Årets första månader präglades av uppsving i kundantalet

Trots tilläggskostnader orsakade av stormen Aapeli och blida senvintermånader lyckades koncernen Vasa Elektriska göra gott resultat under första kvartalet. I januari–mars uppgick koncernens omsättning till 47,1 M€ och rörelsevinsten till 5,8 M€. Förändringen i omsättningen var 5,4 procent jämfört med året innan. Självförsörjningsgraden steg aningen och var på en fortsatt bra nivå (55,6 %).

Stormen Aapeli medförde tilläggskostnader för koncernen Vasa Elektriska. Bild: Christoffer Björklund

Bortsett från januari var början av året mildare än motsvarande period år 2018. Det visar också siffrorna för såväl energiförsäljning som elöverföring.

Energiförsäljning

Försäljningen av elenergi uppgick under perioden januari–mars till sammanlagt 576 gigawattimmar (GWh), vilket är cirka 7 procent mer än året innan. Den största skillnaden i den totala försäljningen i förhållande till motsvarande period år 2018 utgörs av elförsäljningen till konsumenter, som ökade med 13 procent. Försäljningen till elbörsen (43 GWh) minskade i sin tur rejält.

Senvinterns varma temperaturer påverkade försäljningen av fjärrvärme. I januari–mars uppgick fjärrvärmeförsäljningen till 282 GWh, vilket är cirka 8 procent mindre än under motsvarande period i fjol.

Elöverföring

I januari–mars sjönk elöverföringen med 4 procent i förhållande till året innan. Under årets första kvartal uppgick överföringen till 321 GWh. Leveranssäkerheten försvagades på grund av stormen Aapeli, som härjade i början av året och således också påverkade kraftigt det första kvartalets resultat.

Koncernens verkställande direktör Stefan Damlin är nöjd med resultatet.

- Att vi lyckats höja antalet kunder visar på ett konkurrenskraftigt pris, men också på att Vasa Elektriska har lyckats stärka sin image i hela Finland. Det visar också de undersökningar vi regelbundet låter göra om hur välkänt bolaget är.

På en riksomfattande nivå ökade bolaget kraftigt sin hjälpta varumärkeskännedom som under början av året uppgick till 53 procent.

- Även i framtiden kommer vi att satsa på en stark image och på att stärka vår position på konsumentmarknaden.

Bolaget som siktat på att profilera sig som en riksomfattande aktör har just nu kunder i samtliga kommuner i Finland.

Koncernens nyss godkända strategi utgår från en energibransch i förändring och de möjligheter och utmaningar som den medför.

- Förverkligandet av strategin kommer att skapa nya affärsverksamheter. Jag tror starkt på att vi ännu kan förbättra vår konkurrenskraft och skapa mervärde för våra kunder, konstaterar Damlin.

Koncernen Vasa Elektriska

Försäljning av el GWh

Försäljning av fjärrvärme GWh

Elöverföring GWh

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 140 personer och omsättningen år 2018 utgjorde ca 143 milj. euro.

Antalet kunder ökade med 15 % trots hård konkurrens9.4.2019 13:57:12 EESTTiedote

Den torra sommaren i Norden, bränsleprisets utveckling och en rejäl höjning av priset på utsläppsrätter resulterade i en snabb ökning av elmarknadspriset under andra hälften av år 2018. Vasa Elektriska lyckades med en kraftig ökning av antalet kunder, vilket också syns i en större omsättning. Rörelsevinsten belastades av en energianskaffningsutgift av engångsnatur på omkring 5 miljoner euro till följd av Seinäjoki kraftverks ägararrangemang.

Kall vinter och sällsynt varm sommar påverkade energibolagets försäljning23.1.2019 08:00:00 EETTiedote

De låga temperaturerna i början av år 2018 övergick i en varm sommar, vilket också syns i energiförbrukningen. Medan uppvärmningsbehovet var större än normalt i början av året var förbrukningen mindre än normalt när sommaren kom tidigt. Totalförsäljningen av el ökade och en större andel såldes till elbörsen. Utvecklingen av elnätet fortsatte med investeringar i leveranssäkerheten.

120 fast bosatta kunder fortfarande utan el4.1.2019 14:19:47 EETTiedote

Skadorna som stormen Aapeli orsakade har reparerats också i dag fredag med hjälp av tilläggsresurser. Igår kl. 14 var antalet kunder utan el totalt cirka 3 340 inom Vasa Elnäts distributionsområde. I dag samma tid var antalet 1 900. Nya fel har uppstått såväl under torsdagen som fredagen. Vid reparationerna prioriteras den fasta bebyggelsen. Av dessa är fortfarande 120 utan el. Resten av de strömlösa är fritidsbostäder. Bolaget fortsätter att reparera samtliga stormskador under veckoslutet.