Apteekit avuksi rokottamaan muun Euroopan malliin

Apteekkariliitto esittää, että valtioneuvosto ryhtyisi toimenpiteisiin apteekkirokotusten hyödyntämiseksi myös Suomessa, kuten monissa maissa on jo tehty.
Apteekkien rokotustoiminta mahdollistaisi rokotukset maanlaajuisesti myös virka-aikojen ulkopuolella. Kuva: Katja Lösönen

Äkillisesti pahentuneen koronatilanteen vuoksi Suomessa on käynnistynyt keskustelu koronarokotusten vauhdittamisesta lisäämällä rokotuskapasiteettia. Apteekkariliitto tarjoaa apteekkeja lisäresurssiksi akuutissa koronarokotustarpeessa.

Lähes sata apteekkia voisi aloittaa rokotustoiminnan heti, sillä niissä työskentelee jo rokotusoikeuden omaavia terveydenhuollon ammattilaisia. Juuri tehdyn apteekkikyselyn mukaan jopa 440 apteekkia voisi avata koronarokotuspisteen jo alkuvuoden aikana, mikäli näiden apteekkien farmaseuteille ja proviisoreille annettaisiin tarvittava rokotuskoulutus, liitto viestitti sote-ministeriryhmälle eilen torstaina lähettämässään kirjeessä.

Useat EU-maat hyödyntävät apteekkeja koronarokotuksissa, viimeisimpänä Norja ja Tanska ovat laajentaneet koronarokotukset apteekkeihin. Apteekeissa on rokotettu miljoonia EU-kansalaisia ja tulokset ovat olleet hyviä. VN-TEAS-hankeraportin mukaan suomalaisistakin kolme neljästä (73 %) käyttäisi apteekkien rokotuspalvelua.

Apteekki on käytetyin ja useimmille suomalaisille myös lähin terveyspalvelu. Suomessa on yli 800 apteekkitoimipistettä, joissa työskentelee yli 5 500 terveydenhuollon ammattilaista – farmaseuttia ja proviisoria.

– Noin päivän mittaisella täydennyskoulutuksella farmaseuttinen henkilökunta olisi mahdollista pätevöittää rokottamaan. Apteekkien rokotustoiminta mahdollistaisi rokotukset maanlaajuisesti apteekkien aukioloaikoina ja myös virka-aikojen ulkopuolella, kertoo Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler.

Sandlerin mukaan kyseessä olisi julkista terveydenhuoltoa täydentävä palvelu. Palvelun avulla turvattaisiin terveydenhuollon henkilökunnan riittävyyttä poikkeuksellisessa tilanteessa, jossa resurssit eivät riitä vastaamaan koronapandemian aiheuttamaan valtavaan rokotus-, testaus-, jäljitys- ja hoitotarpeeseen muun sairaanhoidon ohella.

– Farmasian ammattilaiset voitaisiin sisällyttää rokotusoikeuden omaavien ammattilaisten joukkoon samalla asetusmuutoksella, jolla rokotusoikeus on tarkoitus ulottaa lähihoitajiin. Apteekeissa rokotteen antavien farmasian ammattilaisten osaaminen varmistettaisiin täydennyskoulutuksella, josta on useita kansainvälisiä esimerkkejä. Koulutus suunniteltaisiin vastaamaan THL:n määrittelyjä rokottajan osaamisvaatimuksista, Sandler kuvailee.

Apteekeissa ollaan valmiina yhteistyöhön alueen muiden terveydenhuollon ammattilaisten ja kansallisten terveysviranomaisten kanssa rokotusten toteuttamiseksi turvallisesti ja tehokkaasti myös Suomen apteekeissa.

Lisätietoja: farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler, charlotta.sandler@apteekkariliitto.fi, p. 050 543 0411

Tiedotteen liitteenä on julkaisuvapaa kuva. Lisää apteekkiaiheisia julkaisuvapaita kuvituskuvia tiedotusvälineille kuvapankissamme: www.apteekkariliitto.fi > media > kuvapankki

Suomen Apteekkariliitto ry (www.apteekkariliitto.fi) on vuonna 1897 perustettu yrittäjävetoisia apteekkeja edustava yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkitoimintaa tukevia palveluita. Jäsenapteekkareita on yli 600.