Apuväline 2019: Miten yhdenvertaisuus toteutuu apuvälineitä käyttävien arjessa?

”Yli 40 vuoden fysioterapeutin kokemuksellani kohtaan yhä tilanteita, joissa apuvälineen käyttäjä huomaa, ettei olekaan saanut käyttöön tarvittavaa opastusta ja harjoittelumahdollisuuksia. Eri puolilla Suomea harjoittelua ei aina automaattisesti järjestetä. Se olisi kuitenkin toivottavaa, sillä esimerkiksi pyörätuolia käyttävän kohdalla puhutaan päivittäisistä mahdollisuuksista liikkua ja osallistua.”
Harri Ahtee ja Markku Poikela Validia Kuntoutuksesta opastavat pyörätuolikäyttäjän avustamista Apuvälinemessuilla.

Fysioterapeutti Aila Peräjoki toivoo, että apuvälineitä myöntävät tahot, hoitohenkilöstö ja avustajat voisivat itse kokeilla, miten apuvälineen oikeaoppinen mitoitus ja käyttö vaikuttavat sen käyttökokemukseen. Asiaan paneutumalla apuvälineiden käytön opastus, avustaminen ja turvallisuus parantuisivat.

Peräjoki on mukana järjestämässä Tampereella 7.-9.11. pidettäville Apuvälinemessuille toiminnallista apuvälinerataa, jossa opastetaan liikkumaan ja avustamaan oikein käytännön tilanteissa.

Apuvälineradalla on koettu todellisia ahaa-elämyksiä, kun mm. taito ylittää kynnyksiä, vesikouruja ja katukiveyksiä on vapauttanut liikkumaan turvallisemmin ja itsenäisemmin.

“Yksi kokemus on enemmän kuin sata sanaa”, Peräjoki summaa ja toivoo parempaa ohjausta ja ymmärrystä apuvälineiden käyttöön.

Sopivan apuvälineen valinta, sen oikeaoppinen käsittely ja toimintaesteisten liikunnan merkitys on myös Invalidiliiton TuleApu-hankkeen seminaarin fokuksessa. Puheenvuoroissa käsitellään tuoreita liikuntasuosituksia ja kansallista TULE-ohjelmaa. Seminaarissa kuullaan myös pyörätuolin valinnan ja käsittelytaitojen merkityksestä liikkumiselle ja tule-terveydelle. ”Apuvälineen käyttäjän tule-terveys - tuetaanko sitä?” -seminaari pidetään messuilla torstaina 7.11.2019 klo 13:00 - 16:45.

Matkaunelmat todeksi esteettömän matkailun vinkeillä

Esteettömän matkailun teema-alue alleviivaa, ettei tuen tarvitseminen tai apuvälineiden käyttäminen ole esteenä matkahaaveiden toteuttamiselle.

Messualueelta saakin matkaunelmien lisäksi käytännön vinkkejä eri toimintakyvyille soveltuvaan matkailuun, oli kohde sitten Suomessa tai aurinkorannalla. Paikan päällä kuulee vinkkejä esteettömistä matkakohteista ja matkailun apuvälineistä, sekä pääsee tapaamaan esteettömiä matkoja järjestäviä matkailuyrityksiä.

Esteettömän matkailun osasto on suunniteltu yhteistyössä esteettömän matkailun asiantuntijan ja Palmuasema-matkabloggaaja Sanna Kalmarin kanssa.

“Esteetön matkailu on nouseva trendi ympäri maailman, ja hyviä kohteita löytyy niin Suomesta kuin ulkomailta. Tietoa esteettömän matkailun mahdollisuuksista on kuitenkin vaikea löytää, joten yritysten tulisi rohkeammin viestiä hyvistä ratkaisuista”, Kalmari kertoo esteettömän matkailun tilanteesta.

Liikuntamaa on ainutlaatuinen mahdollisuus kokeilla eri toimintakyvyille soveltuvia lajeja ja löytää uusi harrastus

Messujen yhteydessä järjestettävän Liikuntamaan yli 30 toimintapistettä tarjoavat käytännön vinkkejä eri toimintakyvyille soveltuvista liikuntaharrastuksista. Vinkkejä ovat kertomassa niin alan ammattilaiset, harrastajat kuin lajiensa huiput.

Liikuntamaassa pääsee tutustumaan muuan muassa esteettömiin kotimaan luontokohteisiin, luontoliikunnan ja eräretkeilyn mahdollisuuksiin sekä retkeilyä tukeviin apuvälineisiin.

“Moni on löytänyt Liikuntamaasta uuden, toimintakyvylleen sopivan harrastuksen, kun on päässyt kokeilemaan sitä ensin paikan päällä. Monesti esimerkiksi erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten kohdalla ei hoksata ajatella, mitä kaikkea voitaisiin harrastaa jo nyt. Mahdollisuuksia ei välttämättä tiedetä, jos ei päästä kokeilemaan. Tähän me annamme tilaisuuden Liikuntamaassa”, Suomen Vammaisurheilu VAU Ry:n koulutuskoordinaattori Piia Korpi kannustaa.

Uutena lajina Liikuntamaassa on mukana e-urheilu. Special eSportsin SM-finaali pelataan perjantaina 8.11. klo 13-14 Liikuntamaan ohjelma-areenalla.

OsalliSEKSI-teemakortteli on turvallinen tila keskustella ja kysyä seksuaaliterveydestä asioiden oikeilla nimillä

Seksuaalisuus on olennainen osa yksilön hyvinvointia, identiteettiä ja osallisuutta. “On voimakas ennakkoluulo, että seksuaalisuus ei olisi osa vammaisten elämää. Moni ihminen ajattelee, että seksuaalisuus on jotain, mikä ei kuulu vammaiselle.”, Kehitysvammaisten Palvelusäätiön Jotta kukaan ei jäisi yksin -hankkeen projektipäällikkö Markku Vellas valottaa.

OsalliSEKSI-korttelissa asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Paikan päällä voi jutella asiantuntijoiden kanssa, kysyä vaikkapa treffeillä käymisestä ja tutustua seksuaalisen hyvinvoinnin välineisiin.Korttelissa voi myös lainata Elävän kirjan eli aihepiirin kokemusasiantuntijan hetkeksi. OsalliSEKSI-korttelin koordinoija Jotta kukaan ei jäisi yksin -hanke, järjestäjä Kehitysvammaisten Palvelusäätiö.

Sexpo-säätiön toiminnanjohtaja Tommi Paalanen puhuu erityistä tukea tarvitsevien ihmisten seksuaalisen hyvinvoinnin edistämisestä torstaina 7.11. klo 14.30 ohjelmalavalla.

Robotiikka ei korvaa ihmistä, vaan vapauttaa aikaa ja luo uusia mahdollisuuksia

Robotiikan, teknologian ja tekoälyn uudet mahdollisuudet ovat esillä Apuvälinemessuilla näytteilleasettajien ja ammattilaisten puheenvuorojen kautta.

Robotiikkaa hyödynnetään jo nyt apuvälineissä muun muassakuntoutuksessa ja kotihoidossa. Esimerkiksi kotimainen Evondos-lääkeannostelurobotti helpottaa hoitajien työtä vapauttaen resurssia varsinaiseen hoivatyöhön.

Messuilla voi tutustua myös Indego-kävelyrobottiin ja robotin avulla kuntoutuvaan 18-vuotiaaseen entiseen alppihiihtäjään Nette Kivirantaan, joka kertoo kokemuksiaan Fysiolinen ja Validia Kuntoutuksen osastoilla.

Suomalainen GIM Robotics esittelee prototyypin näkövammaisille kehitettävästä opasrobotista. Robotiikan alueella voi myös kokeilla käsiä kannattelevaa Meditaksen Skelex yläraaja-exoskeletonia tai tekoälyllä toimivia Moto Tiles -liikuntalaattoja.

Poimintoja messuohjelmasta

Apuvälinemessut Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa torstaista lauantaihin 7.-9.11. 2019.

Aukioloajat: torstaina ja perjantaina klo 9-17 ja lauantaina 10-16.

Apuvälinemessut järjestävät Expomark Oy ja Invalidiliitto ry. Yhteistyössä ovat Näkövammaisten liitto ry, Sailab ry sekä Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta ry. Tapahtumaan odotetaan paikalle 14 000 kävijää. Mukana on yli 200 näytteilleasettajaa.

Median edustajat ovat tervetulleet Apuvälinemessuille. Pääaulan messutoimistossa median edustajat voivat akkreditoitua ja saavat pressipaketin. Akkreditoitua voi myös etukäteen netissä.

Mediapalvelut: Taina Hiekkataipale, markkinointipäällikkö, Expomark Oy, p. 040 550 5950, taina.hiekkataipale@expomark.fi

Lisätietoja tapahtumasta: Tomi Niemi, toimitusjohtaja, Expomark Oy, p. 040 765 6248, tomi.niemi@expomark.fi

Esteettömän matkailun asiantuntija Sanna Kalmarin kanssa on toteutettu esteettömän matkailun kokonaisuus Apuvälinemessuille.
Liikuntamaassa on mukana yli 30 toimintapistettä, mm. talviurheilulajien alueella voi kokeilla kelkkajääkiekkoa.

Expomark Oy järjestää terveyden alan ja teollisuuden messutapahtumia eri puolilla Suomea. Olemme osa Suomen Messujen konsernia ja toimipaikkamme on Jyväskylässä. https://expomark.fi