Apetit Oyj: Apetitin strategia 2016-2018: Tavoitteena kannattavuuden parantaminen ja kehittyminen kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijäksi

Apetit järjestää tänään 1.3.2016 Helsingissä pääomamarkkinapäivän. Toimitusjohtaja Juha Vanhainen esittelee yhtiön strategian kaudelle 2016 - 2018, strategiakauden taloudelliset tavoitteet, konsernin uuden segmenttirakenteen ja osinkopolitiikan.

”Strategiamme tavoite on parantaa Apetitin kannattavuutta ja nostaa Apetit kasvipohjaisten ruokaratkaisuiden edelläkävijäksi. Uudistumista vauhditetaan panostamalla kokonaan uusiin ruokaratkaisuihin, nykytuotteiston tuotekehitykseen ja jalostusarvon nostoon sekä palveluiden kehittämiseen erityisesti digitalisaatiota hyödyntäen. Vilja-, öljykasvi- ja rehuraaka-ainekaupassa tavoitteemme on kasvaa Itämeren alueella. Kalajalosteissa tavoitteenamme on kehittyä volyymi- ja lisäarvotuotteiden tehokkaimmaksi tuottajaksi vähittäiskaupan kumppanina”, kertoo toimitusjohtaja Juha Vanhainen.

”Apetitin tase on vahva ja lisäksi tarkoituksemme on tehostaa pääoman käyttöä. Yhtiö lisää investointeja kasvuun, jalostusarvon lisäämiseksi ja tehokkuuden parantamiseksi tuoteryhmissään. Panostuksia digitalisaation hyödyntämiseen tuottaja- ja asiakasrajapinnan palvelukehityksessä lisätään oleellisesti”, jatkaa Vanhainen.

Uusi segmenttirakenne tukee strategian toteuttamista

Apetit uudistaa segmenttirakennettaan vahvistaakseen strategian toimeenpanoa ja seurantaa. Raportoitavat liiketoimintasegmentit ovat jatkossa Ruokaratkaisut, Öljykasvituotteet, Viljakauppa ja Kalajalosteet.

Ruokaratkaisut-liiketoimintaan kuuluvat pakastetuoteryhmä ja tuoretuotteet-tuoteryhmä sekä palvelumyyntitoiminnot. Öljykasvituotteet-liiketoimintaan sisältyvät kasviöljyjen ja rehupuristeiden jalostus ja myynti. Viljakauppa-liiketoiminta käsittää kotimaisen ja kansainvälisen vilja-, öljykasvi- ja rehuraaka-ainekaupan toiminnot. Kalajalosteet-liiketoimintaan kuuluvat kalatuoteryhmän toiminnot Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

Uusi segmenttirakenne otetaan käyttöön vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen raportoinnista lähtien. Käyttöönotettavan segmenttirakenteen mukaiset vertailuluvut julkaistaan tänään 1.3.2016 erillisellä tiedotteella.

Liiketoimintojen strategiset painopisteet ja tavoitteet

Ruokaratkaisut

Ruokaratkaisuissa Apetin tavoitteena on olla johtava brändi kasvipohjaisissa ruokaratkaisuissa sekä palveluissa. Tärkeimmät tuoteryhmät ovat kasvis- ja ruokapakasteet, käyttövalmiit tuoreet kasvikset sekä palvelumyynti. Uudistumista vauhditetaan panostamalla tuotekehitykseen, kokonaan uusiin ruokaratkaisuihin sekä palveluiden kehittämiseen erityisesti digitalisaatiota hyödyntäen.

Ruokaratkaisut-segmentissä tavoite on 20 prosentin orgaaninen liikevaihdon kasvu vuoden 2018 loppuun mennessä (2015: 96 milj. euroa). Kannattavuustavoitteena on 7,5 prosentin käyttökatemarginaali (EBITDA-%) vuonna 2018 (2015: 3,7 %).

Öljykasvituotteet

Öljykasvituotteissa tavoitteena on olla laadukkaita kasviöljyjä ja rehuja arvostavien asiakkaiden ensisijainen valinta. Tuotannon jalostusarvoa nostetaan panostamalla sekä tuotekehitykseen että syvälliseen tutkimus- ja kehitystoimintaan.

Öljykasvituotteet-liiketoiminnassa tavoitteena on kasvattaa pakattujen ja erikoistuotteiden osuutta niin, että se vuonna 2018 on  34,0 prosenttia liikevaihdosta (2015: 28,4 %). Kannattavuustavoitteena on 7,5 prosentin käyttökatemarginaali (EBITDA-%) vuonna 2018 (2015: 5,5 %).

Viljakauppa

Viljakaupassa tavoitteena on lisätä markkinaosuutta Suomen vilja-, öljykasvi- ja rehuraaka-ainemarkkinoilla sekä kasvaa erityisesti Baltian maiden vilja- ja öljykasvikaupassa.  Pääomaintensiivisessä liiketoiminnassa kiinnitetään erityistä huomiota pääoman tehokkaaseen käyttöön. Kilpailuetua haetaan tarjoamalla parasta palvelua ja työkaluja sekä viljan ostajille että myyjille.

Viljakauppa-segmentin tavoite on myyntivolyymin kasvattaminen niin, että se vuonna 2018 on yli 1 000 000 tonnia vuodessa (2015: 830 000 tn). Tavoite sidotun pääoman tuottoprosentiksi (ROCE-%) vuonna 2018 on 14,0 prosenttia (2015: 12,1 %).

Kalajaloste

Kalajalosteissa keskitytään toiminnan tehokkuuteen ja kilpailukyvyn rakentamiseen volyymi- ja lisäarvotuotteissa kaikissa toimintamaissa Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa. Toimintaa kehitetään keskittymällä toimialan parhaan tehokkuuden saavuttamiseen. Myynnin painopiste on kaupan omamerkkituotteissa.

Kalajalosteet-segmentissä ei ole määriteltyä strategista kasvutavoitetta, vaan sen tavoitteena on positiivinen rahavirta (käyttökate vähennettynä investoinneilla) strategiakaudella 2016-2018.

Konsernin taloudelliset tavoitteet 2018  ja osinkopolitiikka

Konsernitasolla Apetit Oyj:n taloudelliset tavoitteet 2018 ovat:

• sidotun pääoman tuotto (ROCE-%) > 10 prosenttia,
  • käyttökate (EBITDA) vähintään 20 miljoonaa euroa vuodessa

Tavoite omavaraisuusasteelle on muuttumaton, vähintään 40 prosenttia.

Apetit Oyj:n  hallituksen tavoitteena  on, että yhtiön osake on omistajalleen hyvätuottoinen  ja arvonsa  säilyttävä sijoitus. Yhtiö jakaa osinkona vähintään 40 prosenttia tilikauden  voitosta, kuitenkin vähintään 0,70 euroa osakkeelta.

Apetit Oyj:n 17.2.2016 julkaistu tulosohjeistus vuodelle 2016 säilyy ennallaan.

Juha Vanhainen

Juha Vanhainen, toimitusjohtaja, p. 010 402 00
Eero Kinnunen, talousjohtaja, p. 010 402 00

Jakelu:
www.apetitgroup.fi

Coalesce anställer tungviktare i branschen för att driva plattformsutveckling och kundtillväxt31.1.2022 15:00:00 EET | Tiedote

Coalesce anställer tungviktare i branschen för att driva plattformsutveckling och kundtillväxt SAN FRANCISCO, Jan. 31, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Coalesce, ett företag inom dataomvandling, tillkännagav idag utvidgningen av sin ledningsgrupp med rekryteringen av Vincent Calcagnile, Frederik Naessens och Mark Van Der Heijden som ska ansvara för försäljning, teknisk arkitektur och teknik i EMEA-regionen. Calcagnile, Naessens och Van Der Heijden är grundarna av DataToko, ett uppstartsbolag med fokus på dataautomation och DataOps, som har mer än 50 års kombinerad erfarenhet av att utveckla och skala plattformar och locka kunder. Vincent Calcagnile, Vicepresident of Sales – Calcagnile har mer än 20 års erfarenhet av teknik, senast var han med och grundande DataToko och ansvarade för försäljning på det datafokuserade uppstartsbolaget. ”Jag är mycket glad över att få ansvara för försäljning på Coalesce och hjälpa till att få ut plattformen på marknaden. Från den sekund jag träffade teamet visste

Alan konkarit liittyvät Coalescen palvelukseen edistämään alustan kehitystä ja asiakaskasvua31.1.2022 15:00:00 EET | Tiedote

Alan konkarit liittyvät Coalescen palvelukseen edistämään alustan kehitystä ja asiakaskasvua SAN FRANCISCO, Jan. 31, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Datan muuntamisyhtiö Coalesce ilmoitti tänään johtotiiminsä laajentumisesta: sen palvelukseen liittyivät Vincent Calcagnile, Frederik Naessens ja Mark Van Der Heijden johtamaan myyntiä, teknistä arkkitehtuuria ja suunnittelua EMEA-alueella. Calcagnile, Naessens ja Van Der Heijden perustivat yhdessä DataTokon, data-automaatioon ja DataOpsiin keskittyvän start-up-yrityksen. Kolmikolla on yhteensä 50 vuoden kokemus alustojen menestyksekkäästä kasvattamisesta ja skaalauksesta sekä asiakkaiden houkuttelemisesta. Vincent Calcagnile, Vice President of Sales – Calcagnile tuo mukanaan yli 20 vuoden kokemuksen teknologia-alalta. Hän oli hiljattain mukana perustamassa DataTokoa ja johtamassa tämän datapainotteisen start-up-yrityksen myyntiä. "Olen aivan innoissani päästessäni johtamaan Coalescen myyntiosastoa ja auttamaan alustan tuomisessa markkinoille. He

Fortinetista tulee Euroopan kiertueen virallinen kyberturvallisuuskumppani23.11.2021 19:23:00 EET | Tiedote

Fortinetista tulee Euroopan kiertueen virallinen kyberturvallisuuskumppani SURREY, Englanti, ja SUNNYVALE, Kalifornia, Nov. 23, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Fortinet, kattavien, integroitujen ja automaattisten kyberturvallisuusratkaisujen markkinajohtaja, ilmoitti tänään solmineensa monivuotisen kumppanuuden Euroopan kiertueen kanssa. Virallisena kiertueen kumppanina ja virallisena kyberturvallisuuskumppanina Fortinet tarjoaa asiantuntemustaan ja innovatiivisia tietoturvaratkaisuja tukeakseen kiertueen digitaalisen innovaation matkaa. Euroopan kiertue isännöi yhtä urheilualan suurimmista ja mutkikkaimmista Tuo oma laitteesi -ympäristöistä. Turnauksiin osallistuu päivittäin jopa 25 000 fania, median edustajaa ja tärkeää osakasta Euroopan kiertueella – josta tulee ensi kaudella DP World -kiertue ja joka on jaettu 47 turnauskauteen 27 maassa. Fortinet Security Fabric – mikä tarjoaa kattavan sarjan automaattisia, integroituja ratkaisuja, jotka perustuvat edistyneeseen uhkatietouteen ja tekoäly

Pilot Study for New Chronic Pain Treatment Protocol with Nexstim NBT® System Starts in Helsinki University Hospital25.9.2020 08:50:00 EEST | Press release