Arbetsgivarnas ideologiska förhållningssätt gör avtalsrörelsen stelare

Arbetsgivarna har krävt att man inte ska blanda politik i avtalsrörelsen på arbetsmarknaden, men under de pågående förhandlingarna har arbetsgivarna själva drivit politiska krav när de till exempel har strävat efter att begränsa strejkrätten och avskaffa systemet där arbetsgivarna bär upp fackföreningsavgiften. Det finländska avtalssamhället riskerar att bli överkört av de ideologiska målsättningarna.

Arbetsgivarnas kompromisslösa förhandlingssamordning gör det finländska avtals- och förhandlingssystemet stelare än vad de centrala uppgörelserna någonsin har gjort.

– Arbetsgivarna för inte genuina förbundsvisa avtalsförhandlingar, utan avtalsförhandlingarna inom teknologiindustrin, som har kört fast, hindrar också de andra förhandlingsborden från att röra på sig, beklagar FFC:s ordförande Jarkko Eloranta.

I dag måndag eskalerade situationen till strejker inom teknologiindustrin, kemiindustrin och mekaniska skogsindustrin. Efter strejkerna inleder arbetsgivaren en lockout inom mekaniska skogsindustrin. Parterna har inte kommit överens om när förhandlingarna eller förlikningen ska fortsätta.

Utöver att arbetsgivarna är kompromisslösa i sin samordning, verkar de också sakna förhandlingsvilja vid många avtalsbord. Enligt FFC:s styrelse leder det till en bekymmersam situation. Nu behövs inte ideologiska läror utan pragmatism och en vilja att hitta lösningar.

– Det är pragmatismen och viljan att hitta lösningar som utgör grunden för vår arbetsmarknadsmodells verksamhet och framgång. Nu har arbetsgivarsidan gett sig ut på en ökenvandring, som det skulle gälla att snabbt återvända från, för att i stället leta efter ett balanserat sätt att uppnå avtal.

Löntagarsidan står inte rådlös. Arbetsgivarnas ensidiga försök att diktera villkoren vid förhandlingsborden leder till intensivare samordning och samarbete mellan fackförbunden. FFC:s styrelse har förbundit sig att följa de principer som den slog fast i september.

– Det är viktigt att åstadkomma en bra spelöppning på arbetsmarknaden – en spelöppning som stöder köpkraftens utveckling och tryggar konkurrenskraften. Alla FFC-anslutna förbunds intresse och vilja är att stödja spelöppnaren, i det här fallet Industrifacket.

Förlängningen av arbetstiden med 24 timmar, som Sipiläs regering tvingade fram, ser som väntat ut att bli den svåraste enskilda frågan under avtalsrörelsen.

– Arbetsgivaren håller hårdnackat fast vid den ineffektiva och konstgjorda förlängningen av arbetstiden och kräver ett oskäligt pris för att avskaffa den.

Eloranta påpekar att det handlar om en sak som infördes i avtalen utan att man gjorde någon bedömning av kostnadseffekten. Arbetstidsförlängningen tillämpas på vitt skilda sätt i olika avtalsbranscher, och för hela samhällsekonomin är dess betydelse närmare noll än de 1,4 procent som arbetsgivaren har fört fram.

Intervjuer med Jarkko Eloranta kan bokas via kommunikationschef Marjo Pihlajaniemi, tfn 0400 969 633

Om

Beställ FFC:s svenskspråkiga nyhetsbrev så får du aktuell information om arbetslivet per e-post varannan vecka: https://www.sak.fi/sv/nyhetsbrev

Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC är förbundens förbund. Vi representerar 17 fackförbund och ungefär 900 000 medlemmar. Kommunala familjedagvårdare, flygvärdinnor, busschaufförer, servitörer, byggnadsarbetare, pappersarbetare och dansare – alla representerar de FFC:s branscher.

FFC om budgetmanglingen: Satsningar på tjänster för arbetslösa välkomnas, sysselsättning bland äldre ska stödas genom stärkt arbetsförmåga och kompetens16.9.2020 16:36:23 EESTTiedote

FFC välkomnar varmt de tilläggsanslag för arbetskraftspolitiken som regeringen kommit överens om vid budgetmanglingen. Anslagen gör det möjligt att ge arbetslösa individuellt stöd vid jobbsökning. FFC är beredd att medverka vid de förhandlingar med arbetsmarknadsorganisationerna som regeringen föreslår för att förbättra sysselsättningen bland äldre arbetstagare. FFC kan emellertid inte förbinda sig till en process där tonvikten skulle ligga på att försämra utkomsten för äldre arbetslösa.

SAK budjettiriihestä: Satsaukset työttömien palveluihin tervetulleita, ikääntyneiden työllisyyttä tuettava työkykyä ja osaamista vahvistamalla16.9.2020 16:30:50 EESTTiedote

SAK pitää hallituksen budjettiriihessä sopimia työvoimapolitiikan lisämäärärahoja erittäin tervetulleina. Määrärahat mahdollistavat työttömien yksilöllisen työnhaun tukemisen. SAK on valmis hallituksen esittämiin työmarkkinajärjestöjen neuvotteluihin ikääntyneiden työllisyyden parantamiseksi. Sellaiseen prosessiin SAK ei kuitenkaan voi sitoutua, jonka päätepisteenä olisi ikääntyneiden työttömien toimeentulon heikentäminen.