Årets brandman är en mångsidig utvecklare

Årets Brandman 2017 är räddningschef Ilpo Tolonen från Kymmenedalens räddningsverk i Kotka.Det har varit hans livsverk att utveckla räddningsväsendet mångsidigt i redan 30 år. Tolonen har meriterat sig speciellt som utvecklare av vattenräddning, skydd mot farliga ämnen samt oljeskydd.

- När jag kom till räddningsbranschen hade jag först ett sommarjobb på en brandstation efter vilket jag beslöt att studera till brandman. Under resan har jag sedermera utbildat mig till räddningsdykare, brandförman, brandmästare och brandingenjör.

Arbetet med oljeskydd har också tagit Tolonen till Finlands representant i den internationella kemikaliekommissionen för CTIF. Dessutom har han varit en aktiv aktör i Finlands Brandbefälsförbund i olika förtroendeuppgifter.

- I internationell verksamhet har jag upptäckt hur hög nivån på utbildningen inom skydd mot farliga ämnen är i Finland. Man uppskattar det finländska systemet och är intresserad av det.

En av de största förtjänsterna under Tolonens karriär var när han som räddningsavdelningarnas representant år 2011 var med om att utarbeta den första CBRNE-guiden till första insatser för polisens, räddningsväsendets och akutvårdens fältpersonal tillsammans med representanten för IM:s polisavdelning och hälsoministeriets representant. Tolonen har också varit starkt med om att utveckla övergången till egenkontroll när det gäller brandsyner i småhus.

På utbildningssidan har han gjort viktigt pionjärarbete genom att producera det första utbildningspaketet inom ytbärgning med Matti Repo i slutet på 80-talet. Han har också startat vattendykningsutbildningen år 1992 på Räddningsinstitutet i Kuopio.

- Arbetet för utvecklande av räddningsväsendet pågår fortfarande och jag påverkar gärna räddningsbranschen för min egen del och deltar till exempel i utarbetande av standarder. På fritiden motionerar jag aktivt och tar hand om min kondition såsom en brandman bör, säger Tolonen.

Årets Brandman utses av en kommitté som består av representanter från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, Finlands Brandbefälsförbund, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL, Finlands Avtalsbrandkårers Förbund, tidningen Pelastustieto och Inrikesministeriets räddningsavdelning. Årets brandman eller brandkårist har valts sedan år 1982.

Årets Brandman, räddningschef Ilpo Tolonen, tfn 0447026213
Årets Brandman-kommitténs ordförande, räddningschef Seppo Lokka, tfn 044 794 3671
Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, brandkårschef Petri Jaatinen, tfn 0400 535 441