Anturit lauteisiin, laudeliina persiin alle ja tonttu hupattamaan

Finanssiala ry:n saunaturvallisuuskisa on päättynyt kolmen parhaan palkitsemiseen. Finanssiala ry järjesti yhteistyökumppaneineen kilpailun, jossa etsittiin innovaatioita saunaturvallisuuden parantamiseksi. Saimme kaikkiaan 46 vastausta, joista kolme parasta päätettiin palkita. Voittajat ovat turvasauna, älykäs laudeliina ja saunatonttu.

Kilpalun voittajat Jarmo Tuppurainen, Tiina Hokkanen ja Kari Lintunen.

Seiniin ja lauteiden alle asennettaviin antureihin pohjautuva turvasauna-järjestelmä palkittiin 1 500 euron palkinnolla. Tuomaristo luonnehti ideaa kolmikosta ainoaksi, joka olisi teknisesti jo nyt toteutettavissa. Lisäksi kilpakumppaneihin verrattuna turvasaunan osaset ovat myös helposti asennettavissa ja edustavat edullisempaa tekniikkaa kuin vaikkapa älykkään laudeliinan älykangas.

”Saunojan ei tarvitsisi tehdä muutoksia saunomistottumuksiinsa. Turvasauna antureineen mahdollistaisi reagoinnin jo mahdollisen sairauskohtauksen lähestyessä”, selittää idean kehittäjä Jarmo Tuppurainen.

”Suomalainen kaurakin menestyy, miksei pellava”

Idea älykkäästä laudeliinasta syntyi, kun Kari Lintunen pohti omia yli kahdeksankymppisiä vanhempiaan, jotka saunovat paljon. Älykankaasta tehty laudeliina mittaa suoraan iholta saunojan liikkeitä ja elintoimintoja. Samalla se kerää saunojasta monenlaista dataa, jota voisi linkittää esimerkiksi mobiilisovellukseen.

”Turvallisuuden kohentamisen lisäksi älykkään laudeliinan keräämän datan avulla saisi todisteita saunomisen terveysvaikutuksista. Lisäksi saunoja voisi käyttää tietoja oman terveydentilansa tarkkailuun”, Lintunen sanoo.

Tuomariston mukaan laudeliina on innovatiivinen ja luova idea, mutta osa teknisistä ratkaisuista on vielä tänä päivänä utopiaa. Raati palkitsi idean 1 500 eurolla.

Sympaattinen tonttu

1000 euron palkinnon sai saunojaa neuvova saunatonttu. Saunatonttu varoittaa ääneen erilaisista vaaranpaikoista ja antaa myös ennakoivia ohjeita.

”Tonttu olisi sympaattinen, humoristinen hahmo, joka ei aiheuttaisi samanlaista reaktiota kuin vaikkapa jokin robotti”, uskoo Saunatontun kehittäjä Tiina Hokkanen.

Myös tuomaristo pohti arviossaan, että sympaattinen tonttu olisi miellyttävä lähestymistapa vaaranpaikkojen kartoittamiseen. Toisaalta nurkassa hupattava tonttu saattaisi ärsyttää saunojaa.

Ideahaku oli osa valtioneuvoston kanslian Kokeileva Suomi -hanketta. Kilpailussa haettiin alustavaa ajatusta siitä, miten kodista saisi turvallisemman paikan. Kilpailun tavoite koski ensisijaisesti saunaa, mutta toteutukset on hyvä voida liittää kodin muihin turvaratkaisuihin.

Kilpailussa saatiin 46 ideaa, jotka vaihtelivat alustavasta ideasta lähes valmiiseen toteutukseen. Raati pisteytti nämä, ja joukosta erottui selkeästi kolme kilpailijaa. Näiden ideoiden katsottiin täydentävän toisiaan siten, että raati päätti yhden pääpalkinnon sijaan jakaa kolme kunniamainintaa. Raadin toimintaa koordinoi FA:n johtava asiantuntija Petri Mero, ja sen puheenjohtajana toimi Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi. Tuomaristoon kuuluivat Arto Heinonen Folksamista, Timo Harvia Kiuasvalmistaja Harviasta, Lasse Viinikka Saunaseurasta, Jaana Leikas VTT:stä ja Marco Keto kiuasvalmistaja TylöHelosta.

Kilpalun voittajat Jarmo Tuppurainen, Tiina Hokkanen ja Kari Lintunen.

Pankkibarometri: Yritysten luotonkysyntä laimenee20.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan sekä kotitalouksien että yritysten luotonkysyntä on vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ollut laimeampaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Erityisesti kotitalouksien sijoitustoimintaa ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän arvioidaan heikentyvän. Myös yritysten investointilainakysynnän odotetaan vähenevän. Barometrikysely I/2019 tehtiin helmi-maaliskuun vaihteessa.

Eläkemaksumuutoksille on hyvin aikaa – eläkevarojen tuottoja ei pidä panna verolle19.3.2019 10:14:33 EETTiedote

​Syntyvyyden lasku aiheuttaa työeläkemaksuun pitkällä aikavälillä voimakkaan korotuspaineen, kertoo 19.3.2019 julkaistu Eläketurvakeskuksen laskelma lakisääteisten eläkkeiden kehityksestä. Korotuspaineeseen on syytä varautua hyvissä ajoin. ”On arvokasta, että työeläkejärjestelmästä tehdään asiantuntevia pitkän aikavälin laskelmia. Samanlaista suunnitelmallisuutta voisi toivoa muultakin sosiaaliturvalta”, Finanssiala ry:n (FA) varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari toteaa.

Väestörekisterikeskukselta hyvä avaus kansallisen tunnistamisen strategian pohjaksi8.3.2019 15:14:07 EETTiedote

Väestörekisterikeskuksen (VRK) selvitys sähköisen tunnistamisen eri vaihtoehdoista on tervetullut. Finanssiala arvostaa, että selvitystyön aikana on kuultu laajalti vahvan sähköisen tunnistamisen toimijoita niin yksityiseltä sektorilta, julkishallinnosta kuin etujärjestöistäkin. VRK luovutti 8.3.2019 selvityksen kansalaisten sähköisen tunnistamisesta vaihtoehdoista kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle.