Arinan hallinnon syyskokouksissa vahvistettiin strategia ja päätettiin keskeisistä henkilövalinnoista

Osuuskauppa Arina on yli 180 000 pohjoissuomalaisen henkilöjäsenen omistama osuuskunta. Asiakasomistajat valitsevat keskuudestaan edustajat sääntömääräisissä kokouksissa päätösvaltaa käyttäviin hallintoelimiin. Edustajat toimivat päätösvallan lisäksi tärkeinä sanansaattajina kotitalouksien ja osuuskaupan välillä.

Arinan strategia päivitetty johdon, keskijohdon, vaikuttajaryhmän sekä kaikkien hallintoelinten yhteistyöllä

Vuoden aikana on päivitetty Arinan strategia. Valmistelutyöhön ovat osallistuneet Arinan johtoryhmän ja hallituksen lisäksi työntekijöiden keskuudestaan valitsema vaikuttajaryhmä ja osuuskaupan keskijohto, hallintoneuvosto ja edustajisto sekä SOK:n ja yhteiskumppanin asiantuntijoita. Valmistelutyössä on käyty avointa rehellistä vuoropuhelua.

Strategia huomioi ajankohtaiset muutosvoimat eli ostovoiman heikentymisen, henkilöstön saatavuuden ja pysyvyyden haasteet, polarisaation ja digitalisaation sekä asiakaskokemuksen merkityksen kasvun. Keskeisinä strategisina tavoitteina ovat Arinan yhtenäinen tapa toimia, suorituskyvyn systemaattinen tasonnosto ja markkinaa nopeampi liiketoiminnan kasvu. Strategiset tavoitteet saavutetaan nostamalla ihmiset eli asiakkaat ja arinalaiset keskiöön. Saumaton ja avoin viestintä uudistetun johtamisjärjestelmän myötä takaa parhaan asiakastyytyväisyyden, arinalaisten kyvykkyyden kasvun ja sen myötä liiketoiminnan tavoitteet. Vuoropuhelua sidosryhmien kanssa lisätään ja kehitetään yhdessä.

Edustajisto valitsi hallintoneuvoston jäseniä kaudelle 2023-2025 ja tilintarkastajat vuodelle 2023

Edustajisto on toimielin, joka kokoontuu kahdesti vuodessa ja päättää syksyisin sääntömääräisesti hallintoneuvoston jäsenyydet, tilintarkastajat ja kokouspalkkiot. Edustajisto kokoontui lauantaina 19.11. hybridisti osin etäyhteyksillä. Kokouksen puheenjohtajana toimi edustajiston jäsen Marja-Liisa Pylväs.

Edustajisto kuuli toimitusjohtaja Reima Loukkolalta Arinan toimintakatsauksen ja esitti siihen täsmentäviä kysymyksiä. Edustajisto myös kiitti toimivaa johtoa menestyksekkäästä toimintavuodesta.

Edustajisto valitsi nimeämisvaliokunnan esityksen mukaisesti hallintoneuvostoon erovuoroisista jäsenistä 3-vuotiselle jatkokaudelle Jari Kestilän, Antti Latolan ja Aarne Mäkelän Oulusta, Riitta Huovisen Muhokselta, Piia Hannin Rovaniemeltä ja Mikko Maijalan Sodankylästä sekä uusiksi jäseniksi Auri Haatajan Pudasjärveltä ja Juha Alapurasen Ylitorniolta.

Edustajisto valitsi Osuuskauppa Arinan ja sen tytäryhtiöiden varsinaiseksi tilintarkastajaksi tilikaudelle 2023 nimeämisvaliokunnan esityksestä tilintarkastusyhteisö Oy KMPG Ab:n, päävastuullisena tilintarkastajana KHT Pekka Alatalon.

Edustajisto hyväksyi kokouspalkkiot vuodelle 2023. Ne säilyvät euromäärältään samoina kuin vuonna 2022. Edustajiston jäsenille maksetaan 320 €/kokous, kokouksen puheenjohtajalle 1,5-kertaisena sekä nimeämisvaliokunnan jäsenille 220 €/kokous. Hallintoneuvoston puheenjohtajalle maksetaan 1900 €/kk, varapuheenjohtajalle 740 €/kk ja jäsenille 340 €/kokous. Tilintarkastajille päätettiin maksaa laskun mukaan.

Hallintoneuvosto vahvisti Arinan strategian vuosille 2023-2025 ja valitsi hallituksen jäsenet vuodelle 2023

Hallintoneuvosto on toimielin, joka kokoontuu vähintään kolmesti vuodessa, vahvistaa keskeiset strategiat ja taloudelliset tavoitteet sekä valitsee hallituksen jäsenet. Hallintoneuvosto kokoontui 25.8.ja 2.12. hybridisti osin etäyhteyksillä.

Hallintoneuvosto kuuli 25.8. Arinan toimintakatsauksen, strategian tilannekatsauksen sekä omistaja- ja viestintäkatsauksen sekä käsitteli edustajiston jäsenten aloitteen luottamushenkilöiden etuja.

Hallintoneuvosto kuuli 2.12. Arinan toimintakatsauksen sekä vahvisti Arinan strategian vuosille 2023-2025 ja tulostavoitteen vuodelle 2023. Hallintoneuvosto hyväksyi nimeämisvaliokunnan esityksen mukaisesti, että hallituksessa jatkavat vuonna 2023 Johanna BlueminkKari Juntunen ja Veli Rajakangas Oulusta sekä Elsi Malkki Rovaniemeltä. Arinan sääntöjen mukaisesti hallituksen puheenjohtajana toimii osuuskaupan toimitusjohtaja Reima Loukkola. SOK:n hallintoneuvoston suosituksen mukaan ja Arinan hallintoneuvoston nimeämisvaliokunnan esityksestä hallituksen palkkioiksi päätettiin edellisvuoden tavoin 490 €/kokous ja 1305 €/kuukausi.

Hallintoneuvoston puheenjohtajana jatkaa Matti Pikkarainen ja varapuheenjohtajana Antti Latola

Hallintoneuvosto valitsi 2.12. järjestäytymiskokouksessaan puheenjohtajaksi Matti Pikkaraisen Oulusta ja varapuheenjohtajaksi Antti Latolan Oulusta. Hallintoneuvoston sihteeriksi kutsuttiin talousjohtaja Anu Junnikkala-Alho. Hallintoneuvoston valitsi lisäksi nimeämisvaliokunnan jäseniksi Marja-Leena Kemppainen Oulusta ja Juha Puro Kemistä.

Arinan hallinnon jäsenillä sääntömääräisten tehtävien lisäksi tärkeä sanansaattajan rooli

Arinan hallintoelimiin valitut edustajat toimivat sääntömääräisten päätöskokousten lisäksi tärkeinä sanansaattajina kotitalouksien ja osuuskaupan välillä osaltaan huolehtien, että Arinan olemassaolon tarkoitus, palvelujen ja hyötyjen tarjoaminen pohjoissuomalaisille toteutuu laajalla toimialueella mm. väestörakenne ja palvelujen kysyntä huomioiden.

Osuuskaupan asiakasomistajia edustavien hallintoelinten jäsenet on esitelty Arinan verkkosivuilla osoitteessa arina.fi/hallinto. Asiakasomistajat voivat antaa palautetta myös suoraan toimipaikoissa, verkkosivuilla ja S-mobiililla.