Arinalta lahjoitukset Lapin ja Oulun yliopistoille

Arinan hallitus on päättänyt osuuskaupan lahjoituksista Lapin yliopiston ja Oulun yliopiston varainhankintaan. Arina lahjoittaa yliopistoille yhteensä 175 000 €, euron asiakasomistajaa kohden. Lahjoituksista Lapin yliopisto saa 50 000 € ja Oulun yliopisto 125 000 €, perustuen Arinan jäsenmäärän maantieteellisen jakaumaan. Yliopistot saavat lahjoituksille valtiolta jopa 2,5-kertaisen vastinrahan, joten lahjoituksilla on merkittävä aluevaikutus.

Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Reima Loukkola ja Lapin yliopiston rehtori Antti Syväjärvi tapasivat Rovaniemellä 21.5.2022

Osuuskauppa Arinan strategian keskiössä on Pohjois-Suomen elinvoimaisuuden ja vetovoimaisuuden edistäminen. Yliopistoilla ja laajemminkin oppilaitosyhteistyöllä eri koulutusasteilla on tärkeä rooli pohjoissuomalaisten kouluttamisessa myös kaupan sekä matkailu- ja ravintola-alan tarpeisiin. Oppilaitosten läsnäololla ja menestymisellä on keskeinen rooli osaajien juurtumisessa alueelle.

– Toivon, että lahjoituksemme vahvistaa yliopistojen kykyä tuottaa entistä laadukkaampaa opetusta, mikä vauhdittaa alueiden työvoiman saatavuutta, kiinnostavuutta ja koko elinkeinoelämää. Yhteistyö ja vuorovaikutus alueen oppilaitosten kanssa on tärkeää niin palvelujen kehittämisen kuin rekrytoinninkin näkökulmista, viitoittaa Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Reima Loukkola.

– Kiitämme lämpimästi Osuuskauppa Arinaa lahjoituksesta Lapin yliopistolle. Arina toimii Pohjois-Suomen parhaaksi eli kehittäen, välittäen ja panostaen ihmisten ja yhteiskunnan hyvinvointiin. Vastaavasti yliopisto panostaa pohjoisen elinvoimaan laadukkaalla opetuksella ja tutkimuksella, toteaa Lapin yliopiston rehtori Antti Syväjärvi.

– Jaamme Arinan kanssa yhteiset tavoitteet rakentaa parempaa ja kestävämpää tulevaisuutta. Yhteistyön kautta haemme tähän uusia ja innovatiivisia ratkaisuja. Arvostamme Arinan merkittävää panosta pohjoisen Suomen kehittämiseksi, jatkaa Oulun yliopiston rehtori Jouko Niinimäki.

Osuuskauppa Arinan lahjoitukset ovat jatkoa aiemmille Arinan 100-vuotisjuhlavuoden yliopisto-lahjoituksille. Arina on lisäksi tukemassa Oulun yliopiston brändiprofessuuria ja tekee yliopiston kanssa mm. sekä tutkimus- että opinnäyteyhteistyötä.

toimitusjohtaja Reima Loukkola, Osuuskauppa Arina, reima.loukkola@sok.fi, p. 050 595 1972
rehtori Antti Syväjärvi, Lapin yliopisto, antti.syvajarvi@ulapland.fi, p. 0400 606 244
rehtori Jouko Niinimäki, Oulun yliopisto, jouko.niinimaki@oulu.fi, p. 040 540 1060

vastuullisuus- ja viestintäjohtaja Pasi Ruuskanen, Osuuskauppa Arina,
pasi.ruuskanen@sok.fi, 050 430 1747

Osuuskauppa Arinan omistavat tasavertaisesti lähes 180 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Yli 3000 Arinalaista tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita yli 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Paikallisin voimin uuteen kukoistukseen – Original Sokos Hotel Arinan uudistus on valmis20.5.2022 07:58:00 EEST | Tiedote

Original Sokos Hotel Arinan lokakuussa 2020 alkanut peruskorjaus ja uudistus on nyt 1,5 vuoden jälkeen valmis. Huoneiden uudistus toteutettiin kolmessa eri vaiheessa ja sujuva yhteistyö urakoitsijan sekä asiakkaiden kanssa mahdollisti hotellin ovien auki pysymisen vieraille koko uudistuksen ajan. Huoneuudistuksen yhteydessä uudistettiin myös hotellin kuntosali, leikkitila, asiakassaunat, hissiaulat ja vastaanotto.

Arinan vuoden 2021 parhaat työryhmät ja päälliköt palkittiin Levillä – Miika Huhtaniska pokkasi Arinan vuoden päällikön Martti-patsaan13.5.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Arina palkitsi vuoden 2021 parhaat työryhmät ja päälliköt Levillä. Kategorioina olivat vuoden tulokas, vuoden työryhmät ja päälliköt, vuoden kehittäjät ja vuoden ryhmäpäällikkö. Yhdeksästä palkitusta toimiala- ja näkökulmapäälliköstä Arinan vuoden päällikölle luovutettavan Martti-patsaan pokkasi ravintolapäällikkö Miika Huhtaniska Rovaniemeltä.