Årets tjänstehundar har utsetts

Hundar som tilldelas hederstiteln Årets tjänstehund 2017 har utsetts. Finska Kennelklubben delar ut priserna den 8 december, på den finska hundmässan Koiramessut i Messukeskus i Helsingfors. Årets gränshund Ceijo, Årets militärhund Helmi, Årets fängelsehund Rane, Årets polishund Routa och Årets tullhund Urho mottar sina priser på mässan. Gränsbevakningsväsendet, Försvarsmakten, Brottspåföljdsmyndigheten, Polisen och Tullen har var och en utsett ett ekipage som belönas.
Årets fängelsehund 2017 är labrador retrievern Rane. Bild: Kennelliitto/Jukka Pätynen

Årets tjänstehundar belönas nu för andra gången. Hundarna har alla visat sig vara utomordentliga i sina uppdrag som människans hjälp. De i år utsedda hundarna visar också hur mångsidiga tjänstehundar kan vara. De har alla utbildats till flera olika uppgifter, och en del av dem har också ytterligare utbildats i ett visst specialområde. Ett sådant specialområde är exempelvis sök av handlingar.

– Tjänstehundarna har ett betydelsefullt arbete som människans oersättliga hjälp. Hunden hjälper oss även i överraskande situationer och det är fint att vi med dessa hederstitlar kan göra hundverksamheten i vårt land mera känt, kommenterar Harri Lehkonen, Kennelklubbens styrelseordförande och ordförande för kommittén för assistans- och tjänstehundar.

Schäfern Cowis Wolkar ”Ceijo” är Årets gränshund 2017. Ceijo arbetar i huvudsak på Pelkola gränsbevakningsstation i Imatra tillsammans med sin förare, äldre gränsbevakare Otto Soininen. Ceijo är 4 år och började i sitt tjänsteuppdrag innan han fyllde ett år. Ceijo är utbildad i att spåra och markera spår samt föremåls- och personsök. Vidare har Ceijo utbildats för sök av resehandlingar, så som pass och visum. Ceijo söker då och då resehandlingar på Helsingfors-Vanda flygplats. Att söka handlingar är utmanade för hunden, eftersom lukten från dem är väldigt svag och handlingarna kan enkelt gömmas undan. Söket underlättas inte heller av att det ofta finns störande lukter och andra störningsmoment i arbetssituationerna.

Årets militärhund 2017 är labrador retrievern Kaukopartion Uitto "Helmi". Helmi arbetar på Björneborgs brigad i Säkylä med sin förare, militärmästare Tero Rissanen. Helmi är nu 5 år gammal och är född den 4 juni, på dagen för försvarets fanfest. Helmi arbetar som specialsökhund inom Försvarsmaktens militärpolis, och är utbildad såväl för sök av narkotika, personer och föremål som för spårning. Rissanen beskriver Helmi som en väldigt motiverad arbetskompis. Helmi presterar stabilt på sitt arbete och har nått en hel del framgång under sin karriär.

Årets fängelsehund 2017 är labrador retrievern Pikku-uikun Paksu Trisse "Rane". Rane arbetar i Kervo fängelse med sin förare, vakt Jorma Tuomiranta. Rane började arbeta på fängelset då han var 2 år gammal. I Ranes dagliga uppgifter ingår granskning av fordon och människor som kommer in i fängelset samt granskning av fängelsets inomhuslokaler. Ranes paradnumror är uppgifter som kräver akrobati. Vid behov klättrar hunden upp till även svåra ställen eller granskar utrymmen som är högt uppe medan han sitter i famnen på en assisterande människa. Fängelsehundarnas arbete är främmande för många, trots att hundverksamheten hos Brottspåföljdsmyndigheten i år fyller 20 år. Synliggörandet av denna verksamhet är också en av Ranes meriter.

Schäfern Klopotes Axa ”Routa” är Årets polishund 2017. Äldre konstapel Antti Alatalo från Polisinrättningen i Lappland är Routas förare. Routa verkar som patrullhund och i hans arbetsuppgifter ingår spårning, skydd samt sök av personer och föremål. Routa har dessutom fått utbildning i brandorsaksutredning. I dessa uppdrag undersöker Routa brandplatser och letar efter spår av brandfarliga vätskor. Höjdpunkterna på ekipagets karriär har också varit de fall där man tack vare Routas märkning har fått bekräftelse på misstankar som kommit fram under brottsundersökningen.

Årets tullhund 2017 är labrador retrievern Merjatuulian Elosalama "Urho", som redan gått i pension. Urho tillbringade sin karriär vid Flygtullen på Helsingfors-Vanda flygplats med sin förare, tullinspektör Timo Lindholm. Urho inledde sin karriär i ettårsåldern och gick i pension i somras som 8-åring. I Urhos arbetsuppgifter ingick gods- och posttrafikssökning samt övervakning av resenärer och väsksök. Urho gick välförtjänt i pension efter sin framgångsrika karriär. Som en av höjdpunkterna på Urhos karriär lyfter Lindholm fram den gången då hunden hittade ett 550 kilogram stort parti råmaterial till amfetamin.

Du kan bekanta dig med tjänstehundar och andra hundar som hjälper människor på den finska hundmässan Koiramessut 8–10 december,där dessa hundar har en egen monter. Olika instanser för assistans- och tjänstehundar håller korta infosnuttar om sin verksamhet på respektive scen och de kan också träffas på mässan.

Årets tjänstehundar prisbelönas fredagen den 8 december kl. 15.30 på Arenan i Messukeskus. Hundarna belönas av Finska Kennelklubbens styrelseordförande Harri Lehkonen och ordföranden för den finska brukshundklubben Suomen Palveluskoiraliitto, Tapio Toivola.

Finska Kennelklubben rf
Kommunikationschef Liisa Suoninen

Gränsbevakningsväsendet
Hundverksamhetsofficer Ari Raitanen