Apteekeista ohjeistetaan usein lääkkeettömään hoitoon

Apteekissa suositellaan lääkkeettömiä hoitomuotoja itsehoitolääkkeen sijaan noin viidennekselle asiakkaista.

Farmaseutti neuvoo asiakkaita apteekissa. Kuva: Katja Lösönen

Apteekkarilehden kyselytutkimuksen mukaan apteekit ohjeistavat asiakkaitaan usein käyttämään lääkkeettömiä hoitokeinoja pienten vaivojensa hoitoon.

Selvityksen mukaan apteekissa suositellaan noin joka viidennelle asiakkaalle lääkkeetöntä hoitoa itsehoitolääkkeen sijaan.

Lääkkeettömiä hoitomuotoja suositellaan itsehoitolääkkeen tueksi noin 40 prosentille asiakkaista.

- Asiakas saattaa tulla noutamaan apteekista itsehoitolääkettä, vaikka se ei hänen vaivaansa olisikaan paras vaihtoehto. Tällöin farmaseuttisen henkilökunnan harkinnan mukaan asiakas ohjataan lääkäriin tai hänelle suositellaan lääkkeetöntä hoitoa itsehoitolääkkeen sijaan tai lääkehoidon tueksi, sanoo Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler.

Yleisimmin farmasian ammattilaiset suosittelevat nenähuuhtelukannun käyttöä (katso liite). Myös ruokavalio-ohjeistusta ja kuitulisän käyttöä suositellaan usein. Närästyksestä kärsiviä asiakkaita opastetaan kohottamaan sängynpäätyä.

Asiakkaiden iho-ongelmiin suositellaan apteekissa lääkkeettömiä voiteita, lihasvaivoihin kylmä- tai kuumahoitoa tai nesteytyshoitoa esimerkiksi ripulin vuoksi nestettä menettäneelle asiakkaalle. Myös liikuntaa tai lepoa annetaan usein hoito-ohjeeksi.

Näin tutkimus tehtiin

Apteekkarilehden kyselyn aineisto kerättiin avoimena kyselynä, johon Apteekkariliiton jäsenapteekeissa työskenteleviä farmaseutteja ja proviisoreita pyydettiin vastaamaan. Vastauksia kerättiin kahden viikon ajan toukokuussa 2017.

Kyselyyn vastasi yhteensä 676 apteekin ammattilaista. Vastaajista 74 prosenttia oli farmaseutteja, 21 prosenttia proviisoreita ja 5 prosenttia apteekkareita. Kyselyyn vastasi apteekin ammattilaisia eri puolilta Suomea kaiken kokoisista apteekeista.

Lisätietoja: Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler, p. 050 543 0411, charlotta.sandler@apteekkariliitto.fi

Farmaseutti neuvoo asiakkaita apteekissa. Kuva: Katja Lösönen

Pieni Roobertinkatu 14

Suomen Apteekkariliitto ry (www.apteekkariliitto.fi) on yksityisiä apteekkeja edustava yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkitoimintaa tukevia palveluita.