Apotti-järjestelmän käyttöönotto sujui hyvin

Apotti-järjestelmän ensimmäinen käyttöönotto HUSin Peijaksen sairaalassa on sujunut odotusten mukaisesti.

Apotti-järjestelmä otettiin käyttöön suunnitelmien mukaisesti HUSin Peijaksen sairaalassa lauantaina aamuyöstä. Yö oli rauhallinen ja potilaiden hoito sujui normaalisti. Käyttöönottoon on varauduttu lisäresursseilla, minkä avulla mahdolliset hidastumiset voidaan mahdollisimman hyvin välttää. Muut HUSin sairaalat toimivat normaalisti.

– Peijaksen sairaalassa on käyttöönottoviikonloppuna ollut vuorossa sairaalan kokeneimmat työntekijät. Henkilökuntaa on koulutettu syksyn ajan ja heidän tukenaan on tukihenkilöitä, jos ongelmia ilmenee, HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi sanoo.

Käyttöönottoa tuetaan vahvasti

Apotti-järjestelmän edistynyt käyttölogiikka on erilainen verrattuna nykyisiin järjestelmiin, ja uuden oppiminen vie koulutuksesta huolimatta aikaa. Tähän Apotti Oy on varautunut kouluttamalla satoja tukihenkilöitä, jotka auttavat Peijaksen sairaalassa sairaalahenkilökuntaa.

Apotti Oy ja järjestelmän toimittanut Epic ovat vahvasti tukemassa käyttöönottoa, jotta mahdolliset ongelmatilanteet saadaan nopeasti korjattua. Sairaalan henkilökuntaa jatkokoulutetaan järjestelmän syvällisempään käyttöön ja muokkaamaan omaa näkymäänsä järjestelmässä työtehtävien vaatimalla tavalla.

– Järjestelmä otettiin käyttöön suunnitellusti kello 04 aamuyöllä. Tekninen käyttöönotto sujui hyvin. Seuraavien viikkojen aikana keskitytään havaintojen ja virheiden korjaamiseen. Tavoitteena on, että järjestelmän käyttäjät oppivat hyödyntämään järjestelmää mahdollisimman hyvin, ja kaikki havainnot raportoidaan jatkokehitystä varten, Apotin toimitusjohtaja Hannu Välimäki sanoo.

HUS:
johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi, p. 050 428 7660
johtaja Pertti Mäkelä, p. 050 428 0428

Oy Apotti Ab:
toimitusjohtaja Hannu Välimäki, p. 040 196 6311
viestintäjohtaja Johanna Klemetti, p. 0 40 704 1148

Apotti on muutoshanke, jossa otetaan käyttöön alueellisesti yhtenäinen sote-tietojärjestelmä, joka mahdollistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisen kokonaisuutena. Apotissa ovat mukana HUS Helsingin yliopistollinen sairaala, Helsinki, Vantaa, Kirkkonummi, Kauniainen ja Tuusula. Muut HUS-alueen kunnat voivat liittyä hankkeeseen hankintasopimuksen mukaisesti.

Apottia ovat olleet rakentamassa tuhannet sote-alan ammattilaiset. Näin on voitu varmistaa, että järjestelmä vastaa aidosti käyttäjien tarpeisiin.

HUS ei kannata sairaanhoitokorvausten poistamista / HUS understöder inte avvecklingen av sjukvårdsersättningar3.12.2018 15:33Tiedote

HUSin virkamiesjohto on antanut STM:lle lausunnon esitysluonnoksesta, joka tähtää sairausvakuutuslain muuttamiseen. Lausunto annettiin tänään HUS-kuntayhtymän hallitukselle tiedoksi. Hallituksessa lausuntoa pidettiin erinomaisena. Esitysluonnoksessa ehdotetaan sairausvakuutuksen sairaanhoitokorvausten poistamista. Tämä tarkoittaa yksityisiä lääkäri-, hammaslääkäri-, laboratorio-, röntgen- ja fysioterapiapalveluista maksettavia Kela-korvauksia. Tarkoitus on siirtää näin vapautuvat rahasummat sote-uudistukseen kuuluvien maakuntien rahoitukseen. HUS ei kannata luonnoksessa ehdotettua sairaanhoitokorvausten poistamista. HUSilla on kannalleen useita perusteita. Olisi hyvin epätodennäköistä, että tulevaisuudessa hoidon laatu ja saatavuus pystyttäisiin turvaamaan, koska korvausten poistaminen aiheuttaisi maakunnille yli miljardin euron kustannuspaineen samalla, kun ne olisivat saamassa vain 179 miljoonaa euroa lisää rahoitusta. Esitys lisäisi painetta julkisten terveyspalvelujen käyttöön noin