HUS

Apotin käyttöönotto toteutunut suunnitellusti

Jaa

Potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotin viimeinen suuri laajennus HUSissa on edennyt suunnitellusti. Sairaanhoidon tuotantoa nostetaan kohti normaalitasoa. Käyttöönotossa ei ole viime päivinä myöskään ilmennyt uusia isompia häiriötä.

HUSissa on seurattu maltillisesti potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotin viimeisen suuren laajennuksen etenemistä. Käyttöönotto on kokonaisuutena sujunut suunnitelmien mukaan, joiltakin osin jopa ennakoitua paremmin. 

Työn alla on silti muutamia sitkeitä ongelmia, joiden ratkaiseminen voi viedä useita viikkoja. Lähetteiden käsittely ja lääkejakeluautomaattien integrointi Apottiin ovat yhä asiantuntijoiden ratkaistavana. Myös tablettimuotoisen syövän lääkehoidon hoito-ohjelmaan liittyviin ongelmiin panostetaan nyt erityisvoimin. Mikään näistä asioista ei ole kuitenkaan vaarantanut potilasturvallisuutta, vaikka onkin lisännyt hoitohenkilökunnan työmäärää ja vaatii erityistä tarkkuutta. 

“Olen tällä hetkellä varovaisen tyytyväinen tilanteeseen. Olemme etenemässä kohti normaaleja tuotantolukuja täysin ennakkosuunnitelmien mukaisesti. Jos asiat menevät tällä tavalla myös jatkossa,pääsemme suunnitellussa neljässä viikossa nyt Apottiin liittyneissä yksiköissä normaalille tuotantotasolle. Se on ollut tavoitteemme ja uskon että siihen myös päästään”, johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi arvioi.  

Nyt toteutettu kolmas käyttöönotto on ollut HUSin suurin, kun muun muassa kaikki Meilahden sairaala-alueenyksiköt liittyivät mukaan. Apotti on nyt keskeinen työkalu yli 20 000 HUSin lääkärille, sairaanhoitajalle ja muulle asiantuntijalle. 

Apotin käyttöönoton uutisseuranta HUSin verkkosivustolla päättyy huomenna perjantaina 13.11.2020:

Apotin käyttöönoton uutisseuranta, viikko 46 / Nyhetsflödeomövergångentill Apotti 

Tiedote 6.11.2020: HUS siirtyi Apotin aikaan 

 

Lisätiedot: 

Markku Mäkijärvi 
Johtajaylilääkäri HUS 
050 428 7660 

Taustaa  

HUSissaon käynnissä laaja potilas- ja asiakastiedon hallintaa koskeva toiminnanuudistus. Uusi, yhdenmukaisempi tapa kirjata ja hyödyntää tietoa parantaa laatua ja vahvistaa potilasturvallisuutta. Merkittävän kehityshankkeen mahdollistaa siirtyminen uuteen Apotti-potilastietojärjestelmään kaikissa HUSinyksiköissä kevääseen 2021 mennessä. Apotin myötäHUSin asiakkaille avautuu myös uusi sähköisen asioinnin palvelu, Maisa.  

Maailmalla lähes 500 sairaalassa käytössä olevan Epic-pohjaisen järjestelmän toimittaa HUSilleOy Apotti Ab. 

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa noin 680 000 potilasta. HUSissa työskentelee lähes 27 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

HUS on Suomen suurin terveydenhuoltoalan toimija ja maan toiseksi suurin työnantaja. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HUS

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme