Arinan edustajiston kevätkokouksen päätöksiä

Osuuskauppa Arinan edustajisto kokoontui kevätkokoukseensa Ouluun lauantaina 27.4.2019.

Tasavallan presidentin myöntämien kunniamerkkien saajat

Presidentin myöntämät kunniamerkit

Osuuskauppa Arinan edustajiston kokouksen alussa luovutettiin tasavallan presidentin 6.12.2018 myöntämät kunniamerkit seuraaville arinalaisille:

Suomen Valkoisen Ruusun ansioristi
viestintäjohtaja Pasi Ruuskanen

Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitali kultaristein
liikennemyymäläpäällikkö Pertti Myllylä
marketpäällikkö Sirpa Laaninen
myyntipäällikkö Ari Honkoselle
johdon sihteeri taloushallinnon laskenta-assistentti Marja Kestilä

Suomen Valkoisen Ruusun mitali
ostoreskontran tiiminvetäjä Marja-Leena Kärkinen

Edustajiston kevätkokous järjestettiin Oulussa

Kokouksessa edustajisto kuuli toimitusjohtajan katsauksen, jossa käytiin läpi kaupan alan suhdannenäkymiä sekä osuuskaupan edellisvuoden ja alkuvuoden tunnuslukuja.

Kokouksessa käsiteltiin Arinan toimintakertomus, tilinpäätös ja konsernitilinpäätös, jotka edustajisto vahvisti yksimielisesti. Edustajisto myönsi myös kokouksessa vastuuvapauksen tilivuodelta 2018 hallituksen ja hallintoneuvoston jäsenille sekä toimitusjohtajalle.

Nimeämisvaliokunta valmistelemaan hallintoneuvoston jäsenten valintaa

Osuuskauppa Arinan hallintoneuvostoon kuuluu 24 jäsentä, joista edustajisto valitsee 22 ja osuuskaupan henkilöstö 2 jäsentä. Hallintoneuvoston jäsenet valitaan kolmeksi kalenterivuodeksi kerrallaan. Vuosittain jäsenistä on erovuorossa noin yksi kolmasosa.

Nimeämisvaliokuntaan valittiin henkilöt niiltä jäsenalueilta, joista on hallintoneuvostossa erovuorossa olevia jäseniä. Edustajisto valitsi nimeämisvaliokunnan jäseniksi jäsenalueelta 1 Raimo Hämeenniemen, Rauno Hekkalan, Anneli Näpän ja Marja-Liisa Pylväksen; jäsenalueelta 4 Vesa Pellikan ja Teija Jestilän; jäsenalueelta 5 Mirja Stålnacken ja Jaana Harjuautin sekä jäsenalueelta 6 Aaro Granrothin ja Eila Kiviojan. Uudet hallintoneuvoston jäsenet valitaan edustajiston syyskokouksessa nimeämisvaliokunnan ehdotusten pohjalta.

Tasavallan presidentin myöntämien kunniamerkkien saajat

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa lähes 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja yli 170 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea lähes 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa.