Årets brandman är en mångsidig utvecklare

Årets Brandman 2017 är räddningschef Ilpo Tolonen från Kymmenedalens räddningsverk i Kotka.Det har varit hans livsverk att utveckla räddningsväsendet mångsidigt i redan 30 år. Tolonen har meriterat sig speciellt som utvecklare av vattenräddning, skydd mot farliga ämnen samt oljeskydd.

- När jag kom till räddningsbranschen hade jag först ett sommarjobb på en brandstation efter vilket jag beslöt att studera till brandman. Under resan har jag sedermera utbildat mig till räddningsdykare, brandförman, brandmästare och brandingenjör.

Arbetet med oljeskydd har också tagit Tolonen till Finlands representant i den internationella kemikaliekommissionen för CTIF. Dessutom har han varit en aktiv aktör i Finlands Brandbefälsförbund i olika förtroendeuppgifter.

- I internationell verksamhet har jag upptäckt hur hög nivån på utbildningen inom skydd mot farliga ämnen är i Finland. Man uppskattar det finländska systemet och är intresserad av det.

En av de största förtjänsterna under Tolonens karriär var när han som räddningsavdelningarnas representant år 2011 var med om att utarbeta den första CBRNE-guiden till första insatser för polisens, räddningsväsendets och akutvårdens fältpersonal tillsammans med representanten för IM:s polisavdelning och hälsoministeriets representant. Tolonen har också varit starkt med om att utveckla övergången till egenkontroll när det gäller brandsyner i småhus.

På utbildningssidan har han gjort viktigt pionjärarbete genom att producera det första utbildningspaketet inom ytbärgning med Matti Repo i slutet på 80-talet. Han har också startat vattendykningsutbildningen år 1992 på Räddningsinstitutet i Kuopio.

- Arbetet för utvecklande av räddningsväsendet pågår fortfarande och jag påverkar gärna räddningsbranschen för min egen del och deltar till exempel i utarbetande av standarder. På fritiden motionerar jag aktivt och tar hand om min kondition såsom en brandman bör, säger Tolonen.

Årets Brandman utses av en kommitté som består av representanter från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, Finlands Brandbefälsförbund, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL, Finlands Avtalsbrandkårers Förbund, tidningen Pelastustieto och Inrikesministeriets räddningsavdelning. Årets brandman eller brandkårist har valts sedan år 1982.

Årets Brandman, räddningschef Ilpo Tolonen, tfn 0447026213
Årets Brandman-kommitténs ordförande, räddningschef Seppo Lokka, tfn 044 794 3671
Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, brandkårschef Petri Jaatinen, tfn 0400 535 441

Toimintakyky ratkaisee pelastumisen tulipalosta - Kuka vastaa paloturvallisuudesta, kun toimintakyvytön vanhus asutetaan kotiinsa?19.10.2017 09:00Tiedote

Asumisen paloturvallisuus ei ole pelkästään harvaan asuttujen alueiden ongelma. Helsingissä on tänä vuonna ollut kolme palokuolemantapausta, joissa uhri on ollut liikuntarajoitteinen, näistä kahdessa tapauksessa yli 70-vuotias. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö haluaa kiinnittää huomiota turvallisuusvastuisiin, kun ikäihmisiä ja erityisryhmiä asutetaan koteihinsa. Kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana tulipaloissa on kuollut 30 ihmistä.

Funktionsförmågan avgör om man kan rädda sig från en brand - Vem ansvarar för brandsäkerheten, när en funktionshindrad äldre person bor kvar i sitt hem?19.10.2017 09:00Tiedote

Boendets brandsäkerhet är inte bara ett problem i glesbygden. I år har det inträffat tre branddödsfall i Helsingfors i vilka offret har varit funktionshindrad, i två av dessa fall över 70 år gammal. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland vill fästa uppmärksamhet vid säkerhetsansvaren, när äldre personer och specialgrupper bor kvar i sina hem. Under de tre första kvartalen har 30 människor omkommit i bränder.

Muistisairaiden turvallisuuden hallinnassa korostuvat kiellot21.9.2017 08:30Tiedote

Muistisairauden aiheuttamaan toimintakyvyn laskuun ja mahdollisiin vaaratilanteisiin varaudutaan heikosti. Riskienhallintakeinona korostuvat rajoitukset ja kiellot, kuten ruuanlaiton ja ulkona liikkumisen rajoittaminen tai ajokielto. Sallivat, toiminnan mahdollistavat tekniset ja digitaaliset apuvälineet ja sovellutukset ovat vielä harvinaisia, käy ilmi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEKin) laatimassa iäkkäiden ja muistisairaiden arjen turvallisuutta käsittelevässä julkaisussa.

Taloyhtiöiden roolia paloturvallisuudessa on syytä vahvistaa8.9.2017 10:31Tiedote

Neljän ihmisen kuolemaan johtanut valitettava tulipalo Vuosaaressa osoittaa, että vastuu palovaroittimien toimintakyvyn ylläpitämisestä on epäselkeä. Pelastuslain uudistus on hyvä tilaisuus kehittää paloturvallisuuteen liittyviä vastuita. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö on vuosia tuonut esille palovaroittimen merkitystä. Vuosaaren kaltaiset traagiset tapahtumat osoittavat, että kehitettävää riittää yhä.

Bostadsbolagens roll i brandsäkerheten bör stärkas8.9.2017 10:31Tiedote

En beklagansvärd brand i Nordsjö som ledde till fyra människors död visar att ansvaret för underhållet av brandvarnares funktionsduglighet är otydligt. Reformen av räddningslagen är ett bra tillfälle att utveckla ansvaren i anslutning till brandsäkerheten. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har i åratal framhållit brandvarnarnas betydelse. Tragiska händelser som den i Nordsjö visar att det fortfarande finns mycket att förbättra.