Apotin käyttöönotto toteutunut suunnitellusti

Potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotin viimeinen suuri laajennus HUSissa on edennyt suunnitellusti. Sairaanhoidon tuotantoa nostetaan kohti normaalitasoa. Käyttöönotossa ei ole viime päivinä myöskään ilmennyt uusia isompia häiriötä.

HUSissa on seurattu maltillisesti potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotin viimeisen suuren laajennuksen etenemistä. Käyttöönotto on kokonaisuutena sujunut suunnitelmien mukaan, joiltakin osin jopa ennakoitua paremmin.

Työn alla on silti muutamia sitkeitä ongelmia, joiden ratkaiseminen voi viedä useita viikkoja. Lähetteiden käsittely ja lääkejakeluautomaattien integrointi Apottiin ovat yhä asiantuntijoiden ratkaistavana. Myös tablettimuotoisen syövän lääkehoidon hoito-ohjelmaan liittyviin ongelmiin panostetaan nyt erityisvoimin. Mikään näistä asioista ei ole kuitenkaan vaarantanut potilasturvallisuutta, vaikka onkin lisännyt hoitohenkilökunnan työmäärää ja vaatii erityistä tarkkuutta.

“Olen tällä hetkellä varovaisen tyytyväinen tilanteeseen. Olemme etenemässä kohti normaaleja tuotantolukuja täysin ennakkosuunnitelmien mukaisesti. Jos asiat menevät tällä tavalla myös jatkossa,pääsemme suunnitellussa neljässä viikossa nyt Apottiin liittyneissä yksiköissä normaalille tuotantotasolle. Se on ollut tavoitteemme ja uskon että siihen myös päästään”, johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi arvioi.

Nyt toteutettu kolmas käyttöönotto on ollut HUSin suurin, kun muun muassa kaikki Meilahden sairaala-alueenyksiköt liittyivät mukaan. Apotti on nyt keskeinen työkalu yli 20 000 HUSin lääkärille, sairaanhoitajalle ja muulle asiantuntijalle.

Apotin käyttöönoton uutisseuranta HUSin verkkosivustolla päättyy huomenna perjantaina 13.11.2020:

Apotin käyttöönoton uutisseuranta, viikko 46 / Nyhetsflödeomövergångentill Apotti

Tiedote 6.11.2020: HUS siirtyi Apotin aikaan

Lisätiedot:

Markku Mäkijärvi
Johtajaylilääkäri HUS

Taustaa

HUSissaon käynnissä laaja potilas- ja asiakastiedon hallintaa koskeva toiminnanuudistus. Uusi, yhdenmukaisempi tapa kirjata ja hyödyntää tietoa parantaa laatua ja vahvistaa potilasturvallisuutta. Merkittävän kehityshankkeen mahdollistaa siirtyminen uuteen Apotti-potilastietojärjestelmään kaikissa HUSinyksiköissä kevääseen 2021 mennessä. Apotin myötäHUSin asiakkaille avautuu myös uusi sähköisen asioinnin palvelu, Maisa.

Maailmalla lähes 500 sairaalassa käytössä olevan Epic-pohjaisen järjestelmän toimittaa HUSilleOy Apotti Ab.

På måndagen 23.11 vaccineras endast de som hör till riskgrupper på Mejlans sjukhus vaccinationsställe för influensavaccin – trängsel förväntas20.11.2020 16:59:19 EETTiedote

Helsingfors stad rapporterade 20.11 om att influensavaccinet håller på att ta slut i Helsingfors. Det återspeglas även på HUS vaccinationsställe vid Mejlans sjukhus. Vi kommer att börja med kösystem med nummerlappar på måndag kl 8.45. Vaccinationsstället är öppen kl 9-15 och där vaccineras nu endast de som hör till riskgrupper (inte närmaste kretsen). Vi ber dig om att förbereda dig på kö. Vi kan vaccinera cirka 300 personer under dagen. På andra vaccinationsställen för patienter vid HUS sjukhus fortsätter verksamheten normalt på måndagen. Tillräckligheten av influensavaccinet och de fortsatta öppettiderna för vaccinationsställen för patienter vid HUS sjukhus omvärderas 23.11. Detta meddelas om separat. https://www.hus.fi/sites/default/files/2020-11/Potilaiden%20joukkorokotuspisteet%202020_0.pdf Se vaccinationsställenas datum och öppettider här. Mera information Eeva Ruotsalainen Biträdande överläkare HUS Inflammationscentrum tel. 050 4279 117 | eeva.ruotsalainen@hus.fi

HUSin Meilahden sairaalan influenssarokotuspisteellä rokotetaan maanantaina 23.11. vain riskiryhmiin kuuluvia – odotettavissa ruuhkaa20.11.2020 16:52:54 EETTiedote

Helsingin kaupunki uutisoi 20.11. influenssarokotteiden loppumisesta Helsingissä. Tämä heijastuu myös HUSin Meilahden sairaalan rokotuspisteeseen. Aloitamme rokotuspisteessä vuoronumerojakelun maanantaina 23.11. klo 8.45. Rokotuspiste on auki klo 9-15 ja siellä rokotetaan nyt vain riskiryhmiin kuuluvia (ei lähipiiriä). Pyydämme varautumaan jonotukseen. Pystymme rokottamaan päivän aikana noin 300 henkilöä. Muissa HUS-sairaaloiden potilasrokotuspisteissä toiminta jatkuu vielä maanantaina normaalisti. Influenssarokotteiden riittävyys ja HUS-sairaaloiden potilasrokotuspisteiden aukiolojen jatkuminen arvioidaan uudestaan 23.11. Tästä tiedotetaan erikseen. Katso tästä rokotuspisteiden päivämäärät ja aukioloajat. Lisätiedot Eeva Ruotsalainen Apulaisylilääkäri HUS Tulehduskeskus p. 050 4279 117 | eeva.ruotsalainen@hus.fi