Arinan hallinnon syyskokouksissa henkilövalintoja ja keskustelua palveluverkostosta

Osuuskauppa Arina on lähes 180 000 pohjoissuomalaisen kotitalouden omistama osuuskunta. Omistajat valitsevat keskuudestaan edustajat sääntömääräisissä kokouksissa päätösvaltaa käyttäviin hallintoelimiin. Edustajat toimivat päätösvallan lisäksi tärkeinä sanansaattajina kotitalouksien ja osuuskaupan välillä.

Toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio esitteli hallinnon edustajille osuustoiminnallisen tuloksen kehitystä.

Ajankohtaista keskustelua palveluverkostosta ja palautetta omistajana vaikuttamisesta

Arinan hallintoelimiin valitut edustajat toimivat sääntömääräisten päätöskokousten lisäksi tärkeinä sanansaattajina kotitalouksien ja osuuskaupan välillä osaltaan huolehtien, että Arinan olemassaolon tarkoitus, palvelujen ja hyötyjen tarjoaminen pohjoissuomalaisille toteutuu laajalla toimialueella mm. väestörakenne ja palvelujen kysyntä huomioiden.

Edustajiston syyskokouksen jälkeisen keskustelutilaisuuden teemana oli ajankohtainen Arinan palveluverkoston ylläpitäminen ja kehittäminen haja-asutusalueilla. Lisäksi viimeistä kertaa ennen vaaleja kokoontuneelta edustajistolta pyydettiin palautetta omistajana vaikuttamisesta ja omistajien äänenä toimimisesta Pohjois-Suomessa.

Omistajia edustavien hallintoelinten jäsenten yhteystietoja ylläpidetään Arinan verkkosivuilla arina.fi/hallinto. Omistajat voivat antaa palautetta myös suoraan toimipaikoissa, verkkosivuilla ja S-mobiililla. Keväällä 2022 järjestetään Arinan edustajiston vaalit, jolloin omistajat valitsevat jälleen keskuudestaan 65 edustajaa valvomaan omistajien hyötyjä.

Edustajisto valitsi hallintoneuvoston jäseniä kaudelle 2022-2024 ja tilintarkastajat vuodelle 2022

Edustajisto on toimielin, joka kokoontuu kahdesti vuodessa ja päättää syksyisin sääntömääräisesti hallintoneuvoston jäsenyydet, tilintarkastajat ja kokouspalkkiot. Edustajisto kokoontui lauantaina 20.11. hybridisti osin etäyhteyksillä. Kokouksen puheenjohtajana toimi edustajiston jäsen Pertti Sankilampi.

Edustajisto valitsi nimeämisvaliokunnan esityksen mukaisesti hallintoneuvostoon erovuoroisista jäsenistä 3-vuotiselle jatkokaudelle Sofia Husson, Antti Huttu-Hiltusen, Virpi Jääskön ja Marja-Leena Kemppaisen Oulusta, Antero Aulakosken Raahesta, Liisa Ojantakasen Siikalatvalta ja Markku Maarannon Limingasta.

Arinan luottamusmiesneuvottelukunta on valinnut henkilökunnan edustajaksi kaudelle 2022-2024 Kimmo Alatalon ja varajäseneksi Tuomo Ylikitin.

Osuuskauppa Arinan ja sen kaikkien tytäryhtiöiden tilintarkastajina jatkavat tilikaudella 2022 KHT Esa Harttunen ja tilintarkastusyhteisö PwC Oy, päävastuullisena tilintarkastajana KTM, KHT Sami Posti. Esa Harttusen varatilintarkastajana toimii KHT Annukka Peltoniemi PwC Oy:stä.

Edustajisto hyväksyi kokouspalkkiot vuodelle 2022. Edustajiston jäsenille maksetaan 320 €/kokous, kokouksen puheenjohtajalle 1,5-kertaisena sekä nimeämisvaliokunnan ja S-vaalilautakunnan jäsenille 220 €/kokous. Hallintoneuvoston puheenjohtajalle maksetaan 1900 €/kk, varapuheenjohtajalle 740 €/kk ja jäsenille 340 €/kokous. Tilintarkastajille maksetaan laskun mukaan.

Hallintoneuvosto valitsi S-vaalilautakunnan ja hallituksen jäsenet vuodelle 2022

Hallintoneuvosto on toimielin, joka kokoontuu vähintään kolmesti vuodessa, vahvistaa keskeiset strategiat ja taloudelliset tavoitteet sekä valitsee hallituksen jäsenet. Hallintoneuvosto kokoontui 14.9. ja 26.11. hybridisti osin etäyhteyksillä.

Hallintoneuvosto päätti 14.9. edustajiston vaalien jäsenaluerajat, kultakin jäsenalueelta valittavien edustajiston jäsenten lukumäärät sekä Arinan toimialueen ulkopuolella asuvien jäsenosuuksien jakamisen suhteellisesti jäsenalueiden kesken. Hallintoneuvosto nimitti lisäksi S-vaalilautakunnan jäseniksi Antero Aulakosken Raahesta, Jari Kestilän Oulusta, Liisa Ojantakasen Siikalatvalta, Matti Pikkaraisen Oulusta ja Markku Taramaan Torniosta.

Hallintoneuvosto hyväksyi 26.11. Arinan tulos- ja investointitavoitteet vuodelle2022. Nimeämisvaliokunnan esityksen mukaisesti hallituksessa jatkavat vuonna 2022 Johanna BlueminkKari Juntunen ja Veli Rajakangas Oulusta sekä Elsi Malkki Rovaniemeltä. Arinan sääntöjen mukaisesti hallituksen puheenjohtajana toimii osuuskaupan toimitusjohtaja, 1.1.2022 alkaen Reima Loukkola. SOK:n hallintoneuvoston suosituksen mukaan ja Arinan hallintoneuvoston nimeämisvaliokunnan esityksestä hallituksen palkkioiksi päätettiin 490 €/kokous ja 1305 €/kuukausi. Reima Loukkolan siirtyessä 1.1.2022 alkaen toimitusjohtajaksi, hallintoneuvosto valitsi toimitusjohtajan sijaiseksi 1.1.2022 talousjohtajana aloittavan Anu Junnikkala-Alhon.

Hallintoneuvoston puheenjohtajana jatkaa Matti Pikkarainen ja varapuheenjohtajana Antti Latola

Hallintoneuvosto valitsi 26.11. järjestäytymiskokouksessaan nimeämisvaliokunnan esityksestä puheenjohtajaksi Matti Pikkaraisen ja varapuheenjohtajaksi Antti Latolan. Hallintoneuvoston sihteeriksi kutsuttiin talousjohtaja Anu Junnikkala-Alho. Nimeämisvaliokunnan jäseniksi valittiin Marja-Leena Kemppainen ja Markku Taramaa.

Osuuskauppa Arinan omistavat tasavertaisesti lähes 180 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Yli 3000 Arinalaista tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita yli 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Osuuskauppa Arinan kesätyöhaku 2022 on käynnissä12.1.2022 14:31:43 EET | Tiedote

Osuuskauppa Arina palkkaa kesäksi 2022 yli 1000 kesätyöntekijää. Näistä paikoista noin 400 on tarkoitettu yli 18-vuotiaille ja noin 900 14–17-vuotiaille kesä-ässille. Yli 18-vuotiaiden osalta kesätyöhaku päättyy tammikuun lopussa ja kesä-ässien haku huhtikuun lopussa. Kesätöitä on tarjolla koko Osuuskauppa Arinan toimialueella eri toimialoilla ja ketjuissa. Kesätyöntekijöiden onnistuneeseen kokemukseen panostetaan muun muassa laadukkaalla perehdytyksellä.

Arina ei toistaiseksi investoi Temmekselle22.12.2021 14:24:08 EET | Tiedote

Osuuskauppa Arina joutui lokakuussa sulkemaan Sale Temmeksen terveysturvallisuussyistä. Korvaavista palveluista käytiin avointa keskustelua Arinan omistajahallinnossa sekä kunnan ja sen kehitysyhtiön, Temmeksen kyläyhdistyksen ja temmesläisten keskuudessa. Arina esitteli avoimesti vaihtoehtoja korjauksesta uusinvestointiin tai mahdollisuuteen tutkia osallistumista laajempaan Temmeksen palvelujen kehittämishankkeeseen. Arinan hallitus päätti, ettei osuuskauppa toistaiseksi investoi Temmekselle, koska yksikään vaihtoehdoista ei tällä hetkellä mahdollista kannattavaa liiketoimintaa.

Hukkalämpö hyödyksi: S-marketista päästötöntä energiaa kaukolämpöverkkoon - Caverionin, Osuuskauppa Arinan ja Oulun Energian innovaatio tuottaa hiilineutraalia kaukolämpöä24.11.2021 13:23:34 EET | Tiedote

Kaupan lauhdelämmön hyödyntäminen on erinomainen esimerkki kaupungin energiajärjestelmän ja kiinteistöjärjestelmien yhdistämisestä. Caverionin, Osuuskauppa Arinan ja Oulun Energian yhteistyössä kehittämä innovaatio lisää kustannustehokasta hiilineutraalia kaukolämmöntuotantoa. Uudenlainen tapa hallita energiavirtoja tarjoaa konkreettisen keinon ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Kehitystyön verifioinnissa ovat olleet mukana myös VALOR Partners Oy ja VTT.

Valtakunnallinen ABC-lataus siirtyy mobiiliaikaan – Osuuskauppa Arinan ensimmäiset latausasemat avataan loppuvuoden 2021 aikana26.10.2021 14:16:29 EEST | Tiedote

S-ryhmän osuuskauppojen valtakunnallisen ABC-latausverkoston rakentaminen alkoi keväällä 2021, ja vuoden loppuun mennessä se on jo noin 50 latausaseman laajuinen. Osuuskauppa Arinan alueen ensimmäiset ABC-latausasemat avataan loka-marraskuussa ABC Pudasjärvelle ja ABC Vaalaan. Jatkossa ABC-latauksen koko asiointi hoituu ABC-mobiililla.