Årets 2022 vackraste böcker har valts

Bokkonstårets vackraste bok 2022: Klaus Maunuksela: Manuaali

Bild: Christian Jakowleff.

Klaus Maunukselas skönlitterära bok Manuaali (Kustannusyhtiö Kosmos) har valts till bokkonstårets 2022 vackraste bok. Boken har formgetts av Viivi Prokofjev.

Årets vackraste bok, Manuaali är verkligen som en handbok, ett perfekt funktionellt och förnimbart bokföremål som sitter lätt och mjukt i handen. Verkets överlagt läckra detaljer tjänar och överraskar sin läsare. De rundade hörnen, det lilla formatet, sättningen på bakpärmen som aktiverar till att snurra, de dimmade sidorna och den manualliknande bildbilagan skapar en visuell dramaturgi med växlande rytm.

Till de vackraste böckerna 2022-kollektionen valdes 27 böcker ur sex olika kategorier: skönlitteratur, fakta- och läroböcker, konst- och fotoböcker, barn- och ungdomsböcker, serieböcker samt specialböcker. Förutom till kvalitet relaterades antalet prisbelöningar i de olika kategorierna också till antalet värderade verk. Dessutom belönades elva lyckade omslag.

Den tryckta boken har stämplats som det sämre alternativet ur miljöperspektiv. I själva verket är just papper ett praktexempel på cirkulär ekonomi.  I Finland blir ungefär 90 procent av allt det papper som kommer från hushåll tillvarataget och återvunnet. År 2019 uppstod 53 miljoner ton elektroniskt avfall i världen, varav 10 procent var mobiltelefoner. Den digitala världen fordrar också mycket energi. Apparater ska tillverkas och infrastruktur byggas och själva användningen förbrukar också energi.

Också om nya apparater och förbindelser är allt mera energieffektiva, ökar ändå utsläppen, i takt med att dataanvändningen ökar så fort. Studier visar att Internetets och dess supportsystems koldioxidutsläpp redan är större än flygtrafikens. Inom loppet av detta årtionde ökar den till en femtedel av världens hela energiförbrukning. Pappers- och tryckindustrins andel av EU:s utsläpp av växthusgaser är cirka en procent.

De vackraste böckerna 2022-kollektionen kommer att turnera i hemlandet och i europeiska länder. Böckerna kommer dessutom att delta i tävlingen Best Book Design from all over the World-tävlingen i januari 2024.

Kommittén för finlands bokkonst, Tilläggsinformation:

Kommittén för Finlands bokkonst, ordförande
Annukka Ahopalo, tel. 040 503 1161, annukka.ahopalo@graafinenteollisuus.fi

Kommittén för Finlands bokkonst, sekreterare
Senni Hänninen, tel. 045 269 8887, info@kauneimmatkirjat.fi

Pressmeddelandet, de belönade böckernas värderingstexter samt den vinnande bokens bildpaket finns på kommitténs nätsida: www.kauneimmatkirjat.fi => Media

Bilder av böckerna © Christian Jakowleff

Om

Kommitténs för Finlands bokkonst syfte är att fästa uppmärksamhet på böcker som bokkonstnärliga helheter. Vid valet av årets vackraste böcker strävar kommitén efter att finna böcker, där form och innehåll stöder varandra på bästa möjliga sätt. Värderingen beaktar den grafiska helhetsplaneringen från typografi till färdigt tryckalster. Förutom klassisk boktryckarkonst upskattar kommitén fräscha och innovativa lösningar.

Andra språk

Följ Suomen kirjataiteen komitea

Senaste pressmeddelandena från Suomen kirjataiteen komitea