Tekniikan akateemiset - TEKTekniikan akateemiset - TEKTekniikan akateemiset - TEK

Årets bästa avhandlingar inom teknik har valts

Pristagarna kommer från Aalto-universitetet och Östra Finlands universitet. Fackförbunden för universitetsutbildade inom det tekniska området belönade årets bästa doktorsavhandling, diplomarbete och pro gradu-avhandling 2022 i Helsingfors i går.
Årets doktorsavhandling 2022 är gjord av F. M. Mahafugur Rahman. Bild: Jari Härkönen

– Doktorsavhandlingen, diplomarbetet och pro gradu-avhandlingen är slutliga bevis på att man behärskar sitt område. Dessa prisbelönta arbeten är emellertid så mycket mer och de visar vilken fantastisk forskning som bedrivs vid de finländska universiteten. Med dessa priser vill vi lyfta fram framtidens förmågor som inte annars syns i rubrikerna. Gratulerar till de prisbelönta, säger Juhani Nokela, direktör för samhällsrelationer vid Teknikens akademiker TEK.

– Det är viktigt att lyfta upp förtjänstfulla arbeten samt människorna bakom dem. Både Rahmans och Lehtimäkis arbeten påvisar en mångsidig kompetens och ett djupt kunnande som resulterar i ny kunskap som vårt samhälle kan dra nytta av, säger Annika Nylander, verksamhetsledare för Tekniska Föreningen i Finland TFiF.

Doktorsavhandlingspriset till F. M. Mahafugur Rahman

Priset för årets bästa doktorsavhandling inom det tekniska området går till F. M. Mahafugur Rahman från Institutionen för elektroteknik och automation på Högskolan för elektroteknik vid Aalto-universitetet. Rahmans avhandling heter ”Weak-Grid Tolerant Control Methods for Voltage-Source Converters”. TEK och TFiF belönade Rahman med ett diplom och 7 500 euro.

Rahmans aktuella doktorsavhandling handlar om förnybar energi: avhandlingen presenterar algoritmer som behövs bland annat för att ansluta sol- och vindkraftverk till elnäten. Rahman tar sig an utmaningar med elnätets stabilitet som uppstår när en stor mängd förnybar energi införs i nätet.

Diplomarbetspriset till Inka Lehtimäki

Som årets bästa diplomarbete belönade TEK och TFiF Inka Lehtimäkis arbete ”Automatic Video-based Classification of Convulsive Epileptic and Functional Seizures”. Lehtimäki utförde arbetet vid Aalto-universitetets magisterprogram Life Science Technologies inom huvudämnet Complex Systems. Prisets storlek är 5 000 euro.

Lehtimäkis arbete presenterar en ny metod för videobaserad diagnostisering av epileptiska och funktionella anfall med hjälp av maskininlärning. Lehtimäki gjorde diplomarbetet i samarbete med företaget Neuro Event Labs, och diplomarbetet stöder företagets produktutveckling.

Pro gradu-priset till Elias Vänskä

Priset för årets bästa pro gradu-avhandling inom matematik, fysik eller datavetenskap tilldelade Matematisk-naturvetenskapliga Akademiker Elias Vänskä för hans arbete ”Proper orthogonal decomposition based model reduction in Bayesian estimation of gas emissions”. Vänskä utförde sitt arbete vid Östra Finlands universitet. Hans huvudämne var tillämpad fysik på linjen för beräkningsfysik. Prisets värde är 5 000 euro.

Vänskäs arbete har betydande praktisk potential att fastställa växthusgasutsläpp. I sitt arbete utvecklade Vänskä nya estimeringsmetoder som utnyttjar lasermätning. Nu vidareutvecklar Vänskä metoderna i sin pro gradu för en doktorsavhandling vid Östra Finlands universitet.

Juhani Nokela, juhani.nokela@tek.fi, 040 7547 459

F. M. Mahafugur Rahman, mahfuz484@gmail.com, 045 2276 997

Elias Vänskä, elias.vanska@uef.fi, 045 636 3921

Intervjuförfrågningar till Inka Lehtimäki: Katariina Rönnqvist, 09 2291 2277, katariina.ronnqvist@tek.fi