Apteekkiala päivitti eettiset ohjeensa

Ohjeiden tarkoituksena on tukea apteekkien henkilökuntaa arkipäivän eettisten ongelmatilanteiden ratkaisemisessa ja päätöksenteossa. Asiakkaan muuttunut rooli terveydenhuollossa ja apteekkitoiminnan uudistuminen edellyttivät eettisten ohjeiden päivittämistä.
Julkaisuvapaa kuvituskuva / Katja Lösönen

Apteekit toimivat terveydenhuollon etiikan mukaisilla periaatteilla, joiden keskeinen lähtökohta on se, että apteekit pyrkivät kaikessa toimimaan asiakkaan etujen mukaisesti noudattaen hyviä ammatillisia toimintatapoja. Lääkkeiden myynti yksittäiselle asiakkaalle ei ole itsetarkoitus, vaan toiminnan perusteena on aina hoidon tarve ja terveyttä edistävät tavoitteet.

– On tärkeää, että farmasian alalla käydään jatkuvaa keskustelua eettisistä kysymyksistä ja siitä, mikä on apteekin rooli yhteiskunnassa osana terveydenhuoltoa. Apteekeilta odotetaan oikeutetusti ammatillisesti ja eettisesti korkeatasoista toimintaa ja tähän odotukseen apteekit myös haluavat vastata, sanoo Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler.

Ohjeet tarvitsivat päivittämistä, sillä asiakkaan rooli terveydenhuollossa on muuttunut enemmän kumppanuusajattelun suuntaan ja moniammatilliseen yhteistyöhön pyritään laajalti asiakkaan ollessa keskiössä.

Myös apteekkitoiminta on viime vuosina muuttunut. Ala on digitalisoitunut voimakkaasti ja kehittänyt uusia palvelukanavia ja palveluja, jotka edistävät turvallista lääkehoitoa ja mahdollistavat uusia tapoja asioida apteekissa. Verkkoasiointi apteekin kanssa videon tai chatin välityksellä lisääntyy ja lääkkeet saa parhaimmillaan kotiin kuljetettuna parissa tunnissa, tai ne voi noutaa apteekin noutoautomaatista itselleen sopivana ajankohtana.

Väestön ikääntyessä lääkitysturvallisuus ja rationaalinen lääkehoito ovat nousseet voimakkaammin esiin. Apteekkien farmaseuttisella henkilökunnalla on tärkeä rooli lääkitysturvallisuuden ja vaikuttavan lääkehoidon edistäjänä osana moniammatillista tiimiä.

– Ala muuttuu nopeasti, eivätkä lainsäädäntö ja viranomaismääräykset voi mitenkään kattaa kaikkia mahdollisia arjen työssä esille tulevia tilanteita ja kysymyksiä, jolloin avainasemassa on ammattitaito. Eettiset ohjeet antavat selkänojan farmasian ammattilaisen harkinnalle eettisesti oikeasta toimintatavasta, toteaa Farmasialiiton hallituksen puheenjohtaja Antti Kataja.

Apteekkialan eettiset ohjeet julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1998. Ohjeet on tämän jälkeen päivitetty vuonna 2008. Apteekkien ammattieettisen neuvottelukunnan viime vuonna päivittämät ohjeet hyväksyttiin Apteekkariliiton ja Farmasialiiton hallituksissa tammikuussa.

Apteekkien Ammattieettinen neuvottelukunta ottaa kantaa apteekkien ammattieettisiin kysymyksiin. Se julkaisee kannanottoja ja vastaa apteekeista tulleisiin kysymyksiin. Neuvottelukunnan puheenjohtajana toimii sosiaalietiikan dosentti Janne Nikkinen ja jäseninä farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler ja asiantuntijaproviisori Johanna Salimäki Apteekkariliitosta, apteekkarit Sari Eerikäinen ja Jarkko Suvinen sekä farmaseutti Kirsi Kotokorpi ja proviisori Satu Rauhala.

Eettiset ohjeet Apteekkariliiton verkkosivuilla >
Eettiset ohjeet Farmasialiiton verkkosivuilla >

Lisätietoja:

Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja, FaT Charlotta Sandler, p. 050 543 0411, charlotta.sandler@apteekkariliitto.fi ja Farmasialiiton hallituksen puheenjohtaja, proviisori, toksikologi Antti Kataja, p. 040 648 4521, antti.kataja@farmasialiitto.fi

Suomen Farmasialiitto on akavalainen farmaseuttien, proviisorien ja alan opiskelijoiden ammattijärjestö, jolla on noin 8 000 jäsentä. Lisätietoa: www.farmasialiitto.fi

Julkaisuvapaa kuvituskuva / Katja Lösönen