Apuväline 2017: Esteettömyys on yhdenvertaisuuden pohja

”Yhdenvertaisuus on täydellinen erottelun ja syrjinnän vastakohta. Se on vapautta ja omana itsenä olemista. Yhdenvertaisuus on perusoikeus”, toteaa Invalidiliiton liittohallituksen puheenjohtaja Pekka Hätinen Apuväline 2017 -tapahtuman avajaisissa 9.11. Kolmepäiväinen tapahtuma esittelee alan uusimman teknologian sekä tarjoaa tietoa, näkemyksiä ja kokemuksia kaikenikäisille.

Tapahtuman avajaisissa jaettiin Yhdenvertaisuus-tunnustuspalkinnot tahoille, jotka ovat toimineet vammaisten yhdenvertaisuuden hyväksi. Tunnustuksen saivat Tampereen Pallo-Veikot, Teuvo Heikkonen ja Anna Giss.

Pekka Hätinen allekirjoittaa lausumansa Invalidiliiton jäsenten toteamukset itse täysin.

”Yhdenvertaisuuteen liittyy olennaisesti oikeus apuvälineisiin. Ne antavat mahdollisuuden osallistumiseen ja osallisuuteen”, Hätinen sanoo.

”Esteettömyys on yhdenvertaisuuden pohja. Jos ei pääse kotoa liikkeelle tai saa yhteyttä ihmisiin, ei ole myöskään mahdollisuutta toimia, verkostoitua tai toteuttaa itseään”, sanoo paralympia- ja MM-mitalisti, ratakelaaja Henry Manni. Moninkertainen Apuväline-tapahtuman kävijä puhui torstaina Invalidiliiton Kohti esteetöntä ja yhdenvertaista Suomea -seminaarissa.

Mannin arkeen kuuluu oman kodin rakennusprojekti. Esteettömyys on hänen kodissaan yhdistelmä lukuisia pieniä huolella mietittyjä ratkaisuja. Sitä sen tulisi olla myös julkisilla paikoilla ja koko yhteiskunnassa. Liikkumisen lisäksi esteettömyys on esimerkiksi tiedon kulkua myös silloin kun vaikkapa aisteissa on rajoitteita.

Mannin tulevassa kodissa on tilaa liikkua. Sisäänkäynnit ovat esteettömät, kynnykset minimaaliset. Pääovelle johtaa lämmitetty luiska, ja lattiatasossa oleva terassikansi kiertää taloa ja johtaa takapihalta asfaltoidulle etupihalle.

”Kaikki lähtee suunnittelusta. Oman kodin suunnittelussa olen ollut itse mukana jokaisessa vaiheessa. Kun rakennus tehdään alusta alkaen esteettömäksi, sitä ei edes huomaa”, Manni sanoo.

Hän kannustaa pohtimaan esteettömyyttä myös kodeissa, joissa siihen ei suunnitteluhetkellä ole tarvetta.

”Tulevaisuudesta tai mahdollisista seuraavien asukkaiden tarpeista kun ei voi tietää etukäteen”, Manni sanoo.

Esteettömät ratkaisut helpottavat jossain vaiheessa elämää jokaisen arkea. Julkisissa rakennuksissa esteettömyydestä tinkimiseen ei ole hyvää syytä.

Yhdenvertainen Suomi -tunnustukset mahdollistamisesta ja avoimuudesta

Apuväline 2017 -tapahtuman avajaisissa jaettiin Suomen Messusäätiön lahjoittamat Yhdenvertainen Suomi -tunnustuspalkinnot tahoille, jotka ovat tehneet merkittävää työtä vammaisten ihmisten yhdenvertaisuuden hyväksi. Raati valitsi yleisön ehdotusten joukosta kolme palkinnon saajaa:

Teuvo Heikkonen on elämäntyöllään edistänyt näkövammaisten tiedonsaantia. Palo asiaan puuttumiseen alkoi omakohtaisesta kokemuksesta jo lapsuudessa. Tiedonsaannin heikkous on merkittävä näkövammaisten henkilöiden yhdenvertaisuutta kaventava asia. Heikkosen johdolla Näkövammaisten liitto kehitti palvelun, joka tuo sanomalehtiaineiston päivittäin näkövammaisten luettavaksi. Palvelu kattaa nykyään kymmeniä lehtiä ja se on käytettävissä älypuhelimilla ja tietokoneella.

Tampereen Pallo-Veikkojen sähköpyörätuolijalkapallojoukkueen taustahenkilöt ovat pyyteettömällä ja ennakkoluulottomalla työllään saaneet Suomessa uuteen lajiin kokoon joukkueen ja luoneet sille puitteet toimia. Tämän porukan työ edistää vaikeastikin vammaisten henkilöiden liikunnan harrastamisen mahdollisuuksia.

Bloggaaja Anna Giss tekee Lusikoita kiitos. -blogissaan esimerkillistä työtä, joka nostaa liikuntavammaisten asemaa ja tarjoaa tietoa somessa. Hän kertoo Instagramissa ja YouTubessa avoimesti elämästä sairauden ja liikuntavamman kanssa, mikä kannustaa myös muita nuoria puhumaan vaikeistakin asioista.

”Blogin lukijat kertovat, että sen seuraaminen saanut silmiä auki ja lisännyt ymmärrystä. Lukijoissa on niin hoitohenkilökunnan edustajia ja ihmisiä, joita kipu tai esteettömyys koskettaa henkilökohtaisesti. Heissä on ihan tavallisia suomalaisia ihmisiä”, Giss sanoo.

Lavalla Pekka Hyysalo, sote-panelistit ja pyörätuoleilla liikkuva Pellejengi

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa pidettävä Apuväline 2017 on  apuvälinealan suurin tapahtuma messuosastoineen, ohjelmalavoineen ja seminaareineen. Se on mahdollisuus tutustua uuteen teknologiaan, kuulla vertaiskokemuksia ja asiantuntijapuheenvuoroja sekä viihtyä.

Apuväline 2017 jatkuu vielä 10. ja 11.11. Tapahtuman pääpuhuja Pekka Hyysalo kertoo oman tarinansa perjantaina. Sote-uudistus ja sen vaikutukset apuvälinealaan ovat esillä perjantain klo 13 paneelikeskustelussa. Panelisteina ovat kansanedustaja Juha Rehula, Sosiaali- ja terveysministeriön erityisasiantuntija Riitta Saksanen, Etelä-Pohjanmaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen muutosjohtaja Harri Jokiranta sekä emeritusprofessori Pentti Arajärvi. Lyhyet alustusvideot, joissa apuvälineitä tarvitsevat henkilöt esittävät kysymyksiä panelisteille, ovat nähtävissä Apuväline-tapahtuman Youtube-kanavalla.

Blogi- ja Some Cornerissa esiintymässä ja tavattavissa ovat mm. Esteetön ja kaunis koti -blogin Sanna Pesola, Palmuasema-nimistä esteettömän matkustamisen blogia pitävä Sanna Kalmari sekä sairastamisen, kivun ja kuntoutumisen kautta maailmaa katsova Anna Giss.

Lauantain perhepäivänä ohjelmaa on tarjolla koko perheelle, esimerkkinä kello 12.30 alkava SirkusRakkausPumPumin pyörätuoleilla liikkuvan Pellejengin katushow. Tapahtumassa nähdään myös muun muassa pyörätuolitanssiesityksiä, cheerleadingia ja Opas- ja avustajakoirien näytös. Ohjelmaan voi tutustua tapahtuman verkkosivuilla.

Koko Apuväline 2017:n ajan liikunta ja urheilu ovat vahvasti esillä. Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry:n organisoimassa Liikuntamaassa, jossa voi kokeilla yli 30 toimintapisteessä vammaisurheilulajeja ja tutustua harrastusmahdollisuuksiin sekä liikunnan ja urheilun apuvälineisiin.

Apuväline 2017 -tapahtuman järjestävät Expomark Oy ja Invalidiliitto ry. Yhteistyössä ovat Näkövammaisten liitto ry, Sailab ry sekä Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta ry.sote, sote-

Median palvelut:
Taina Hiekkataipale, markkinointipäällikkö, Expomark Oy
p. 040 550 5950, taina.hiekkataipale@expomark.fi

Lisätietoja:
Tomi Niemi, toimitusjohtaja, Expomark Oy
p. 040 765 6248, tomi.niemi@expomark.fi

TPV Powerchairin Yhdenvertaisuus-tunnustusta olivat noutamassa joukkueenjohtaja Mika Nousianen (takana vas.), valmentaja Jaska-Matti Näykki, Veikko Nousiainen (edessä vas.), Sanni-Kaisa Harinen ja Katariina Talli.
Teuvo Heikkonen sai Yhdenvertaisuus-tunnustuspalkinnon elämäntyöstään näkövammaisten hyväksi.
Anna Giss sai Yhdenvertaisuus-tunnustuksen Lusikoita kiitos. -blogistaan.
"Esteettömyys on yhdenvertaisuuden pohja," toteaa ratakelaaja, MM- ja paralympiamitalisti Henry Manni.

Puistokatu 2 A

010 830 0800, info@expomark.fihttp://www.expomark.fi

Expomark Oy järjestää terveyden ja teollisuuden alan tapahtumia 30 vuoden kokemuksella. Olemme Suomen Messujen tytäryhtiö. 9 hengen tiimimme toimipaikka on Jyväskylässä. Lisätietoja: www.expomark.fi

Hyvä Ikä 2018: Ikääntyville on luotava ennakkoluulottomasti erilaisia asumisen vaihtoehtoja27.6.2018 10:39Tiedote

Arvokas vanhuus on ihmisoikeus, muistuttaa Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtaja Anni Lausvaara. Jokaisen ikääntyvän ja vanhuksen arki ja asumiseen liittyvät tarpeet ovat erilaisia, ja niihin on myös tarjottava vaihtoehtoisia ratkaisuja. ”Jokaisella tulee olla mahdollisuus hyvinvointiin, turvalliseen arkeen ja osallisuuden tunteeseen”, Lausvaara korostaa. Kotona asumisen arki ja tulevaisuus sekä omaehtoinen varautuminen hyvään vanhuuteen ovat Hyvän Iän Foorumin teemoja 3.–4. lokakuuta Helsingissä. Hyvinvointiyhteiskunnassa hyvään elämään kuuluvat olennaisesti asumisen ja elämisen ympäristöt. Millaista kotona asumisen hyvä arki on vanhuusiässä? Entä miten hyvään vanhuuteen voi omaehtoisesti varautua? ”Omista tekemisistään päättäminen, haasteista selviytyminen sekä yhteydet toisiin ihmisiin ovat perustarpeita, joiden täyttymistä ihmisen hyvinvointi edellyttää. Jokaisen omat tavoitteet, kyvyt ja toimintamahdollisuudet luovat pohjan aktiiviselle vanhuudelle”, sanoo Jyväskylän yliopiston

Fysioterapia ja kuntoutus 2018: Fysioterapeuttien osaamisen kehittäminen on yhteinen etu26.6.2018 13:35Tiedote

Vuorovaikutusosaaminen vaikuttaa kuntoutuksen tuloksiin. ”Vuorovaikutus on taitoa keskustella ihmisenä ihmiselle eikä vain kysyä vaivaan liittyviä asioita”, toteaa Fysioterapia- & kuntoutus -koulutuspäivien puhuja, TtT Tapio Ojala. Koulutuspäivät pidetään tänä vuonna suurtapahtumassa Fysioterapia ja kuntoutus- sekä Hyvä Ikä -messujen yhteydessä 3.–4.10. Helsingissä.

Pohjoinen Teollisuus 2018: Liikenteen sähköistyminen mullistaa teollisuuslogistiikkaa24.5.2018 14:36Tiedote

”Sähkökäytön yleistyminen liikenteessä on nopeaa, mikä johtuu sen ylivertaisesta hyötysuhteesta ja yksinkertaisesta, vähän kunnossapitoa vaativasta rakenteesta”, toteaa Siemensin Mobility-yksikön johtaja Juha Lehtonen. Logistiikka nousi 23.–24.5. Oulussa pidetyssä Pohjoinen Teollisuus 2018 -tapahtumassa merkittävämpään rooliin kuin koskaan. Expomarkin järjestämässä tapahtumassa oli reilut 350 näytteilleasettajaa ja yli 4000 kävijää.

Pohjoinen Teollisuus 2018: ”Kun ilmasto lämpenee, katseet kohdistuvat pohjoiseen”22.5.2018 09:07Kutsu

”Energiamurros ja uusiutuvan energian kasvava tarve lisäävät harvinaisten metallien ja mineraalien kysyntää. Akkuteknologian nousun sekä yleisen noususuhdanteen myötä avautuu uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, toteaa Kaivosteollisuus ry:n ympäristöjaoston puheenjohtaja Anita Alajoutsijärvi. Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma kokoaa pohjoisen teollisuustoimijat Ouluun 23.–24.5.

Pohjoinen Teollisuus 2018: ”Kun ilmasto lämpenee, katseet kohdistuvat pohjoiseen”15.5.2018 15:12Tiedote