ArcDia International Oy

ArcDia Oy kehittää koronavirustestin perusterveydenhuollon käyttöön

Turku, 11. maaliskuuta 2020 – Suomalainen infektiodiagnostiikan laitevalmistaja ArcDia International Oy kehittää mariPOC®-diagnostiikka-automaattiinsa testin uudelle koronavirukselle. mariPOC®-järjestelmä on hengitystieinfektioiden testauksen markkinajohtaja Suomessa. Helppokäyttöisyyden ja nopeuden ansiosta mariPOC® soveltuu erityisesti akuuttien infektioiden nopeaan testaukseen perusterveydenhuollossa ja päivystyspoliklinikoilla.

”Suomen mariPOC®-laitekannan testauskapasiteetti on yli 7 000 laajaa hengitystieinfektiotestiä vuorokaudessa, joten testauskapasiteetti olisi riittävä jokaisen sairastuneen testaamiseen. Pelkkiä koronavirustestejä voisi tehdä 15 000 vuorokaudessa. Jos mariPOC® olisi käytössä laajemmin myös julkisessa terveydenhuollossa, olisi viranomaisilla käytössään nykyistä tarkempi reaaliaikainen kuva Suomen infektiotilanteesta. Kustannuskysymys tämä ei ole, sillä mariPOC®-testit ovat edullisia”, sanoo ArcDian toimitusjohtaja Vesa Kemppainen.

Koronaviruksen testaukseen tällä hetkellä käytettäviägeenimonistustestejä voi tehdä vain erikoislaboratorioissa. Testit eivät ole saatavilla laajojen potilasjoukkojen nopeaan testaukseen perusterveydenhuollossa ja päivystyspoliklinikoilla. Virusepidemioiden tehokas torjunta edellyttää nykyistä laajempaa testausta. Ei riitä, että potilasnäyte tutkitaan vain uuden koronaviruksen osalta. ”On ensiarvoisen tärkeä tunnistaa samasta näytteestä myös muut taudinaiheuttajat, kuten influenssa- ja RS-virukset, joiden oireet muistuttavat koronavirusta. Tieto siitä, että oireiden syy on muu kuin koronavirus, tuo potilaalle mielenrauhan”, sanoo ArcDian tuotepäällikkö Jenna Mäkilä.

”Meillä on jo markkinoilla CE-merkitty pikatesti koronaviruksen OC43-kannalle, jota esiintyy toistuvasti. Tämä testi on tarkka ja laajasti käytössä myös Suomessa”, sanoo ArcDian tuotekehitysjohtaja Janne Koskinen. ”Tämä osoittaa kyvykkyytemme kehittää tarkka mariPOC®-testi myös uudelle COVID-19-tautia aiheuttavalle virukselle”, Koskinen jatkaa. Nopeimmillaan prototyyppitesti saadaan tutkimuskäyttöön 1‒2 kuukaudessa. Uusi koronavirustesti voidaan liittää osaksi ArcDian laajaa viruspaneelia, joka tunnistaa 11 yleistä taudinaiheuttajaa. Näin saadaan diagnoosi ja oikea hoito myös niille potilaille, joita vaivaa muu virus- tai bakteeriperäinen tauti kuin COVID-19. Geenimonistustesteihin verrattuna mariPOC®-testien löydökset ovat varmasti oikeita.

mariPOC®-testitulokset kerätään automaattisesti ArcDian mariCloudTM-pilvipalveluun. mariCloudTM-palvelu tuottaa reaaliaikaista tilannekuvaa virusinfektioista viranomaisten ja hoitohenkilökunnan käyttöön. Myös uusi koronavirustesti liitetään aikanaan mariCloudTM-pilvipalveluun.

Lisätietoja:

Vesa Kemppainen, toimitusjohtaja
ArcDia International Oy Ltd
e-mail: vesa.kemppainen[at]arcdia.com
puhelin: +358 40 522 7906

Lemminkäisenkatu 32, 7.krs
20520 TURKU

mariPOC®

mariPOC®on täysin automatisoitu testijärjestelmä, joka on suunniteltu akuuttien infektiotautien nopeaan tunnistamiseen. mariPOC® tunnistaa merkittävimmät hengitystie-, nielu- ja suolistoinfektioiden aiheuttajat. Laboratoriotasoiset tulokset saadaan tyypillisesti jo vastaanottokäynnin aikana. mariPOC®on Suomessa markkinajohtaja hengitystieinfektioiden automaattisessa testauksessa. mariPOC® on tunnettu helppokäyttöisyydestä, korkeasta tarkkuudesta ja luotettavuudesta. mariPOC® perustuu Suomessa kehitettyyn, patentoituun teknologiaan.

ArcDia International Oy

ArcDia International Oy kehittää, valmistaa ja markkinoi automatisoituja testijärjestelmiä infektiotautien maailmanmarkkinoille. Yhtiö aloitti toimintansa vuonna 2008 ja työllistää Turussa 29 henkilöä. Uutta teknologiasukupolvea edustavat tuotteet mahdollistavat keskuslaboratoriotasoisen tarkkuuden ja kattavuuden pikatestauksessa. https://www.arcdia.com/fi/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta ArcDia International Oy

Turkulainen ArcDia Oy allekirjoittanut sopimuksen mariPOC®-teknologian lisensioimiseksi Kiinaan9.4.2019 10:43:12 EEST | Tiedote

Turku, 9. huhtikuuta 2019 – Suomalainen infektiodiagnostiikan laitevalmistaja ArcDia International Oy on solminut kiinanlaisen yhtiön Xinhua Healthcare Co Ltd:n kanssa merkittävän lisenssisopimuksen ArcDian kehittämän teknologian kaupallistamiseksi Kiinassa. Lisenssisopimus koskee ArcDian mariPOC®-järjestelmää, joka on hengitystieinfektioiden testauksessa markkinajohtaja Suomessa.