Anu Komsi tähdittää Kaija Saariahon Saarikoski-laulusarjan orkesteriensi-iltaa Bostonissa ensi viikolla

Sopraano Anu Komsi tekee ensi viikolla Bostonissa suomalaisen klassisen musiikin historiaa, kun hän esiintyy solistina Kaija Saariahon säveltämän Saarikoski-laulusarjan orkesteriensi-illassa 24. helmikuuta Boston Symphony Hall -konserttitalossa, Bostonin sinfoniaorkesterin säestämänä.

Anu Komsi, kuva Ville Paasimaa

Suomalaisen säveltaiteen ja kotimaisen runouden harvinaista ulkomaista ensiesitystä johtaa kapellimestari Andris Nelsons. Saarikoski-laulusarjan muut orkesteriesitykset nähdään Bostonissa 26. helmikuuta sekä 1. maaliskuuta. Konsertit ovat Anu Komsin debyytti Bostonin sinfoniaorkesterin solistina. Hän on aiemmin esiintynyt solistikiinnityksellä Yhdysvalloissa muun muassa New Yorkin filharmonikkojen, Los Angelesin ja San Franciscon sinfoniaorkestereiden sekä New York City Operan kanssa.

Anu Komsi on viime vuonna julkaissut yhdessä Pia Värrin kanssa Saariahon Saarikoski-laulut pianosäestyksinä ylistetetyllä levyllään Sumun läpi, joka on tämän vuoden Emma-palkintoehdokkaana klassisen musiikin sarjassa. Bostonin sinfoniaorkesterin tilaamien, Pentti Saarikosken runoihin perustuvien laulujen orkesteriversioiden Suomen ensiesitys on tulossa Helsingin Musiikkitaloon keväällä 2023, jolloin Anu Komsi esittää orkestroidut laulut Radion Sinfoniaorkesterin kanssa. Komsi on Kaija Saariahon säveltämien Saarikoski-laulujen alkuperäinen tilaaja, ja hän on aikaisemmin tilannut Kaija Saariaholta sävellykset vastaavalla idealla myös Eino Leinon runoihin perustuviin lauluihin. New York Times valitsi Anu Komsin vuonna 2020 maailman parhaiden laulajien listalle Saariahon Leino-laululla Sua katselen artikkelissaan 5 Minutes That Will Make You Love Sopranos.

Sumun läpi -julkaisukonsertista sanottua:

“Tulkinnat olivat yhtä musiikin kanssa – Komsin ja Värrin hengitys, pianon hajoavat, etsivät harmoniat, valtavan vaikea laulustemma, joka ei kuulostanut vaikealta; paitsi Komsin teknisen briljanssin takia myös tai ennen kaikkea siksi, että hän ei esittänyt vaan eli musiikin.” – HS 8.9. 2021

"Kaija Saariahon Saarikoski-laulusarja on valtavan hieno, ja kantaesityksen tulkinnat olivat yhtä musiikin kanssa." – HS 8.9. 2021

Kaija Saariahon Saarikoski-lauluista sanottua:

Saarikoski-laulut ovat syntyneet suhteellisen pitkän ajan kuluessa: niistä ensimmäinen, Luonnon kasvot, vuonna 2013, Jokaisella on tämänsä ja Kaikki tämä vuonna 2017 ja Minussa lintu ja käärme sekä Sumun läpi vuonna 2020. Ajallinen etäisyys laulujen välillä tuntui hämmästyttävältä paitsi teoksen yhtenäisyyden myös tietynlaisen narratiivisuuden takia. Olisi helppo uskoa Saariahon säveltäneen viisi laulua suoraan sarjaksi, tietoista johtoajatusta seuraten. Näin ei kuitenkaan vaikuta olevan, mikä ei tee sarjasta yhtään vähempää, vaan enemmän.” – HS 8.9. 2021

Sumun läpi -levystä sanottua:

“Yhteisiä levytyksiä on paljon, mutta Komsin ja pianisti Pia Värrin uusi Saariaho-levy tiivistää saavutukset – ohjelmisto yltää Saariahon opiskeluajoista koronakevääseen asti, ja sekä tekstien että sävelkielen moninaisuudessa kulkee punaisena lankana Saariahon varma herkkyys.” – Yle, 2021

Lisätiedot, Kaija Saariahon mediayhteydet Suomessa:

Milla Palovaara

milla@kulttuuritoimisto.fi

Anu Komsi, yhteystiedot:

Künstler agentur Raab&Böhm, zeugswetter@rbartists.at, www.rbartists.at

Anu Komsi kotisivut

Coloramaestro kotisivut

Anu Komsi Facebook

instagram, twitter @Anukomsi

Anu Komsi, kuva Ville Paasimaa
Sumun läpi -levyn kansi, graafinen suunnittelu Ville Tietäväinen
Kaija Saariaho, kuva Maarit Kytöharju

Teosto-palkitun säveltäjä Cecilia Damströmin Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta12.8.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Toukokuussa 2022 ensimmäisenä naispuolisena taidemusiikin edustajana arvostetun Teosto-palkinnon voittaneen säveltäjä Cecilia Damströmin uusin, ihmisten kulutuskäyttäytymisestä kumpuava Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta Umeån Norrlandsoperanissa. Damströmin syksy on kotimaassakin vilkas, säveltäjän teoksia kuullaan konserttitaloissa ympäri Suomen.

Kaija Saariahon juhlasyksy starttaa jo elokuussa Temppeliaukion kirkossa kuultavalla Reconnaissance-kuoroteoksella ja Alminsalin Between-esityksillä10.8.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Lokakuussa 70 vuotta täyttävän säveltäjä Kaija Saariahon juhlasyksy alkaa Helsingissä jo elokuussa kahdella Saariahon harvinaisella teoksella. Juhlaviikkojen ohjelmistoon kuuluva, 18. elokuuta Taiteiden yönä Temppeliaukion kirkossa kuultava Reconnaissance on Saariahon viimeisin kuoroteos, joka saa nyt Suomen kantaesityksensä. Elo-syyskuun taitteessa oopperan Alminsalissa esitettävät kolme Between-esitystä pitävät sisällään muun muassa 41 vuotta esityskiellossa olleen Study for Life -sävellyksen uuden produktion kantaesityksen.

Tuomo & Markus -duon uusi single Highest Mountain tekee kunniaa pop-legenda Nick Drakelle15.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Markus Nordenstrengin ja Tuomo Prättälän muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon syyskuussa ilmestyvän Game Changing -albumin toinen singlelohkaisu, levyn harmoniarikasta äänimaailmaa avaava Highest Mountain julkaistaan tänään 15.7. tuoreen videon kera. Pääosin Yhdysvalloissa äänitetyllä albumilla kuullaan lisäksi Tuomo & Markus -duon pitkäaikaista taustayhtyettä, johon kuuluvat trumpetisti Verneri Pohjola, rumpali Juho Viljanen, pedal–steel-velho Miikka McGyver Paatelainen ja basisti Jere Ijäs. Levyllä vierailevat muun muassa Jonathan Wilson, jonka studiolla Los Angelesissa levy on osin äänitetty, sekä newyorkilainen kitaralegenda Marc Ribot.