Hyvinvointialan liitto

Apteekit murtamassa omaa monopoliaan

Jaa
Apteekkien into laajentaa toimintaansa terveyspalveluihin kiihtyy. Hyvinvointialan liitto ja Lääkäripalveluyritykset ry kannattavat lääkejakelujärjestelmän kehittämistä kilpailuneutraliteetti huomioiden. Potilasturvallisuudesta ei saa tinkiä missään oloissa.

Median tietojen mukaan vastikään perustettiin Hyvinkäälle jo Suomen 14. apteekin ”terveyspiste”. Terveyspisteissä hinnoittelu poikkeaa selvästi alan varsinaisista toimijoista. Apteekki sanoo tarjoavansa ”pieniä hoitotoimenpiteitä, mittauksia ja terveysneuvontaa”.


− Apteekkijärjestelmä on murtamassa omaa monopoliaan. Pidämme tätä oikeana kehityksenä.  Mutta monopoliaseman suojassa tapahtuvaa raja-aitojen ylitystä ei terveyspalvelualan tuottajia edustavissa liitoissa katsota hyvällä, sanoo Hyvinvointialan liiton toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Apteekkijärjestelmän kehittämisessä on jatkossa kiinnitettävä huomiota erityisesti lääkejakelun toimivuuteen ja tasapuoliseen kilpailuun.

− Yksityisten palvelutuottajien tulee saada hankkia lääkkeensä samoin periaattein kuin julkisen terveydenhuollon, eli suoraan lääketukuista ohi apteekkijärjestelmän, sanoo Lääkäripalveluyritykset ry:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen.

Apteekit haluavat laajentaa toimintaansa terveyspalvelutuotantoon. Esimerkkinä tästä on aiemmin käyty keskustelu rokotteiden antamisesta.

− Asia ei ole niin yksiselitteinen. On syytä muistaa, että jo rokottaminen, muista vaativammista toimenpiteistä puhumattakaan, vaatii terveydenhuollon ammattihenkilön perusosaamista, lisäkoulutusta ja kykyä hengen pelastavaan vakavien komplikaatioiden hoitamiseen, Rajakangas muistuttaa.

Apteekeilla on tärkeä rooli suomalaisessa terveydenhuollossa lääkehuollon ja -osaamisen saralla. Farmasian koulutus rajaa kuitenkin huomattavasti terveydenhuollon toimenpiteitä.

− Diagnosointi kuuluu lain mukaan vain lääkärille ja hoitotoimenpiteet vain koulutetuille terveydenhuollon ammattilaisille, sairaanhoitajille, terveydenhoitajille sekä lääkäreille, sanoo Partanen.

Lisätietoja:
Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, Hyvinvointialan liitto, p. 0400 374 164, ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

Ismo Partanen, toiminnanjohtaja, Lääkäripalveluyritykset ry, p. 040 518 5799, ismo.partanen@lpy.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Hyvinvointialan liitto
Hyvinvointialan liitto
Eteläranta 10
00130 HELSINKI

09 17285570http://www.hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI ry edistää yksityisten sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen palveluja tuottavien yritysten ja järjestöjen toimintaedellytyksiä ja neuvottelee alan yleissitovat työehtosopimukset. HALI valvoo jäsentensä yhteisiä etuja ja neuvoo työoikeudellisissa ja elinkeinopolitiikan kysymyksissä. Sen 1500 jäsentä työllistävät 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen ammattilaista. HALI on Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsen. HALIn jäsenet tuottavat mm. vanhuspalveluita, lasten ja nuorten palveluita, lääkäripalveluita, kuntoutusta, suun terveydenhuoltoa, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä toimivat alan järjestötyössä. www.hyvinvointiala.fi

 

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Hyvinvointialan liitto

THL:n tuore selvitys vanhuspalveluista: Yksityisillä henkilöstömitoitus toteutuu laatusuosituksen mukaisesti18.10.2018 10:25:59 EEST | Tiedote

Vanhuspalvelujen henkilöstömitoitus näyttää Suomessa toteutuvan uuden laatusuosituksen valossa hyvin, selviää THL:n tuoreesta selvityksestä. Yli viidesosalla toimintayksiköistä mitoitus on yli 0,7. Vain 5 %:lla yksiköistä se jää alle 0,5, joka on vanhuspalveluiden laatusuositus. Nämä alle 0,5:n mitoituksen alittavat yksiköt ovat mitä ilmeisimmin julkisen sektorin yksiköitä, arvioi Hyvinvointiala HALIn johtava asiantuntija Aino Närkki. Hänen mukaansa toimiluvan omaavat yksityiset toimijat eivät saa tehostetun hoivan lupia alle 0,5:n mitoituksella. Myös hoitajien määrä on seurannut asiakkaiden määrän kasvua. Kahdessa vuodessa kotihoidossa työskentelevien lähihoitajien määrä on kasvanut noin 1 600:lla. Myös fysioterapeuttien ja sosionomien määrä on kasvanut. - Hyvän hoidon toteutumisen kannalta keskeistä on myös se, mitä työssä olevat hoitajat tekevät työvuoronsa aikana ja asiakkaiden kanssa. Asiakastyytyväisyyteen vaikuttaa paljon hoitajan ja asiakkaan välinen vuorovaikutus. Myös käytett

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye