EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

April Jazzin ja EMMAn yhteistyön seuraava tilausteos säveltäjä Sid Hilleltä – ensiesitys 27.4.

Kevään 2019 April Jazz goes EMMA -yhteistyöproduktioon on valittu muusikko ja säveltäjä Sid Hille. Hille on hakenut sävellykseensä vaikutteita Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kokoelmasta, joka on esillä EMMAn katseluvarastossa. Sävellys ensiesitetään EMMAssa osana April Jazz -festivaalia lauantaina 27.4.2019 klo 15.

Sid Hille. Photo: Ari Karttunen / EMMA

EMMAn ja April Jazzin yhteistyöprojekti toteutetaan tänä keväänä kolmatta kertaa. Aikaisemmin tilausteoksia EMMAan on säveltäneet Raul Björkenheim ja Esa Pietilä. EMMAn ajankohtaisesta näyttelysisällöstä ammentava sävellys on April Jazzeilla ensiesityksessä ja sen jälkeen ääni-installaationa kuunneltavissa EMMAn näyttelytilassa.

Sid Hillen (s. 1961) In Dialogue on viidestä äänimaisemasta muodostuva tilateos, jonka keskeisenä teemana on vuoropuhelu ympäristön kanssa. Hille on hakenut vaikutteita Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kokoelmaa esittelevästä katseluvarastosta ja Näyttelykeskus Weegeen brutalistisesta betoniarkkitehtuurista. Teoksen viisi osiota pohjautuvat viiteen elementtin: lasi, tuli, ilma, puu ja betoni. Vuoropuhelun teema esiintyy Rut Brykin ja Tapio Wirkkalan läheisessä työskentelyssä ja muusikoiden välisestä improvisatorisesta soittamisesta.

Hille on monipuolinen muusikko, joka tunnetaan muun muassa triostaan F#, kamarimusiikkiyhtyeestään Sid Hille Camerata ja avantgardekvintetistään Contemporary Collective. Hän työskentelee duona kansainvälisten muusikoiden, kuten Herbert Könighoferin ja Enzo Favatan kanssa. F# trion livekokoonpanossa soittavat Hillen lisäksi basisti Jori Huhtala ja rumpali Markus Ketola. Ääni-installaation toteutuksessa heidän joukkoonsa liittyy puhaltimia soittava Pertti Päivinen

”Olemme kokeneita alan ammattilaisia, mutta In Dialogue I-V -teoksen äänittäminen herätti myös leikkisän ja luovan puolemme. Olimme ajoittain kuin neljä pientä poikaa musiikkiäänien karkkikaupassa, samalla kun meitä johdattelivat tietämyksemme ja osaamisemme. Toivon että kuuntelijoille välittyy tämä ilo ja into, kun he kuuntelevat ääni-installaatiota WeeGee-talon hienossa tilassa”, kertoo säveltäjä Sid Hille.

”Oli varsin luontevaa lähestyä Sid Hilleä yhteistyön tiimoilta. Hillen monipuolisuus säveltäjänä ja kiinnostus kuvataiteisiin löivät hyvin kättä tämän projektin kanssa. Hänen työnsä jazzin, modernin klassisen ja elokuvamusiikin parissa viestivät laajakatseisuudesta sekä halusta tarttua uusiin haasteisiin", kertoo festivaalijohtaja Matti Lappalainen.

Muusikot:

Sid Hille sävellys, koskettimet ja theremin
Jori Huhtala basso
Markus Ketola rummut
sekä Pertti Päivinen puhaltimet (teoksen äänitteellä)

Sid Hille. Photo: Ari Karttunen / EMMA

EMMA – Espoon modernin taiteen museon kokoelma- ja näyttelytoiminta profiloituu kotimaiseen ja kansainväliseen modernismiin, nykytaiteeseen sekä designiin. EMMA sijaitsee Espoon Tapiolassa, professori Aarno Ruusuvuoren suunnittelemassa betoniarkkitehtuuria edustavassa Näyttelykeskus WeeGeessä. Näyttelytilat ovat pinta-alaltaan Suomen suurimmat, ja pelkistetty moderni arkkitehtuuri tukee EMMAn, Saastamoisen säätiön ja Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kokoelmien sekä vaihtuvien näyttelyiden kokemuksellista esittämistä. EMMA on Vuoden museo 2018. Tervetuloa!

Suositut Lasten museofestarit Näyttelykeskus WeeGeellä tulevana viikonloppuna – lue koko ohjelma27.3.2019 16:28:50 EETTiedote

Koko perheen tapahtumassa 30.–31.3. WeeGeen museot yhdessä täyttävät talon mukaansa tempaavilla työpajoilla ja svengaavilla artisteilla. Vuoden teemana on Traffic Jam – svengaavat liikennejamit. Koko viikonlopun jatkuvissa työpajoissa muovaillaan muuttuvaa autorataa, rakennetaan jättipaloista palapelikaupunkia ja suunnitellaan tulevaisuuden kulkuneuvoja. Festarilavalle nousee Vilunki 3000, Maltti ja Valtti sekä Espoossa toimivien musiikkiopistojen oppilaat Juvenalian WeeGeen muskarilaisista Ebeli Big Bandiin.