Anturit lauteisiin, laudeliina persiin alle ja tonttu hupattamaan

Finanssiala ry:n saunaturvallisuuskisa on päättynyt kolmen parhaan palkitsemiseen. Finanssiala ry järjesti yhteistyökumppaneineen kilpailun, jossa etsittiin innovaatioita saunaturvallisuuden parantamiseksi. Saimme kaikkiaan 46 vastausta, joista kolme parasta päätettiin palkita. Voittajat ovat turvasauna, älykäs laudeliina ja saunatonttu.

Kilpalun voittajat Jarmo Tuppurainen, Tiina Hokkanen ja Kari Lintunen.

Seiniin ja lauteiden alle asennettaviin antureihin pohjautuva turvasauna-järjestelmä palkittiin 1 500 euron palkinnolla. Tuomaristo luonnehti ideaa kolmikosta ainoaksi, joka olisi teknisesti jo nyt toteutettavissa. Lisäksi kilpakumppaneihin verrattuna turvasaunan osaset ovat myös helposti asennettavissa ja edustavat edullisempaa tekniikkaa kuin vaikkapa älykkään laudeliinan älykangas.

”Saunojan ei tarvitsisi tehdä muutoksia saunomistottumuksiinsa. Turvasauna antureineen mahdollistaisi reagoinnin jo mahdollisen sairauskohtauksen lähestyessä”, selittää idean kehittäjä Jarmo Tuppurainen.

”Suomalainen kaurakin menestyy, miksei pellava”

Idea älykkäästä laudeliinasta syntyi, kun Kari Lintunen pohti omia yli kahdeksankymppisiä vanhempiaan, jotka saunovat paljon. Älykankaasta tehty laudeliina mittaa suoraan iholta saunojan liikkeitä ja elintoimintoja. Samalla se kerää saunojasta monenlaista dataa, jota voisi linkittää esimerkiksi mobiilisovellukseen.

”Turvallisuuden kohentamisen lisäksi älykkään laudeliinan keräämän datan avulla saisi todisteita saunomisen terveysvaikutuksista. Lisäksi saunoja voisi käyttää tietoja oman terveydentilansa tarkkailuun”, Lintunen sanoo.

Tuomariston mukaan laudeliina on innovatiivinen ja luova idea, mutta osa teknisistä ratkaisuista on vielä tänä päivänä utopiaa. Raati palkitsi idean 1 500 eurolla.

Sympaattinen tonttu

1000 euron palkinnon sai saunojaa neuvova saunatonttu. Saunatonttu varoittaa ääneen erilaisista vaaranpaikoista ja antaa myös ennakoivia ohjeita.

”Tonttu olisi sympaattinen, humoristinen hahmo, joka ei aiheuttaisi samanlaista reaktiota kuin vaikkapa jokin robotti”, uskoo Saunatontun kehittäjä Tiina Hokkanen.

Myös tuomaristo pohti arviossaan, että sympaattinen tonttu olisi miellyttävä lähestymistapa vaaranpaikkojen kartoittamiseen. Toisaalta nurkassa hupattava tonttu saattaisi ärsyttää saunojaa.

Ideahaku oli osa valtioneuvoston kanslian Kokeileva Suomi -hanketta. Kilpailussa haettiin alustavaa ajatusta siitä, miten kodista saisi turvallisemman paikan. Kilpailun tavoite koski ensisijaisesti saunaa, mutta toteutukset on hyvä voida liittää kodin muihin turvaratkaisuihin.

Kilpailussa saatiin 46 ideaa, jotka vaihtelivat alustavasta ideasta lähes valmiiseen toteutukseen. Raati pisteytti nämä, ja joukosta erottui selkeästi kolme kilpailijaa. Näiden ideoiden katsottiin täydentävän toisiaan siten, että raati päätti yhden pääpalkinnon sijaan jakaa kolme kunniamainintaa. Raadin toimintaa koordinoi FA:n johtava asiantuntija Petri Mero, ja sen puheenjohtajana toimi Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi. Tuomaristoon kuuluivat Arto Heinonen Folksamista, Timo Harvia Kiuasvalmistaja Harviasta, Lasse Viinikka Saunaseurasta, Jaana Leikas VTT:stä ja Marco Keto kiuasvalmistaja TylöHelosta.

Kilpalun voittajat Jarmo Tuppurainen, Tiina Hokkanen ja Kari Lintunen.

Kysely: Viidennes arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden kuluessa15.7.2019 06:00:00 EESTTiedote

Maksutavat monipuolistuvat eivätkä kaikki maksutavat käy kaikkialla. Käteistä käytetään maksuvälineenä yhä vähemmän. Finanssiala ry:n (FA) teettämän kyselyn mukaan noin 20 prosenttia suomalaisista arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden sisällä, ja reilu 60 prosenttia jollain aikavälillä. Toisaalta lähes 30 prosenttia on sitä mieltä, ettei käteisen käyttö lopu koskaan.

Asuntovarallisuudessa potentiaalia nostaa ikääntyneiden hyvinvointia9.7.2019 11:15:00 EESTTiedote

Asuntovarallisuuden purkaminen tarjoaisi yhden keinon vastata ikääntyneiden kasvavaan hoivapalvelujen tarpeeseen. Asuntovarallisuutta purkamalla voitaisiin lisätä yksilöiden omaa valinnanvaraa hoivapalveluihin liittyen. Samalla se kasvattaisi kulutukseen perustuvia verotuloja ja vapauttaisi perheasuntoja nuoremmille kotitalouksille. Silver Economy -tapahtumassa Helsingissä nostettiin esiin myös yksityisten eläke- ja hoivavakuutusten tarve sekä yksityisten vakuutusten ja sosiaalivakuutuksen yhteensovittaminen.