Arbetspensionsbolaget Elos placeringar gav utmärkt avkastning under årets första hälft

Intäkterna av Elos placeringsverksamhet var i januari–juni 4,4 procent (1,0 procent 1.1–30.6.2016). Placeringarnas marknadsvärde uppgick till 22,6 miljarder euro (20,8 miljarder euro 30.6.2016).

Arbetspensionsbolaget Elo

Elos första halvår var framgångsrikt. Solvensen stärktes och solvensnivån var 126,1 procent. Totalresultatet uppgick till 436,6 miljoner euro.

- Våra placeringar gav utmärkt avkastning. Handläggningen av pensionsbesluten fortsatte att vara bland de effektivaste inom branschen och Elo stärkte sin marknadsställning, summerar Elos verkställande direktör Satu Huber den gångna halvårsperioden.

I början av året utfärdade Elo på ansökan cirka 14 300 pensionsbeslut. En särskilt populär pensionsform var partiell förtida ålderspension, som introducerades i början av året. Under det första halvåret beviljades pensionen till 1 536 kunder.

- Den nya partiella förtida ålderspensionens volym var större än antaget, men Elos genomsnittliga pensionshandläggningstid var fortfarande snabbast inom branschen. Enligt en undersökning som Elo gjort bland dem som får partiell ålderspension är pensionstagarna medvetna om på vilket sätt det nya pensionsslaget inverkar på det slutliga ålderspensionsbeloppet, berättar Huber.

Mätt i antalet försäkringar var Elo marknadsledare både i fråga om ArPL- och FöPL-försäkringar. Överföringsresultatet år 2017 har hittills varit det bästa genom tiderna i Elo. Överföringarna ökade ArPL-premieinkomsten med 12,2 (5,3) miljoner euro.

De noterade aktierna avkastade 8,9 procent

Under det första halvåret var avkastningen på Elos placeringar 4,4 (1,0) procent. Vid utgången av juni uppgick placeringarnas värde till 22 607 (20 827) miljoner euro. Från årets början avkastade de noterade aktierna 8,9 (-4,0) procent, ränteplaceringarna -1,0 (3,0) procent och fastighetsplaceringarna 3,1 (3,7) procent. Då det gäller Elos aktieplaceringar lyckades bolaget särskilt bra på tillväxtmarknaden och i Europa. I en låg ränteavkastningsmiljö uppnåddes även en stabil avkastning på realplaceringar.

- Beaktansvärt under början av året var att den amerikanska dollarn försvagades med nästan 10 procent mot euron på valutamarknaden. Andelen placeringar med öppen valutarisk av placeringarna hölls inom Elo emellertid på måttlig nivå under det första halvåret, berättar Elos placeringsdirektör Hanna Hiidenpalo.

Under de senaste 12 månaderna har placeringsavkastningen varit 9,2 procent. Den genomsnittliga realavkastningen på Elos placeringar har under fem år varit 6,1 procent och den genomsnittliga realavkastningen under tio år 3,0 procent.

- Den globala placeringsmarknaden, särskilt aktiemarknaden, har gett mycket god avkastning sedan mars 2009. Detta har varit den näst längsta perioden med goda placeringsavkastningar sedan andra världskriget. Under årets första hälft utvecklades placeringsmarknaden åter positivt, säger Hiidenpalo från Elo.

Framtidsutsikter

De ekonomiska utsikterna för slutet av året var optimistiska på samma sätt som i början av året. De ekonomiska utsikterna i Finland är äntligen något ljusare tack vare en piggare inhemsk efterfrågan och export. För att tillväxten ska fortsätta och stärkas krävs att tillväxten inom euroområdet och tillväxtekonomierna hålls på en tillräckligt god nivå.

Den globala ekonomiska utvecklingen och placeringsmiljön är fortfarande också till stor del beroende av centralbankernas åtgärder och förväntningarna på dessa. Riskfaktorer utgör de politiska osäkerheterna inom alla stora ekonomiområden. Utöver detta har många placeringsobjekts värderingsnivåer ökat ytterligare och centralbankernas strävan efter att börja neutralisera sin penningpolitik kan orsaka nervositet på placeringsmarknaden. Räntorna på statslån var ännu i juni klart stigande, då bedömningarna om att centralbankerna kommer att strama åt sin penningpolitik blivit allt starkare på marknaden.

Mer information:
Verkställande direktör Satu Huber, tfn 020 703 5811
Placeringsdirektör Hanna Hiidenpalo, tfn 020 703 5668
Ekonomidirektör Sarianne Kirvesmäki, tfn 020 703 5134

Arbetspensionsbolaget Elo

Me Elossa näemme koko suomalaisen työelämän kirjon pienyrittäjistä suurimpiin konserneihin. Elo on Suomen suosituin työeläkeyhtiö: vastaamme lähes 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 220 000 eläkkeensaajan eläkkeistä sekä yli 22 miljardin euron sijoitusomaisuudesta. Olemme nuori yhtiö, jolla on pitkät perinteet: synnyimme 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Uudistuksia Elon johtoryhmässä31.8.2017 10:23Tiedote

Elon johtoryhmän jäsenten vastuualueisiin tulee muutoksia 1.9.2017 alkaen johtaja Keijo Kouvosen jäädessä eläkkeelle. Keijo Kouvonen on vastannut Elossa vakuutus- ja eläkeliiketoiminnoista. Jouni Seppänen on nimitetty 1.9.2017 alkaen johtoryhmän jäseneksi ja eläkeliiketoiminnasta ja sen kehityksestä vastaavaksi johtajaksi. – Jouni on vastannut Elon eläkepalveluista menestyksekkäästi Elon perustamisesta lähtien. Hän tuo Elon johtoryhmään vahvan kokemuksen ja näkemyksen sekä henkilö- että työnantaja-asiakkaiden eläke- ja kuntoutuspalvelujen kehittämisestä, Elon toimitusjohtaja Satu Huber toteaa. Vakuutukset-liiketoiminta-alue siirtyy johtaja Matti Carpénin alaisuuteen. Carpénin vastuualueella säilyvät myös Elon asiakkuudet ja kanavat sekä tietohallinto. – Vakuuttamisen ja asiakkuuksien entistä läheisemmällä yhteistyöllä tavoittelemme yhä paremman asiakaskokemuksen luomista asiakkaillemme, Satu Huber kertoo.

Vertaispalautteella selvä vaikutus luokan ilmapiiriin8.7.2017 10:15Tiedote

Oppilaiden positiivinen vuorovaikutus, hyvä luokkahenki ja kiusaamisen vähentäminen ovat työeläkeyhtiö Elon tavoitteena, kun se tarjoaa sadan suomalaisen koululuokan käyttöön vuodeksi Mightifier-sovelluksen. Suomessa kehitetyn sovelluksen avulla oppilaat antavat positiivista palautetta toisilleen säännöllisesti osana luokan normaalia arkea. Koulupäivästä palautteenanto vie viikossa kerran tai kaksi kertaa kymmenen minuuttia.

Robotit töihin työeläkeyhtiössä6.7.2017 09:10Tiedote

Ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen työeläkealalla ei ole pelkkää tulevaisuutta. Työeläkeyhtiö Elossa ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen eri liiketoimintaprosesseissa on edennyt kokeiluvaiheesta käyttöönottoon. Vuoden alussa Elossa kartoitettiin mahdollisia sovelluskohteita ohjelmistorobotiikalle. Vaikka kartoitus kattoi vain noin puolet Elon liiketoimintaprosesseista, löytyi tuloksena jo useita kymmeniä osaprosesseja, joihin robotiikkaa voitaisiin soveltaa. Keväällä näistä valittiin ensimmäiseen kokeiluun kolme vakuuttamisen osaprosessia ja kokeilua on tarkoitus laajentaa syksyllä. - Käytännössä robotti hakee tietoa eri lähteistä ja järjestelmistä ja aktivoi tiedonkeruun jälkeen toimintoja, kuten kirjeitä asiakkaille, kertoo kehityspäällikkö Jari Torppa. Robotit hoitamaan toistuvia ja tarkkuutta vaativia tehtäviä Kokeilu osoitti, että robotiikka soveltuu liiketoimintaprosessien automatisointiin ja Elon IT-ympäristöön. Työeläkeyhtiössä on käytössä lukuisa määrä erilaisia järjestelmiä ja

Tutkimus osoitti: Elon sijoitukset huomioivat ilmastonmuutoksen erinomaisesti ja ovat linjassa Pariisin ilmastotavoitteen kanssa4.7.2017 09:10Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon sijoitustoiminnan varautuminen ilmastonmuutoksen aiheuttamiin riskeihin arvioitiin jo toistamiseen tänä vuonna erinomaiseksi. Elon sijoitussalkussa ei ollut lainkaan sijoituksia kivihiiliyhtiöihin ja hyvin vähän muitakaan fossiilisia polttoaineita tuottavia yhtiöitä. Lisäksi Elon sijoituksissa oli huomattavan paljon uusiutuvaa energiaa käyttäviä yhtiöitä. Tulosten perusteella sijoitukset olivat linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kahden asteen tavoitteen kanssa.