Apteekkien toimitusvarmuus huippuluokkaa ja parempi kuin Ruotsissa

Lääkkeiden välitön saatavuus apteekeista on säilynyt Suomessa erinomaisella tasolla lääkkeiden saatavuusongelmien yleistymisestä huolimatta. Ruotsissa asiakas joutuu palaamaan apteekkiin hakemaan varastosta puuttunutta lääkettä selvästi useammin kuin Suomessa.
Julkaisuvapaa kuvituskuva / Apteekkariliitto / Katja Lösönen

Apteekkariliiton tuoreen selvityksen mukaan Suomessa 98 prosenttiin resepteistä lääke löytyy heti apteekin varastosta. Ruotsissa resepteistä vain 95 prosenttia pystytään toimittamaan apteekista välittömästi.

Suurin syy eroon Suomen ja Ruotsin välillä löytyy lääkevarastoista. Suomessa varaston riittämättömyys on syynä 16 prosenttiin lääkepuutoksista, kun vastaava osuus Ruotsissa on lähes neljännes kaikista lääkepuutoksista.

Apteekkariliiton farmaseuttisen johtajan Charlotta Sandlerin mukaan kattavan ja alueen asukkaiden tarpeita vastaavan lääkevaraston ylläpitäminen on apteekin tärkeimpiä velvollisuuksia.

─ Apteekin asiakkaina on sairaita ihmisiä, joilla on tarve saada lääke nopeasti, Sandler muistuttaa.

Suomessa lääkkeen välitön toimitusvarmuus on hieman matalampi pienissä apteekeissa, mutta niissäkin lääke löytyy apteekin varastosta 97 prosentin varmuudella.

─ Mitä isompi apteekki, sitä varmemmin lääke löytyy apteekin varastosta, mutta Suomessa pienessäkin apteekissa toimitusvarmuus on parempi kuin Ruotsissa keskimäärin, Sandler toteaa.

Apteekit auttavat ongelmatilanteissa

Suomessa 96 prosenttia asiakkaista saa kaikki lääkkeensä heti apteekista mukaan. Kaksi kolmesta lääkepuutteesta johtuu siitä, että lääke on parhaillaan tilauksessa tai se tilataan tarvittaessa esimerkiksi lääkkeen kalliin hinnan vuoksi. Vajaa neljäsosa lääkepuutteista johtuu lääkkeiden saatavuushäiriöistä.

Vain alle promillessa lääketoimituksista saatavuusongelma viivästytti asiakkaan lääkehoidon aloitusta tai jatkumista.

─ Ongelmatilanteessa apteekit tekevät kaikkensa, jotta asiakas saisi lääkkeensä. Suomalaiset apteekkarit vastaavat henkilökohtaisesti lääkkeiden hyvästä saatavuudesta apteekin sijaintialueella, Sandler kertoo.

Lääkkeiden toimitusvarmuutta apteekeista selvitettiin 476 erikokoisessa apteekissa eri puolilla Suomea maaliskuussa. Apteekit kirjasivat viikon 11 aikana kaikki ilmenneet lääkepuutteet ja niiden syyt. Tutkimusotos sisälsi kaikkiaan liki 600 000 reseptiä ja melkein 332 000 asiakasta.

Lisätietoja: farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler, p. 050 543 0411, charlotta.sandler@apteekkariliitto.fi tai viestintäproviisori Elina Aaltonen, p. 050 362 7281, elina.aaltonen@apteekkariliitto.fi

Lisää apteekkiaiheisia julkaisuvapaita kuvituskuvia tiedotusvälineille kuvapankissamme: www.apteekkariliitto.fi > media > kuvapankki ja STT Info -uutishuoneessamme.

Julkaisuvapaa kuvituskuva / Apteekkariliitto / Katja Lösönen