Arkipäivä ei tuonut yllätyksiä Apotin käyttöönottoon

Apotin käyttäjämäärä kasvoi moninkertaiseksi, kun arkinen toiminta käynnistyi sairaaloissa ja poliklinikoilla. Laajan käyttöönoton kolmas päivä eteni siten varsin odotetusti. Sairaalat toimivat normaalisti eikä päivystyksissä ole ruuhkaa.

Asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotin käyttäminen sujui maanantaina 2.11. ilman suuria ongelmia myös tavallisen arkipäivän kasvaneiden käyttäjä- ja potilasmäärien paineessa. Sairaalat ovat toimineet normaalisti kuten myös arkisin potilaita vastaanottavat poliklinikat. Edellisten päivien tapaan ei myöskään päivystyksissä ole ollut ruuhkaa.

“Nämä ovat kaikki ovat hyviä uutisia, mutta en kuitenkaan vielä huokaise helpotuksesta, vaikka etenemmekin täysin ennakkosuunnitelmien mukaisesti. Tavoitteena on saada toiminta normaalille tasolle mahdollisimman pian, mutta sen eteen täytyy vielä tehdä töitä”, johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi sanoo.

Kehittämisjohtaja Visa Honkasen mukaan Apottiin liittyviä häiriöilmoituksia eli niin kutsuttuja tikettejä on toistaiseksi ollut vähemmän kuin edellisessä käyttöönotossa helmikuussa 2020. Tämä siitä huolimatta, että uusia käyttäjiä on tullut kerralla enemmän kuin viime kerralla.

“Kun uusi järjestelmä otetaan käyttöön ja sitä opetellaan, nousee tikettien määrä väistämättä joksikin aikaa. Olennaista tässä on, että häiriöt eivät ole vaikuttaneet potilaiden hoitoon esimerkiksi hidastamalla hoitoon pääsyä”, kehittämsijohtaja Honkanen sanoo.

Tiketit eli häiriöilmoitukset ovat suureksi osaksi erilaisia tietojärjestelmiin liittyviä avunpyyntöjä, joista yksi yleisimmistä on käyttäjätunnuksen unohtaminen tai häviäminen. Lisäksi laajassa käytössä olevassa järjestelmässä on tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia laitteita käytössä. Siten kaikenlaisista pienistä neuvontaa ja korjausta vaativista asioista syntyy normaalistikin useita satoja yhteydenottoja päivässä.

Apotin käyttöön siirryttiin lauantaina 31.10. Meilahden tornisairaalassa, Meilahden kolmiosairaalassa, Syöpätautien klinikalla, Haartmanin sairaalassa, Silmä-korvasairaalassa ja Uudessa lastensairaalassa, Iho- ja allergiasairaalassa, Töölön sairaalassa, Kirurgisessa sairaalassa sekä HUSin toiminnoissa Malmin, Laakson, Auroran ja Herttoniemen sairaaloissa.

Apotin käyttöönoton etenemistä voi seurata HUSin verkkosivustolla: www.hus.fi/apotti/uutiset-nyheter

Tiedote 1.11.2020: Apotin käyttöönotto etenee suunnitellusti

Lisätiedot:

Markku Mäkijärvi
Johtajaylilääkäri HUS

Visa Honkanen
Kehittämisjohtaja, HUS

Taustaa

HUSissa on käynnissä laaja potilas- ja asiakastiedon hallintaa koskeva toiminnanuudistus. Uusi, yhdenmukaisempi tapa kirjata ja hyödyntää tietoa parantaa laatua ja vahvistaa potilasturvallisuutta. Merkittävän kehityshankkeen mahdollistaa siirtyminen uuteen Apotti-potilastietojärjestelmään kaikissa HUSin yksiköissä kevääseen 2021 mennessä. Apotin myötä HUSin asiakkaille avautuu myös uusi sähköisen asioinnin palvelu, Maisa.

Apotti-järjestelmä otettiin käyttöön ensi kerran marraskuussa 2018 HUSin Peijaksen sairaalassa. Helmikuussa 2020 Apotti-järjestelmän käyttäjiksi siirtyivät Hyvinkään, Länsi-Uudenmaan, Lohjan ja Porvoon sairaanhoitoalueet ja HYKS-sairaanhoitoalueella Jorvin sairaala sekä Naistentautien ja synnytysten ja Psykiatrian tulosyksiköt. HUS Kuvantaminen ottaa Apotti-järjestelmän käyttöön keväällä 2021.

Maailmalla lähes 500 sairaalassa käytössä olevan Epic-pohjaisen järjestelmän toimittaa HUSille Oy Apotti Ab.