Årets museum 2019 -finalister har valts

Till finalen för tävlingen Årets museum 2019 har valts Amos Rex från Helsingfors, Lönnströms Konstmuseum från Raumo och Satakunda Museum från Björneborg.

Det internationella museirådet ICOMs Finska nationella kommitté och Finlands museiförbund ordnar för femte gången tävlingen Årets museum, samt tävlingen Årets museipublikation vars pris delas ut vart annat år. Priserna delas ut på de Riksomfattande museidagarnas museiprisgala i Tammerfors den 16:e maj 2019.

Om priset för Årets museum ansökte före ansökningstidens 7 museer, bland vilka prisnämnden valde ut tre finalister.

Till årets museum väljs ett viktigt och föredömligt museum

Hederspriset för Årets museum beviljas ett museum som inom sitt eget verksamhetsområde på ett betydande sätt har främjat museibranschens samhälleliga synlighet och betydelse. Priset kan också vara ett erkännande för prestationer som hänför sig till samlingar, utställningar eller museipedagogik, eller för någon annan innovativ verksamhet.

Årets museum -titeln har tidigare vunnits av EMMA – Esbo moderna konstmuseum, Helsingfors stadsmuseum, Ålands sjöfartsmuseum, Serlachius -museet Gösta och Forssa museum.

Prisnämndens medlemmar är ICOMs Maija Ekosaari, Museiverkets utbildningschef Pirjo Hamari, kommunikationschef Nelli Korpi, Raumos kulturchef Risto Kupari, Yles journalist Teemu Laaksonen, Kommunförbundets specialsakkännare Johanna Selkee och Serlachius -museernas direktör Pauli Sivonen

ICOM
Maija Ekosaari
ekosaari@iki.fi

Finlands museiförbund är museibranschens centralorganisation. Dess 203 sammanslutningsmedlemmar upprätthåller över 400 professionellt skötta museimål: kulturhistoriska museer, konstmuseer och vetenskapscentra. Museiförbundet bevakar museernas intressen, representerar museibranschen i frågor som är gemensamma på området och fungerar som museernas samarbetsnätverk.

Internationella museirådet ICOM är en organisation som är underställd UNESCO, som är oberoende av regeringar och icke-kommersiell. Dit hör över 35 000 museiprofessionella från nästan 150 stater. Till Finska nationella kommittén hör nästan 900 medlemmar, vilket gör Finland till ett av ICOMs största medlemsländer.

Kulta ry: Taiteen ja kulttuurin kentällä kaikki toimijat ovat kohtalonyhteydessä toisiinsa6.2.2019 09:53:21 EETTiedote

Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry yhtyy opetus- ja kulttuuriministeriössä valmisteltujen Taide- ja taiteilijapoliittisten suuntaviivojen päätavoitteeseen: taide yhteiskunnan ytimeen. Myös selvä tavoite kulttuuribudjetin kasvattamisesta prosenttiin valtion budjetista on erinomainen. Samoin kannatamme tavoitetta vahvistaa kulttuurin ja taiteen roolia muiden ministeriöiden toimialoilla, sillä se kasvattaa kulttuuripolitiikan painoarvoa vastaamaan kulttuurin ja taiteen yhteiskunnallista merkitystä.