Arinan toimitusjohtaja vaihtuu ensi vuoden lopussa

Osuuskauppa Arinan historian 9. toimitusjohtaja, kauppaneuvos Veli-Matti Puutio, siirtyy uuteen elämänvaiheeseen vuoden 2021 lopussa. Arina on käynnistänyt seuraajahaun hallintoneuvoston puheenjohtaja Matti Pikkaraisen johdolla.

Veli-Matti Puutio on luotsannut Arinaa vuodesta 2002 lähtien.

– Olen saanut tehdä töitä osuuskaupan omistajien hyödyksi koko reilun 30-vuotisen työurani ja tuleva vuosi on 20. toimitusjohtajana. Osuuskauppa Arina ja koko S-ryhmä ovat kehittyneet harppauksin vastaamaan entistä paremmin omistajien tarpeisiin. Kuluneina vuosina oma käsitykseni osuustoiminnasta on syventynyt paljon, kertoo Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja, kauppaneuvos Veli-Matti Puutio.

On tullut aika siirtyä seuraavaan elämänvaiheeseen

– On ollut kunnia olla kehittämässä Arinasta puolen Suomen suurinta yksityistä työnantajaa ja kuluttajayhteisöä. Kehitys on ollut 2000-luvulla vaikuttavaa. Arina on investoinut palveluihin yli 600 miljoonaa. Työntekijöitä on reilun tuhannen sijasta 3 000 ja omistajia reilun 60 000 sijasta jo yli 170 000. Vuosimyynti ylitti miljardin ja omistajahyödyt ovat viisinkertaistuneet. Kaikki tämä on saatu aikaan yhdessä arinalaisten ammattilaisten kanssa. Nyt kun Arinan strategia ja suunta on selkeä seuraaviksi vuosiksi, käytän mahdollisuuden siirtyä seuraavaan elämänvaiheeseen, päättää Veli-Matti Puutio.

Omistajat kiittävät Pohjois-Suomen kehittäjää

– Arinan rooli Pohjois-Suomen palvelujen ja elinvoiman kehittäjänä on ollut 2000-luvulla kiistaton. Osuuskaupasta on kehittynyt paikallinen kansanliike, jossa on mukana jo 70 % kotitalouksista. Veli-Matti Puutio on johtanut Arinaa osuustoiminnan periaatteita kunnioittaen ja osuustoiminnan kilpailuetua määrätietoisesti vahvistaen. Omistajahallinnon ja kaikkien omistajien puolesta haluan kiittää Veli-Mattia mittavasta työpanoksesta pohjoissuomalaisten yhteiseksi hyödyksi, summaa Arinan hallintoneuvoston puheenjohtaja Matti Pikkarainen.

Uuden toimitusjohtajan haku on käynnistetty hallintoneuvoston puheenjohtaja Matti Pikkaraisen johdolla.

– Toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio vastaa Arinan toiminnasta vuoden 2021 loppuun. Uusi, Arinan historian 10. toimitusjohtaja, ottaa vetovastuun vuoden 2022 alusta, jatkaa Matti Pikkarainen.

Veli-Matti Puutio on luotsannut Arinaa vuodesta 2002 lähtien.

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa yli 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja 182 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea yli 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 550 euroa taloutta kohden vuodessa.

Rovaniemen Kodin Terraan Laattapisteen Shop-in-Shop -myymälä20.1.2021 15:34:48 EETTiedote

Reilu 40-vuotias kotimainen perheyritys Laattapiste ja Osuuskauppa Arinan Kodin Terra Rovaniemi lyövät hynttyyt yhteen ja avaavat Laattapisteen shop-in-shop -konseptilla toimivan toimipisteen Rovaniemen Kodin Terra -myymälään. Rovaniemen Laattapisteen sulkeutuessa siirtyy Laattapisteen valikoima ja tuotteisiin erikoistunut henkilökunta palvelemaan asiakkaita Kodin Terran katon alle. Kodin Terrasta löytyy entisestään myös lappilainen perheyritys huonekaluliike Varrio.

Osuuskauppa Arinan kesätyöhaku 2021 on alkanut14.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Osuuskauppa Arina ennustaa työllistävänsä kesällä 2021 reilu 300 kesätyöntekijää sekä noin 700 14–17 -vuotiasta kesä-ässäläistä. Kesätyö osuuskaupassa toimii usein sekä siltana työelämään että vakituiseen työhön Osuuskauppa Arinassa. Yleensä noin kolmasosalle kesätyöntekijöistä tarjoutuu syksyllä mahdollisuus jatkaa pysyvästi Arinan työntekijänä. Arina on mukana Oikotie Työpaikkojen vetämässä Vastuullinen kesäduuni-kampanjassa ja sijoittui viime kesänä Vastuullisin kesäduuni -kilpailun 4. sijalle yli 1000 työntekijän sarjassa. Yli 18-vuotiaiden kesätyöhaku päättyy tammikuun lopussa ja kesä-ässien osalta huhtikuun lopussa.

Arinan hallinto kokoontui hybridisti – syyskokousten päätöksiä14.12.2020 11:30:04 EETTiedote

Osuuskauppa Arina on pohjoissuomalaisten kotitalouksien perustama ja omistama 103-vuotias kuluttajaosuuskunta, omistajina tänään yli 170 000 (70 %) kaikista alueen kotitalouksista. Omistajat valitsevat keskuudestaan sääntömääräistä päätösvaltaa käyttävät hallintoelimet. Hallinto toimii päätösvallan lisäksi tärkeässä viestintäroolissa kotitalouksien ja osuuskaupan välillä.

Osuuskauppa Arinan Vanhan Paloaseman ravintoloiden liiketoiminta päättyy11.12.2020 13:23:45 EETTiedote

Vanhan Paloaseman ravintolakokonaisuus, Grill it! Oulu, Vanhan Paloaseman Baari ja Ullakko sulkevat ovensa. Vanha Paloasema on jo muuten suljettu johtuen koronarajoituksista, mutta Grill it! sulkee ovensa viimeisen kerran tiistaina 22.12 klo 15. Grill it! Oulu on saavuttanut ravintoloista tunnettuutta myös valtakunnallisesti, kun se on valittu S-ryhmän vuoden ketjuravintolaksi kahtena edellisenä vuonna. Grill it! -konseptille etsitäänkin Oulusta nyt uusia tiloja.

Valkean yleisten tilojen käyttöä rajoitetaan 1.12. alkaen Oulun kaupungin suositusten mukaisesti30.11.2020 15:38:49 EETTiedote

Oulun kaupungin johtoryhmän suosituksesta myös Valkean yleisten tilojen käyttöä rajoitetaan 1.–18.12. väliseksi ajaksi. Tiistaista 1.12. alkaen: Leikkihuone Roihula ja Köökin leikkipaikka suljetaan määräajaksi Perhehuoneen käyttöä rajataan siten, että sinne voi mennä vain yksi perhe kerrallaan Yleisten tilojen istumapaikat poistetaan kokonaan käytöstä Kesäkadun lavalle ja muihin oleskelutiloihin asetetaan oleskelukielto Kauppakeskus Valkeassa on keväästä asti tehty tehostettua siivousta ja tarjottu asiakkaille mahdollisuus käsien desinfiointiin. Käsidesiautomaatteja on nyt lisätty entisestään. Valkea suosittelee kasvomaskin tai -visiiriin käyttöä asiakkaille ja henkilökunnalle. Valkean henkilökunnalle on jaettu kasvovisiirit. Turvaväleistä ja hygieniasta muistutetaan muun muassa lattiatarroilla, opasteilla ja kuulutuksilla. – Toivoimme, että jokainen noudattaa meillä asioidessaan turvallisuusohjeita ja asioi meillä vain terveenä, jotta voimme säilyttää kauppiaiden toimintaedellytykset