antti Sahi, MTK, puh. 0400 804 496

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Maahanmuuttajien työllistymistä maaseudulla voidaan helpottaa – suositukset maahanmuuttajien helpommaksi työllistämiseksi laadittu19.9.2018 11:40Tiedote

Työvoimapula vaikeuttaa maaseudun yritysten kehittymistä. Maahanmuuttajat ovat tärkeä osa maaseudun työvoimaa ja merkitys on edelleen kasvussa. MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola peräänkuulutti Integration 2018 -tapahtumassa 19.9.2018 toimenpiteitä, joilla maahanmuuttajan palkkaaminen helpottuisi nykyisestään. Lisäksi on tärkeää, ettei yritystä perustava tai työllistyvä maahanmuuttaja kohtaa ylimääräisiä esteitä Suomen kansalaisiin verrattuna.

MTK ja Suomen kokkimaajoukkue yhdessä maailman suurimmille ruokamessuille Saksassa – Suomi messujen pääkumppani 20195.9.2018 09:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry ja Suomen kokkimaajoukkue ovat sopineet yhteistyöstä 18.-27.1.2019 Saksassa pidettävillä Grüne Woche -messuilla. Joka vuosi messuilla on vain yksi partnerimaa ja ensi vuonna se on Suomi. Grüne Woche -messut ovat maailman suurin ruoka-alan kuluttajamessutapahtuma. Suomi esittäytyy messuilla omassa hallissaan teemalla ”Grüße aus der Wildnis – Greetings from the Wild.” Messukonseptin “Aus der Wildnis” ja siitä johdetun kumppanimaailmeen on suunnitellut Hasan & Partners.