Arkeen paluu näkyy Prismoissa – liki puolet koko vuoden reppukaupasta tehdään nyt

Kuumimman lomakauden päättyminen ja koulujen alun lähestyminen näkyy S-ryhmän marketkaupan myynneissä monin tavoin. Reppu- ja koulutarvikehyllyillä käy kuhina, mutta myös ruokakorin sisältö muuttuu arjen alkaessa.

Koulutarvikkeiden, kuten reppujen, penaalien, kynien ja vihkojen, myynti lähtee Prismoissa kasvuun heinäkuussa ja huipentuu koulujen alkaessa elokuun ensimmäisinä viikkoina.

”Repuissa koko vuoden myynnistä yli 40 % tehdään viikoilla 30–32, eli heinäkuun viimeisen ja elokuun kahden ensimmäisen viikon aikana. Kynissä, penaaleissa ja muissa koulutarvikkeissa kyseisten viikkojen myynti on lähes nelinkertaista normaaliin verrattuna”, paljastaa S-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtaja Päivi Hole.

Päiväkoti-ikäisten lasten suosikkeja ovat tänä vuonna erityisesti Ryhmä Hau- ja Pipsa Possu -reput. Pienet koululaiset puolestaan suosivat Fortnitea, Super Mariota ja My Little Ponya. Kestosuosikkeja vuodesta toiseen ovat eläin-, auto- ja jalkapalloaiheiset reput. Erityisesti yksisarvisreput ovat pienten koululaisten keskuudessa takuuvarmoja hittejä. Isommille koululaisille ostetaan etenkin merkkireppuja, kuten Adidasta ja Nikea, sekä camo- ja kukkaprinttisiä reppuja.

Penaaleissa hittituotteita ovat juuri nyt muotoon tehdyt penaalit, jotka voivat esittää vaikkapa sipsipurkkia, purkkapakettia, jäätelötuuttia tai peliohjainta. Kuten repuissakin, suosittuja ovat myös erilaisten lisenssisarjojen, kuten My Little Pony- tai Batman-aiheiset penaalit. Samoista sarjoista löytyy myös esimerkiksi vihkoja ja muita oheistarvikkeita.

Syksyn saapuminen näkyy myyntipiikkinä myös hieman yllättävissä tuoteryhmissä.

”Esimerkiksi kodinkoneiden osalta on havaittavissa myynnin kasvua elokuussa koulujen alkaessa ja arkeen palatessa. Hieman syksymmällä puolestaan vaikuttaa korkeakoulujen alkaminen, jolloin moni muuttaa ensimmäiseen omaan kotiin. Muun muassa pienissä kodinkoneissa, joita ovat esimerkiksi leivänpaahtimet ja kahvinkeittimet, nähdään silloin yli 20 % myynnin kasvuja muuhun vuoteen verrattuna”, Hole kertoo.

Arkeen paluu vaikuttaa myös ruokaostoksiin – eri paikkakunnilla eri tavoin

Elokuun myötä kotona siirrytään arkisemman ruoanlaiton pariin, minkä myötä esimerkiksi riisien myynti kasvaa Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa ja Alepoissa heinäkuuhun nähden noin 25 % ja pastojen myynti noin 14 %. Annosnuudelien myynti kasvaa valtakunnallisesti elokuussa heinäkuuhun nähden noin 6 %, mutta myynneissä näkyy merkittäviä alueellisia eroja.

“Siinä missä esimerkiksi Espoossa annosnuudeleita myydään miltei 20 % enemmän kuin heinäkuussa, notkahtaa maakunnissa olevien pienempien kuntien nuudelimyynti jopa lähes 40 %. Kehitystä selittää sekä lomakauden päätös että opiskelijoiden palaaminen opiskelupaikkakunnille”, kertoo päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa.

Grillaamisen hiipuessa arvostetaan edullisia ja helppoja raaka-aineita. Jauhelihan myynti kasvaa heinäkuuhun nähden koko maassa noin 10 %, ja Uudellamaalla jopa yli 20 %. Broilerituotteista suositaan fileesuikaleita (+13 %) ja koipireittä (+20 %). Kiireen myötä siirrytään käyttämään valmiimpia ratkaisuja, ja esimerkiksi valmiiden kastikeainesten myynti kasvaa yli 20 %. Jogurttien myynti kasvaa etenkin opiskelupaikkakunnilla. Esimerkiksi Lappeenrannassa, Jyväskylässä, Rovaniemellä, Tampereella ja Turussa perusjogurtteja myydään elokuussa noin 10 % enemmän kuin heinäkuussa. Helsingissä ja Vantaalla kasvua on yli 15 %.

Käyttötavarakauppa: Päivi Hole, myyntijohtaja, S-ryhmän marketkauppa, paivi.hole@sok.fi, puh. 040 743 0536

Päivittäistavarakauppa: Antti Oksa, myyntijohtaja, S-ryhmän marketkauppa, antti.oksa@sok.fi, puh. 044 5411499

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

S-ryhmä jatkaa vahvaa yhteistyötä kenialaisen kahvipaahtimon kanssa: Merkittävät tilausmäärät mahdollistivat osuuskunnalle suurinvestoinnin4.8.2022 09:08:13 EEST | Tiedote

Jo muutaman vuoden S-ryhmän ruokakaupoissa myynnissä olleet Herkku Africa -kahvit edustavat erilaista toimintamallia: Kahvin paahtaminen ja pakkaaminen paikan päällä Keniassa tuntuu maussa sekä tuottajille jäävässä arvossa. Herkku Africa -kahveja halutaan nyt tehdä suomalaisille tutuksi ja tarjota niitä tässä maailmanmarkkinatilanteessa mahdollisimman edulliseen hintaan.