ÅR PACKAGING GROUP OSTAA MEADWESTVACON PAKKAUSTOIMINNOT EUROOPASSA

ÅR Packaging Group AB (”ÅR”) on allekirjoittanut 19.1.2015 MeadWestvaco Corporationin (”MWV”) kanssa sopimuksen, jonka myötä ÅR ostaa MWV:n pakkaustoiminnot Euroopassa. Järjestelyyn sisältyvät tupakka-, makeis- sekä kuluttajatuotepakkaustoiminnot.

ÅR on johtava kartonkipakkausten valmistaja Euroopassa, ja yritysosto on huomattava strateginen askel ÅR:n kasvutarinassa. ÅR:n liikevaihto vuonna 2013 oli 424 miljoonaa euroa, ja ostettavien toimintojen liikevaihto on 146 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisten yrityskaupan toteuttamiselle asetettujen ehtojen täyttymistä.

”Yritysjärjestely antaa markkinoille selkeän viestin, että ÅR on vahva ja merkittävä pakkaustoimittaja, nyt ja tulevaisuudessa. ÅR on myös keskeinen toimija Euroopan kartonkipakkausteollisuuden konsolidoitumisessa. Vakiinnutamme entistä vahvemman aseman yhtenä tupakkasegmentin johtajista sekä eurooppalaisilla taivekartonkimarkkinoilla yleensä. Kaupan ansiosta ÅR nousee Euroopassa yhdeksi alan kolmesta suurimmasta toimijasta noin 550 miljoonan euron liikevaihdolla”, sanoo ÅR Packaging Group AB:n toimitusjohtaja Harald Schulz. ”Jatkamme kunnianhimoisen kehityssuunnitelmamme toteuttamista, ja olen iloinen voidessani tehdä tämän yhdessä tiimini kanssa.”

”Ahlström Capital on ollut omistajana A&R Cartonissa vuodesta 2000 ja sittemmin ÅR Packagingissä vuodesta 2011, jolloin A&R Carton yhdistyi Flextrusin kanssa. ÅR on edustanut Ahlström Capitalille huomattavaa pitkäaikaista sijoitusta, ja olemme iloisia ÅR:n jatkaessa kasvuaan. MWV-järjestely on selvä askel eteenpäin”, toteaa Ahlström Capital Oy:n toimitusjohtaja Panu Routila.

ÅR Packagingin omistavat Ahlström Capital, Accent Equityn hallinnoimat rahastot sekä ÅR Packaging Groupin johto.

Panu Routila

ÅR Packaging Group

ÅR Packaging on Euroopan johtavia pakkausalan yrityksiä. Yhtiön liikevaihto on yli 400 miljoonaa euroa, ja sillä on 1 600 työntekijää ja 14 tehdasta seitsemässä maassa. Yhtiön kolme pääliiketoiminta-aluetta ovat elintarvike-, erikois- ja tuotepakkausliiketoiminta. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Ruotsin Lundissa. ÅR Packaging Group perustettiin vuonna 2011 Euroopan johtaviin pakkausyhtiöihin lukeutuvan A&R Carton Groupin ja Pohjois-Euroopan johtavan joustopakkausyhtiön Flextrusin yhdistymisen seurauksena.

MeadWestvaco

MeadWestVaco Corporation on globaali pakkausalan yhtiö, joka toimittaa innovatiivisia ratkaisuja maailman arvostetuimmille tuotemerkeille terveydenhuolto-, kauneudenhoito- ja hygienia-, ruoka-, juoma-, koti- ja puutarha- sekä tupakka- ja maatalousaloilla. Lisäksi yhtiö tuottaa erikoiskemikaaleja auto-, energia- ja infrastruktuuritoimialoille sekä pyrkii maksimoimaan kehitettävien maaomistuksiensa arvon. MeadWestVacon 125 tuotantolaitoksen ja 16 000 työntekijän verkosto kattaa Pohjois- ja Etelä-Amerikan sekä Euroopan ja Aasian.

Ahlström Capital

Ahlström Capital on yksi Suomen suurimmista sijoitusyhtiöistä ja se tuottaa osakkeenomistajilleen arvoa sijoittamalla teollisiin yrityksiin, pörssiyhtiöihin ja kiinteistöihin. Ahlström Capital -konsernin taseen loppusumma on yli miljardi euroa ja konsernin vuotuinen liikevaihto noin 1,5 miljardia euroa. Ahlström Capitalin portfolioon kuuluvat merkittävät omistukset pörssiyhtiöissä Ahlstrom Oyj, Munksjö Oyj, Outokumpu Oyj ja Suominen Oyj. ÅR Packaging Group AB:n lisäksi portfolioon kuuluu myös muita suoria teollisia sijoituksia, kuten omistukset Destia Group Oyj:ssä ja Enics AG:ssa, sekä merkittävät kiinteistö- ja metsäomaisuudet.

Accent Equity

Accent Equity on vuonna 1994 perustettu johtava pohjoismainen pääomasijoitusyhtiö. Perustamisestaan lähtien Accentin rahastot ovat sijoittaneet lähes 70 kohteeseen ja irtautuneet 50:stä. Accent Equity Partners AB toimii neuvonantajana seitsemälle rahastolle, joiden yhteenlaskettu pääoma on yli miljardi euroa. Accentin tavoitteena on kehittää salkkuyhtiöistään merkittäviä toimijoita Pohjoismaiden, Euroopan tai globaaleilla markkinoilla keskittymällä yhtiöiden liiketoiminnan ja strategisen asemoitumisen kehittämiseen.