EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

April Jazzin ja EMMAn yhteistyön seuraava tilausteos säveltäjä Sid Hilleltä – ensiesitys 27.4.

Kevään 2019 April Jazz goes EMMA -yhteistyöproduktioon on valittu muusikko ja säveltäjä Sid Hille. Hille on hakenut sävellykseensä vaikutteita Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kokoelmasta, joka on esillä EMMAn katseluvarastossa. Sävellys ensiesitetään EMMAssa osana April Jazz -festivaalia lauantaina 27.4.2019 klo 15.

Sid Hille. Photo: Ari Karttunen / EMMA

EMMAn ja April Jazzin yhteistyöprojekti toteutetaan tänä keväänä kolmatta kertaa. Aikaisemmin tilausteoksia EMMAan on säveltäneet Raul Björkenheim ja Esa Pietilä. EMMAn ajankohtaisesta näyttelysisällöstä ammentava sävellys on April Jazzeilla ensiesityksessä ja sen jälkeen ääni-installaationa kuunneltavissa EMMAn näyttelytilassa.

Sid Hillen (s. 1961) In Dialogue on viidestä äänimaisemasta muodostuva tilateos, jonka keskeisenä teemana on vuoropuhelu ympäristön kanssa. Hille on hakenut vaikutteita Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kokoelmaa esittelevästä katseluvarastosta ja Näyttelykeskus Weegeen brutalistisesta betoniarkkitehtuurista. Teoksen viisi osiota pohjautuvat viiteen elementtin: lasi, tuli, ilma, puu ja betoni. Vuoropuhelun teema esiintyy Rut Brykin ja Tapio Wirkkalan läheisessä työskentelyssä ja muusikoiden välisestä improvisatorisesta soittamisesta.

Hille on monipuolinen muusikko, joka tunnetaan muun muassa triostaan F#, kamarimusiikkiyhtyeestään Sid Hille Camerata ja avantgardekvintetistään Contemporary Collective. Hän työskentelee duona kansainvälisten muusikoiden, kuten Herbert Könighoferin ja Enzo Favatan kanssa. F# trion livekokoonpanossa soittavat Hillen lisäksi basisti Jori Huhtala ja rumpali Markus Ketola. Ääni-installaation toteutuksessa heidän joukkoonsa liittyy puhaltimia soittava Pertti Päivinen

”Olemme kokeneita alan ammattilaisia, mutta In Dialogue I-V -teoksen äänittäminen herätti myös leikkisän ja luovan puolemme. Olimme ajoittain kuin neljä pientä poikaa musiikkiäänien karkkikaupassa, samalla kun meitä johdattelivat tietämyksemme ja osaamisemme. Toivon että kuuntelijoille välittyy tämä ilo ja into, kun he kuuntelevat ääni-installaatiota WeeGee-talon hienossa tilassa”, kertoo säveltäjä Sid Hille.

”Oli varsin luontevaa lähestyä Sid Hilleä yhteistyön tiimoilta. Hillen monipuolisuus säveltäjänä ja kiinnostus kuvataiteisiin löivät hyvin kättä tämän projektin kanssa. Hänen työnsä jazzin, modernin klassisen ja elokuvamusiikin parissa viestivät laajakatseisuudesta sekä halusta tarttua uusiin haasteisiin", kertoo festivaalijohtaja Matti Lappalainen.

Muusikot:

Sid Hille sävellys, koskettimet ja theremin
Jori Huhtala basso
Markus Ketola rummut
sekä Pertti Päivinen puhaltimet (teoksen äänitteellä)

Sid Hille. Photo: Ari Karttunen / EMMA

EMMAs nya utställning utforskar gränslandet mellan konst och formgivning, samt samspelet mellan tekniskt kunnande och kreativitet4.6.2019 12:01:15 EESTTiedote

Utställningen Interwoven – Sammanvävda belyser textil som material genom att ta fasta på konstnärers och formgivares arbetssätt, samt genom att förmedla historier. Hantverkets uråldriga traditioner sammanfogas i utställningen med vår föränderliga värld: olika tekniker, material och ny teknologi tar fram nya möjligheter för konsten och utformningen. Interwoven – Sammanvävda visas på EMMA 5.6.2019–1.3.2020.

EMMAssa avautuva näyttely tutkii taiteen ja muotoilun rajapintaa sekä teknisen taidon ja luovuuden yhteensovittamista 4.6.2019 11:55:00 EESTTiedote

Interwoven – Yhteen kudotut -näyttely avaa tekstiiliä materiaalinaan hyödyntävien taiteilijoiden ja suunnittelijoiden työskentelyä, ja välittää tarinoita taideteosten kautta. Näyttelyssä käsityön ikiaikainen perinne yhdistyy muuttuvaan maailmaan: tekniikat, materiaalit ja uudet teknologiat tuovat uudenlaisia mahdollisuuksia taiteeseen ja suunnitteluun. Interwoven – Yhteen kudotut on esillä EMMAssa 5.6.2019–1.3.2020.

EMMA’s new exhibition explores boundaries between art and design, unions of craft and creativity4.6.2019 11:55:00 EESTTiedote

The Interwoven exhibition sheds light on the work of artists and designers utilising textile as a material, conveying stories through the artworks. In the exhibition, the ancient tradition of handicraft meets a changing world, as techniques, materials and new technologies create new possibilities for art and design. Interwoven will be on display at EMMA during 5 June 2019 – 1 March 2020.

KUTSU medialle: Interwoven – Yhteen kudotut -näyttelyn ennakkoesittely ti 4.6. klo 1022.5.2019 13:13:33 EESTKutsu

Tervetuloa tutustumaan Interwoven – Yhteen kudotut -näyttelyyn EMMAan tiistaina 4.6. klo 10. Näyttelyssä on esillä teoksia 12 suomalaiselta ja kansainväliseltä taiteilijalta. Ryhmänäyttely tekstiilisuunnittelun ja taiteen vuorovaikutuksesta luo katseen tämän päivän rohkeaan ja kehittyvään materiaalien maailmaan. Näyttely avautuu Bryk & Wirkkala -katseluvaraston ympäröimään tilaan. Katseluvaraston puolella esillä on vastikään konservoituja Rut Brykin Seita-kankaita. Saastamoisen säätiön Kosketus-näyttelyn mediatilaan avautuu Pilvi Takalan videoteos Players (2010).