Arinan toimitusjohtaja vaihtuu ensi vuoden lopussa

Osuuskauppa Arinan historian 9. toimitusjohtaja, kauppaneuvos Veli-Matti Puutio, siirtyy uuteen elämänvaiheeseen vuoden 2021 lopussa. Arina on käynnistänyt seuraajahaun hallintoneuvoston puheenjohtaja Matti Pikkaraisen johdolla.
Veli-Matti Puutio on luotsannut Arinaa vuodesta 2002 lähtien.

– Olen saanut tehdä töitä osuuskaupan omistajien hyödyksi koko reilun 30-vuotisen työurani ja tuleva vuosi on 20. toimitusjohtajana. Osuuskauppa Arina ja koko S-ryhmä ovat kehittyneet harppauksin vastaamaan entistä paremmin omistajien tarpeisiin. Kuluneina vuosina oma käsitykseni osuustoiminnasta on syventynyt paljon, kertoo Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja, kauppaneuvos Veli-Matti Puutio.

On tullut aika siirtyä seuraavaan elämänvaiheeseen

– On ollut kunnia olla kehittämässä Arinasta puolen Suomen suurinta yksityistä työnantajaa ja kuluttajayhteisöä. Kehitys on ollut 2000-luvulla vaikuttavaa. Arina on investoinut palveluihin yli 600 miljoonaa. Työntekijöitä on reilun tuhannen sijasta 3 000 ja omistajia reilun 60 000 sijasta jo yli 170 000. Vuosimyynti ylitti miljardin ja omistajahyödyt ovat viisinkertaistuneet. Kaikki tämä on saatu aikaan yhdessä arinalaisten ammattilaisten kanssa. Nyt kun Arinan strategia ja suunta on selkeä seuraaviksi vuosiksi, käytän mahdollisuuden siirtyä seuraavaan elämänvaiheeseen, päättää Veli-Matti Puutio.

Omistajat kiittävät Pohjois-Suomen kehittäjää

– Arinan rooli Pohjois-Suomen palvelujen ja elinvoiman kehittäjänä on ollut 2000-luvulla kiistaton. Osuuskaupasta on kehittynyt paikallinen kansanliike, jossa on mukana jo 70 % kotitalouksista. Veli-Matti Puutio on johtanut Arinaa osuustoiminnan periaatteita kunnioittaen ja osuustoiminnan kilpailuetua määrätietoisesti vahvistaen. Omistajahallinnon ja kaikkien omistajien puolesta haluan kiittää Veli-Mattia mittavasta työpanoksesta pohjoissuomalaisten yhteiseksi hyödyksi, summaa Arinan hallintoneuvoston puheenjohtaja Matti Pikkarainen.

Uuden toimitusjohtajan haku on käynnistetty hallintoneuvoston puheenjohtaja Matti Pikkaraisen johdolla.

– Toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio vastaa Arinan toiminnasta vuoden 2021 loppuun. Uusi, Arinan historian 10. toimitusjohtaja, ottaa vetovastuun vuoden 2022 alusta, jatkaa Matti Pikkarainen.

Veli-Matti Puutio on luotsannut Arinaa vuodesta 2002 lähtien.

Arinan vuosi 2023: Asiakas- ja työtyytyväisyys sekä investoinnit kasvuun15.2.2024 10:30:00 EET | Tiedote

”Uudistimme strategian ja muutimme sen teoiksi. Nostimme ihmisen keskiöön. Asiakasmäärä ja asiakastyytyväisyys harppasivat useimmilla ketjuilla ja työtyytyväisyys kehittyi. Asiakasomistajien ja asiakasmäärän kasvu vauhdittivat myyntiä ja yhdessä kuluhallinnan kanssa mahdollistivat hyvän liiketuloksen ja osuustoiminnallisen tuloksen, mistä kiitos asiakkaille, arinalaisille ja yhteistyökumppaneille. Tulos käytetään osana lähivuosien satojen miljoonien investointeja Pohjois-Suomeen”, iloitsee toimitusjohtaja Reima Loukkola.

Osuuskauppa Arina tarjoaa kesätöitä yli 1000 nuorelle Inarista Pyhäjoelle26.1.2024 07:55:00 EET | Tiedote

Arina etsii kesätyöntekijöitä muun muassa Prismoihin, S-marketteihin, Saleihin, ABC-asemille, Sokoksille sekä ravintoloihin, kahviloihin ja hotelleihin Pohjois-Suomessa. Kesätyöpaikoista noin 400 on tarkoitettu yli 18-vuotiaille ja 1000 2–3 viikon mittaista tutustumisjaksoa 14–17-vuotiaille kesä-ässille. Yli 18-vuotiaiden kesätyöhaku päättyy 11.2.2024 ja kesä-ässien osalta hakuaika jatkuu 31.3.2024 saakka.