Arbetspensionsbolaget Elos omställningsförhandlingar leder till att 44 arbetsuppgifter upphör

Arbetspensionsbolaget Elo har nu slutfört de omställningsförhandlingar som inleddes den 15 augusti.Syftet med omställningsförhandlingarna var att göra organisationen tydligare och effektivare.Målet med förhandlingarna var att svara mot förändringar i Elos verksamhetsmiljö och kundbeteendet.

Utifrån omställningsförhandlingarna görs ändringar i organisationens struktur, arbetsuppgifter och befattningsbeskrivningar och 44 arbetsuppgifter upphör.Dessutom kommer en betydande del av befattningsbeskrivningarna att ändras.

En del av dem som sägs upp kan erbjudas nya uppgifter inom bolaget.Personalminskningarna fördelar sig över olika enheter.När förhandlingarna inleddes uppskattade Elo att högst 50 personer kommer att sägas upp.

– Uppsägningarna är en svår sak för oss.Vi kommer efter bästa förmåga att hjälpa de uppsagda att få ett nytt arbete och i övrigt stöda dem, säger Elos verkställande direktör Carl Pettersson.

Petterson berättar att förhandlingarna fördes i en exceptionellt öppen och konstruktiv anda.

– Efter denna process ser vi med tillförsikt på framtiden.Genom de här åtgärderna säkerställer vi att vi kan svara på våra kunders behov och förändringar i omvärlden, konstaterar Pettersson.

Kontakter

Carl Pettersson, Elos verkställande direktör (begäran om intervju, planeringschef för kommunikationen Sara Salomaa tfn 044 550 5450)

Vi är Elo, ett stort finländskt arbetspensionsbolag. Vi sköter om att våra kunder får den pension som de tjänat in. Vi hjälper våra kundföretag att nå framgång och att svara på de föränderliga utmaningarna i arbetslivet. Vi sköter våra kunders pensionstillgångar på ett inkomstbringande, betryggande och ansvarsfullt sätt. Placeringstillgångarna är välspridda både internationellt och i olika tillgångsklasser. De tryggar pensionerna och skapar en grund för en hållbar avkastning i decennier framåt.

Elos marknadsvärdet på placeringstillgångarna är över 28 miljarder euro. Cirka 500 000 arbetstagare och företagare är försäkrade i Elo. Antalet pensionstagare är cirka 244 000.

Elo bildades genom en fusion mellan LokalTapiola Pensionsbolag och Pensions-Fennia den 1 januari 2014.

Följ Työeläkeyhtiö Elo

Senaste pressmeddelandena från Työeläkeyhtiö Elo

Den globala tillväxten avmattades ytterligare under årets tredje kvartal – avkastningen på Elos placeringsverksamhet -4,9%26.10.2022 14:03:00 EEST | Tiedote

Den globala tillväxten avmattades ytterligare under årets tredje kvartal. Avkastningen på Elos placeringsverksamhet var negativ som en följd av det allmänt försvagade ekonomiska läget. Omställningsförhandlingarna på hösten ledde till att 44 arbetsuppgifter upphörde i Elo. En ny strategi lotsar Elo fram till målet om att vara det mest tilltalande bolaget inom branschen år 2025.

KUTSU: Työeläkeyhtiö Elon tulosinfo keskiviikkona 26.10. klo 1417.10.2022 07:55:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa työeläkeyhtiö Elon tammi-syyskuun tulosinfoon keskiviikkona 26.10. klo 14. Tilaisuuteen voi osallistua joko Elon toimitiloissa Tapiolassa (Revontulentie 7, Espoo) tai etäyhteydellä. Esittelyssä Elon uusi strategia Toimitusjohtaja Carl Pettersson esittelee lyhyesti Elon alkusyksyn tapahtumia sekä suuntaa katseen yhtiön tulevaisuuteen. Elon uusi strategia on valmis ja se esitellään median edustajille. Varatoimitusjohtaja Hanna Hiidenpalo kertoo Elon sijoitustoiminnan tuloksesta ja hajauttamisen merkityksestä haastavassa sijoitusmarkkinassa. Pääekonomisti Tiina Helenius analysoi talouden näkymiä ja keskuspankkien haastetta inflaation taltuttamisessa. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa toimittajien kysymyksille. Pyydämme ilmoittautumaan tulosinfoon viimeistään 25.10. sähköpostitse sara.salomaa@elo.fi. Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, osallistutko tilaisuuteen Elon toimistolla vai etäyhteydellä.