Arkitekturarbeten årets bästa gradu-arbeten om kommunen

Finlands kommunstiftelse har premierat arkitekten Esko Härkönens arbete "Ennakoiva suunnittelu- ja rakentamisprosessi julkisissa rakennushankkeissa” (En föregripande planerings- och byggprocess i offentliga byggnadsprojekt) som förra årets bästa pro gradu-avhandling med kommunal inriktning. Dessutom får två avhandlingar hedersomnämnanden. Med anledning av Finlands jubileumsår belönas årets pro gradu-avhandlingar med kommunal inriktning med större prissummor än vanligt.

Kommunförbundet informerar
23.11.2017
Får publiceras genast

Arkitekturarbeten årets bästa gradu-arbeten om kommunen

Esko Härkönen får ett hederspris på 2 500 euro för sin avhandling. Det första hedersomnämnandet får arkitekten Eevamaria Juuti i form av ett 1 500 euros stipendium för sitt arbete om samhällsplaneringens nya redskap. Det andra hedersomnämnandet, ett 1 000 euros stipendium, går till kandidaten i samhällsvetenskaper Aapeli Leminen för hans avhandling om kostnadseffekter i utvecklingen av diabetesvården.

Härkönens och Juutis avhandlingar, som skrevs vid Uleåborgs universitets fakultet för arkitektur, övertygade Kommunförbundets sakkunniga med att de var aktuella och användbara i olika kommuners utvecklingsarbeten.

Härkönens avhandling fokuserar på inledningsfaserna i offentliga byggnadsprojekt och erbjuder material för att öka användarperspektivet så att funktionaliteten och lönsamheten förbättras.

Juuti har granskat miljökonsekvenser inom planeringen av livsmiljön och planerarens möjligheter att utnyttja digitalisering och platsbunden massdata i planeringen av hälsofrämjande miljöer.

I Leminens kandidatavhandling vid Östra Finlands universitet utreds tillgängligheten vid uppföljning av diabetes typ 2 och patientens resekostnader i Norra Karelen och hur de påverkar totalkostnaderna för uppföljningen.

Pro gradu-pris sedan 1993

Finlands Kommunförbund har sedan 1993 årligen premierat den bästa pro gradu-avhandlingen med kommunal inriktning och delat ut ett till två hedersomnämnanden. I år överfördes utdelningen av utmärkelserna till Finlands kommunstiftelse.

Valet sker på basis av de förslag som lämnats in av universitet och högskolor. I år lämnades 20 tävlingsbidrag in från nio olika universitet och högskolor.

Utmärkelserna ges för avhandlingar som behandlar ett aktuellt och nyttigt kommunalt tema och som är vetenskapligt förtjänstfulla.

Marianne Pekola-Sjöblom, forskningschef, Kommunförbundet, tfn 050 337 5634
www.kommunstiftelsen.fi

Esko Härkönen, tfn 040 546 7365, esko.harkonen@hotmail.fi
Eevamaria Juuti, tfn 0400 928 938, eevi.juuti@hotmail.com
Aapeli Leminen, aapeli.leminen@gmail.com

Avhandlingarna
Esko Härkönen, Uleåborgs universitet

Eevamaria Juuti, Uleåborgs universitet

Aapeli Leminen, Östra Finlands universitet

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kuntaliitto laski oppivelvollisuuden pidentämisen kustannukset: Satojen miljoonien eurojen lisäkulut odotettavissa20.4.2018 10:00Tiedote

///KORJATTU 20.4.2018 KELLO 10.12 POISTETTU TOISESTA KAPPALEESTA SANA "UUSI"/// Suomen Kuntaliitto on laskenut oppivelvollisuuden pidentämisen kustannuksia. Jos yleinen oppivelvollisuus alkaisi 6-vuotiaana tai esiopetus 5-vuotiaana, toiminnan piiriin tulisi kokonainen ikäluokka, joista 13 500 olisi lapsia, jotka eivät aiemmin ole olleet varhaiskasvatuksen piirissä. Lisääntyvä lapsimäärä vaatisi mittavia investointeja, arviolta 300 miljoonaa euroa uusiin tiloihin sekä näiden ylläpitoon arviolta 12 miljoonaa euroa vuodessa.

Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen Kuopiossa: Alueille enemmän tilaa maakunta- ja sote-uudistuksen toteutuksessa13.4.2018 12:30Tiedote

Kuntien ja alueiden erityispiirteet ja vahvuudet olisi tunnistettava nykyistä paremmin maakunta- ja sote-uudistuksessa. Alueet ja kunnat ovat paitsi aluerakenteensa, voimavarojensa sekä väestö- ja työllisyyskehityksensä, myös haasteidensa ja ongelmien osalta hyvin erilaisia. Erilaisuuden unohtuminen näkyy muun muassa suurten kaupunkien aktiivisuutena ajankohtaisessa sote-ja maakuntakeskustelussa.

Kommunförbundet om ramförhandlingarna: Den kommunala ekonomin når sina mål – orosmomenten är en tillräcklig statsandelsfinansiering och kommunernas krympande roll i sysselsättningstalkot12.4.2018 13:11Tiedote

Kommunförbundet välkomnar åtgärderna för att främja sysselsättningen och att förbättra balansen mellan efterfrågan och utbud på arbetskraft. En besvikelse är att det ännu inte är fastslaget om till exempel de kommunbaserade försöken som gett utmärkta sysselsättningsresultat i Tammerfors- och Åboregionerna får fortsätta. Om försöken avslutas leder det till onödigt administrativt krångel och försvårar samordningen av kommunernas och arbets- och näringsförvaltningens resurser. Kommunförbundet kräver att sysselsättningsförsöken fortsätter och att handlingsmodellerna genom lagändringar görs till en bestående del av alliansmodellen för tillväxttjänsterna. Det skulle också ytterligare bidra till de arbetslösas möjligheter att uppfylla aktivitetsvillkoret, säger Kommunförbundets vice verkställande direktör Timo Reina