HUS

Apotti har som helhet fungerat enligt förväntningarna

Jaa
Patient- och klientdatasystemet Apotti har efter övergången den 1 februari som helhet fungerat enligt förväntningarna, även om det förekommit tekniska problem. Utifrån en anmälan från en användare 9.2 korrigerades ett dataskyddsfel i listorna över inskrivna patienter. Den positivaste överraskningen har varit att den nya dikteringsfunktionen som fungerar i realtid så snabbt blivit populär bland läkarna.

HUS chefsöverläkare Markku Mäkijärvi leder övergången till Apotti och är rätt nöjd med den omfattande övergången till det nya patient- och klientdatasystemet. ”Hittills har övergången till Apotti gått bättre än förväntat, för vi var beredda på en långsammare inlärningskurva. Det tekniska övergångsskedet fortsätter ännu i ett par, tre veckor, och först efter det har vi en bättre bild av helheten”.

Enligt Mäkijärvi har personalens insatser och positiva inställning samt stödpersonernas goda kännedom om systemet varit avgörande för hur smidig övergången blivit. Förutom tekniska problem har man behövt hjälp också i sådant som har med själva användningen att göra.

”Apotti handlar inte enbart om ett helt nytt patient- och klientdatasystem utan framför allt om en förändring av verksamheten. I Apotti arbetar man på ett annat sätt än tidigare och det tar självklart tid att vänja sig vid det. För vissa räcker det längre än för andra och därför har vi stora skillnader mellan enheterna vad gäller smidigheten i användningen”, säger Mäkijärvi.

Det har förekommit tekniska problem i övergången till Apotti och ett av dem gällde dataskyddet för listorna över inskrivna patienter. Sjukvårdspersonalen hade en för stor möjlighet att läsa de olika sjukhusens listor över inskrivna patienter, att använda dessa listor är i sig helt vanlig praxis. I listorna syntes också mera information än vad som är motiverat om den enskilda patienten. Detta korrigerades snabbt den 9 februari efter att en användare anmält felet och HUS har som sig bör gjort en anmälan om detta till dataombudsmannen.

Dikteringen sker nu i realtid

En av fördelarna med Apotti är den nya dikteringsfunktionen som fungerar med taligenkänning. Diktatet behöver inte längre överföras separat till textbehandlaren eftersom den nya funktionen visar texten i realtid på läkarens skärm. På samma gång kan läkaren själv korrigera de fel som taligenkänningen inte noterat.

Den nya dikteringsfunktionen har ända från början överträffat alla förväntningar. Efter knappa två veckor använder redan 83 procent av de läkare som tagit Apotti i bruk det nya sättet att diktera. Dikteringsfunktionen har dagligen redan över 350 användare som gör cirka 2300 dikteringar per dag.

”Det här är en betydande förändring i läkarens dagliga arbete, och den har alldeles säkert positiva effekter i patientens hela vårdkedja”, säger Markku Mäkijärvi.

Patient- och klientdatasystemet Apotti togs 1.2.2020 i bruk inom Borgå, Hyvinge, Lojo och Västra Nylands sjukvårdsområden samt inom HUCS sjukvårdsområde på Jorvs sjukhus och resultatenheterna Kvinnosjukdomar och förlossningar samt Psykiatri. På Pejas sjukhus tog man Apotti i bruk redan i november 2018.

Vi berättar om övergången till Apotti i nyhetsflödet på vår webbplats www.hus.fi/apotti

Pressmeddelande 7.2: Den första veckan med Apotti är förbi 

För mera information:
Chefsöverläkare Markku Mäkijärvi
tfn 050 428 7660

Mediekontakter:
HUS Kommunikation
Kommunikationschef Paavo Holi
tfn 050 427 9517, paavo.holi@hus.fi

Telefonnummer för medier (kl. 9-15.30) 050 427 2875

Inom HUS pågår en omfattande reform av verksamheten, som hänför sig till hanteringen av patientdata. Det nya enhetligare sättet att dokumentera och använda data förbättrar kvaliteten och stärker patientsäkerheten. Det betydande utvecklingsprojektet är möjligt tack vare övergången till det nya patient- och klientdatasystemet Apotti i alla HUS enheter senast i slutet av år 2020. Dessutom öppnas en ny e-tjänst för HUS kunder, Maisa. Det Epic-baserade systemet som används i nästan 500 sjukhus runtom i världen har levererats till HUS av Oy Apotti Ab.

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

På HUS Helsingfors universitetssjukhus vårdas årligen över en halv miljon patienter. Våra 25 000 proffs arbetar för alla patienters bästa. Vi har ansvaret för den specialiserade sjukvården för invånarna i våra 24 medlemskommuner. Dessutom har behandlingen av flera sällsynta och svåra sjukdomar koncentrerats riksomfattande till HUS.

HUS är Finlands största aktör inom hälso- och sjukvårdsbranschen och den näst största arbetsgivaren i landet. Vår kompetens är internationellt känd och erkänd. Som universitetssjukhus utvärderar och utvecklar vi ständigt våra behandlingsmetoder och vår verksamhet.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HUS

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye