Arbetspensionsbolaget Elos omställningsförhandlingar leder till att 44 arbetsuppgifter upphör

Arbetspensionsbolaget Elo har nu slutfört de omställningsförhandlingar som inleddes den 15 augusti.Syftet med omställningsförhandlingarna var att göra organisationen tydligare och effektivare.Målet med förhandlingarna var att svara mot förändringar i Elos verksamhetsmiljö och kundbeteendet.

Utifrån omställningsförhandlingarna görs ändringar i organisationens struktur, arbetsuppgifter och befattningsbeskrivningar och 44 arbetsuppgifter upphör.Dessutom kommer en betydande del av befattningsbeskrivningarna att ändras.

En del av dem som sägs upp kan erbjudas nya uppgifter inom bolaget.Personalminskningarna fördelar sig över olika enheter.När förhandlingarna inleddes uppskattade Elo att högst 50 personer kommer att sägas upp.

– Uppsägningarna är en svår sak för oss.Vi kommer efter bästa förmåga att hjälpa de uppsagda att få ett nytt arbete och i övrigt stöda dem, säger Elos verkställande direktör Carl Pettersson.

Petterson berättar att förhandlingarna fördes i en exceptionellt öppen och konstruktiv anda.

– Efter denna process ser vi med tillförsikt på framtiden.Genom de här åtgärderna säkerställer vi att vi kan svara på våra kunders behov och förändringar i omvärlden, konstaterar Pettersson.

Kontakter

Carl Pettersson, Elos verkställande direktör (begäran om intervju, planeringschef för kommunikationen Sara Salomaa tfn 044 550 5450)

Vi är Elo, ett stort finländskt arbetspensionsbolag. Vi sköter om att våra kunder får den pension som de tjänat in. Vi hjälper våra kundföretag att nå framgång och att svara på de föränderliga utmaningarna i arbetslivet. Vi sköter våra kunders pensionstillgångar på ett inkomstbringande, betryggande och ansvarsfullt sätt. Placeringstillgångarna är välspridda både internationellt och i olika tillgångsklasser. De tryggar pensionerna och skapar en grund för en hållbar avkastning i decennier framåt.

Elos marknadsvärdet på placeringstillgångarna är över 28 miljarder euro. Cirka 500 000 arbetstagare och företagare är försäkrade i Elo. Antalet pensionstagare är cirka 244 000.

Elo bildades genom en fusion mellan LokalTapiola Pensionsbolag och Pensions-Fennia den 1 januari 2014.

Följ Työeläkeyhtiö Elo

Senaste pressmeddelandena från Työeläkeyhtiö Elo

Elos resultat 2023: placeringsintäkterna uppgick till 6 procent och kostnadseffektiviteten var utmärkt16.2.2024 08:40:39 EET | Tiedote

Placeringarnas marknadsvärde översteg 30 miljarder euro. Nettointäkterna av placeringsverksamheten var 6,0 (-3,7) procent, avkastningen för det fjärde kvartalet var 3,3 (1,3) procent. Solvensnivån var 121,3 (121,4) procent och solvensställningen var oförändrad (1,5). Premieinkomsten uppgick till 4,4 (4,3) miljarder euro. Pensioner och andra ersättningar utbetalades till ett något större belopp på 4,5 (4,1) miljarder euro. Kostnadseffektiviteten förbättrades ytterligare och de driftskostnader som täcks med omkostnadsdelen var på rekordlåg nivå på 74,2 (81,6) miljoner euro. Siffrorna är oreviderade och jämförelsesiffrorna inom parentes är siffror per 31.12.2022.

Elon tulos 2023: Sijoitustoiminnan tuotto nousi 6 prosenttiin ja kustannustehokkuus ennätyksellistä16.2.2024 08:30:00 EET | Tiedote

Sijoitusten markkina-arvo ylitti 30 miljardia euroa. Sijoitustoiminnan nettotuotto oli 6,0 (-3,7) prosenttia, neljännen kvartaalin tuotto oli 3,3 (1,3) prosenttia. Vakavaraisuusaste oli 121,3 (121,4) prosenttia ja vakavaraisuusasema säilyi samalla tasolla (1,5). Vakuutusmaksutulo oli 4,4 (4,3) miljardia euroa. Eläkkeitä ja muita korvauksia maksettiin hieman enemmän 4,5 (4,1) miljardilla eurolla. Kustannustehokkuus parani edelleen ja hoitokustannusosalla kustannettavat liikekulut olivat ennätyksellisen alhaisella tasolla 74,2 (81,6) miljoonaa euroa. Luvut ovat tilintarkastamattomia ja suluissa olevat vertailuluvut ovat 31.12.2022 lukuja.