Årets finlandssvenska bokhandlare är den enträgna entreprenören i Vasa

Bokhandlaren Anna-Lena Palomäki är årets finlandssvenska bokhandlare.
Anna-Lena Palomäki, vd och ägare till Gros bokhandel.

Årets mottagare av priset är Akademiska Bokhandeln Gros och energiknippet Anna-Lena Palomäki som driver butiken i Vasa.

Juryns ordförande, Schildts & Söderströms försäljningschef Inger Ruotanen motiverar beslutet.

– Att vara bokhandlare är inte lätt, och de som driver bokhandlar är eldsjälar som tror på litteraturens betydelse.

– Att träffa Anna-Lena är alltid roligt, hon är en aktiv bokmänniska och intresserad av att pröva på nytt. Det är samarbetet mellan Gros och Akademiska Bokhandeln ett ypperligt exempel på, säger Ruotanen.

Alltid tufft

Coronaåret har varit extra utmanande för de fysiska bokhandlarna, men företagare är av den segare sorten.

– Vi bokhandlare är vana vid kris. Det är normalläge för oss, säger Palomäki och skrattar som hon så ofta gör.

Men allvaret kvarstår och den fysiska bokhandeln står inför stora utmaningar då näthandeln växer och streamingtjänster vinner mark.

– Vi kämpar för att hitta modeller. Det gäller hela tiden att följa med hur kundernas beteende förändras.

160 år och framåt

Gros har funnits i 160 år i Vasa och en ny era fick sin start då Palomäki kontaktades av Akademiska Bokhandeln för ett år sedan.

Därefter gick det fort framåt. Akademen och Gros inledde ett samarbete och flyttade till en ny butikslokal vid torget i Vasa.

Den gemensamma bokaffären Akademiska Bokhandeln Gros öppnade den 6 mars, samtidigt som coronaviruset började sprida sig i Finland.

– Vi har hela tiden haft kunder, men det är förstås svårt att jämföra med tidigare år. Nu har vi en större butik med större utbud än tidigare, också på finska.

Möten med människor

Inför öppningen hade Palomäki stora planer för bokhandeln. De lades på is då pandemin förlamade samhället men nästa år blir idéerna verklighet.

Förutom böcker som doftar och korridordiskussioner om litteratur vill Palomäki erbjuda något annat nätbutikerna inte kan göra.

– Vi kan erbjuda det lilla extra som man endast får genom att träffa människor.

Tanken var att ordna evenemang med författare och illustratörer, upp till en gång i veckan, i bakre delen av butiken där det finns en liten scen.

– Vi tror på möten och det människonära.

Följ med prisutdelningen på distans

Schildts & Söderströms delar årligen ut ett bokhandelspris för att premiera driftiga eldsjälar inom bokhandeln som med sitt arbete öppnar nya världar för läsare.

Diplomet delas ut på den digitala bokmässan Bokström.fi fredag 4.12 kl. 13.00-13.30.

Tidigare år har priset gått till följande bokhandlar:

2019 Mariehamns bokhandel

2018 När Bok i Närpes

2017 Kungsbokhandeln i Ekenäs

Anna-Lena Palomäki nås på numret 044 378 83 63. Ifall hon inte svarar har hon fullt upp med att sälja böcker.

Den lilla, men glada nyheten har embargo till fredag 4.12 kl. 13.30.

Anna-Lena Palomäki, vd och ägare till Gros bokhandel.
Anna-Lena Palomäki.

Schildts & Söderströms höstkatalog bjuder på 16 titlar att se fram emot10.4.2024 11:00:56 EEST | Tiedote

”Katalogen du håller i din hand är fylld av fantastisk litteratur, till stor del skriven av författare med rötterna i Österbotten. I höst är hela tio av titlarna vi har äran att ge ut på Schildts & Söderströms författade av österbottningar. Det österbottniska segertåget är särskilt tydligt i böckerna för barn och unga.” Det skriver Karin Berglund i förordet till höstens katalog. Hon är vår barn- och ungdomsboksredaktör och stolt västnylänning som nominerats till Årets österbottning i Vasabladet år 2009.