Arbetspensionsavgifterna år 2016

Arbetsmarknadens centralorganisationer har avtalat om arbetspensionsförsäkringsavgiften inom den privata sektorn för år 2016. År 2016 är avgiften i genomsnitt 24 procent av lönen.

Utgångspunkten för arbetspensionsavgiften år 2016 är arbetsmarknadens centralorganisationers tidigare överenskommelser om arbetspensionsavgifterna för åren 2016-2019. Avgiften som tas ut år 2016 är i genomsnitt samma som år 2015. Avgiften hålls på samma nivå år 2016 av den överenskomna tillfälliga sänkningen på 0,4 procent av lönerna.

År 2016 är arbetstagarens avgift 5,70 procent före 53 års ålder och 7,20 procent efter fyllda 53 år. Arbetsgivarens avgift är i genomsnitt 18,00 procent av lönerna. Även de är de samma som år 2015.

Företagarens pensionsavgift, eller FöPL-avgiften, är 23,60 procent före 53 års ålder (23,70 procent år 2015) och 25,10 procent efter fyllda 53 år (25,20 procent år 2015).

Social- och hälsovårdsministeriet fastställer grunderna för arbetspensionsförsäkringsavgiften på ansökan av arbetspensionsförsäkringsbolagen.

Närmare upplysningar:
Jukka Rantala, ordförande för arbetsmarknadens centralorganisationers pensionsförhandlingsgrupp,
tfn 029 411 2533 eller 040 585 0021, jukka.rantala(at)etk.fi

ELÄKETURVAKESKUS 00065 ELÄKETURVAKESKUS http://www.etk.fi