Arkkitehti Elissa Aallon 100-vuotisjuhlavuoden kesässä opastettuja teemakierroksia ja uusi tuotesarja

Alvar Aallon toisen arkkitehtipuolison, Elissa Aallon syntymän 100-vuotisjuhlavuoden vietto jatkuu Alvar Aalto -säätiössä kesällä 2022. Säätiön museokohteissa Helsingissä ja Jyväskylässä voi kesän aikana osallistua Elissa Aallosta kertoville opastetuille teemakierroksille. Juhlavuoden kunniaksi tulee myyntiin myös Elissa Aalto 100 -tuotesarja, joka on kuvitettu arkkitehdin elämään liittyvillä valokuvilla ja luonnoksilla.

Elissa Aalto Muuratsalon koetalon patiolla. Kuva © Alvar Aalto -säätiö.

Elissa Aalto -teemakierroksia on tarjolla kolmessa eri kohteessa. Opastettu kierros Alvar Aallon ateljeessa (1954–55, 1962–63) Helsingissä avaa Elissan roolia Aallon arkkitehtitoimistossa, jossa hän työskenteli puolisonsa rinnalla vuosina 1949–1976. Elissa Aalto jatkoi toimiston johtajana Aallon kuoleman jälkeen, aina vuoteen 1994 saakka. Ateljeeseen koottu pienoisnäyttely, Arkkitehti Elissa Aalto, esittelee valokuvin hänen merkittävimmät elämänvaiheensa.

Teemakierros Säynätsalon kunnantalolla (1949–52) kertoo kahden vahvan naissuunnittelijan, Elissa Aallon ja sisustusarkkitehti Maija Heikinheimon osuudesta rakennuksen ja sen sisustuksen synnyssä. Elissa vastasi kunnantalon rakennustyömaan johtamisesta, kun taas Maija Heikinheimon vastuulla oli kohteen sisustustyöt. Päijänteen saaressa sijaitsevalla Muuratsalon koetalolla (1952–54), Elissa ja Alvar Aallon kesähuvilalla, voi puolestaan sukeltaa arkkitehtipariskunnan kesänviettoon opastetun kierroksen välityksellä.

Uusi Elissa Aalto 100 -tuotesarja sisältää muistikirjan, postikorttisarjan, julisteen ja keittiöpyyhkeen. Kovakantisen, lankasidotun muistikirjan kantta kuvittaa valokuva Elissa ja Alvar Aallosta Maison Louis Carrén rakennustyömaalla Ranskassa. 16 kortin postikorttisarjaan on valittu otoksia Elissa ja Alvar Aallon työstä, vapaa-ajalta, toimistosta ja matkoilta. Kortit on pakattu kauniiseen, pahviseen laatikkoon. Juhlavuoden julistetta puolestaan elävöittää Elissa Aallon profiili, jonka rakastunut Alvar Aalto piirsi Kuopion teatterin kilpailuehdotuksen luonnokseen vuonna 1951. Tuotesarjaan kuuluvassa, Lapuan kankureiden valmistamassa laadukkaassa keittiöpyyhkeessä on Elissa Aallon suunnittelema kuvio.

Elissa Aalto 100-tuotteet ovat myynnissä Jyväskylän Alvar Aalto Shopissa, säätiön museokohteissa sekä verkkokaupassa shop.alvaraalto.fi. Lippuja opastetuille kierroksille voi ostaa verkkokaupasta shop.alvaraalto.fi.

Elissa Aalto (os. Elsa Mäkiniemi) valmistui arkkitehdiksi 1949. Jo samana vuonna hän aloitti työskentelyn Alvar Aallon arkkitehtitoimistossa ja hän oli merkittävässä roolissa useissa Aallon arkkitehtitoimiston rakennusprojekteissa 1950-luvulta lähtien. Toimistossa oli tuolloin työn alla sekä useita arkkitehtuurikilpailuja että laajoja julkisia toimeksiantoja niin kotimaassa kuin ulkomailla. Alvar Aallon kuoleman jälkeen Elissa Aalto johti toimistoa vuosina 1976–1994 ja hän vei loppuun useita keskeneräisiä rakennusprojekteja. Elissa Aalto toimi myös aktiivisesti Aallon perintöä vaalivan Alvar Aalto -säätiön perustamiseksi.

Vuonna 2022 tulee kuluneeksi 100 vuotta arkkitehti Elissa Aallon (1922–1994) syntymästä. Juhlavuosi näkyy eri tavoin Alvar Aalto -säätiön toiminnassa vuoden 2022 aikana.

Lisätietoja:

Mediatiedustelut:
Tuottaja Tomi Summanen
tomi.summanen@alvaraalto.fi

Elissa Aalto Muuratsalon koetalon patiolla. Kuva © Alvar Aalto -säätiö.
Elissa Aalto 100 -tuotesarja: pyyhe. Kuva: Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö.
Elissa Aalto 100 -tuotesarja: muistikirja ja postikorttisarja. Kuva: Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö.
Elissa Aalto 100 -tuotesarja: muistikirja. Kuva: Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö.
Elissa Aalto 100 -tuotesarja: juliste. Kuva: Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö.

Alvar Aalto -säätiö huolehtii arkkitehti ja muotoilija Alvar Aallon aineellisen ja henkisen perinnön säilymisestä sekä edistää toiminnallaan Aallon töiden ja suunnittelun taustalla vaikuttaneiden ajatusten tunnettuutta.

Sisustusarkkitehti Maija Heikinheimon elämäntyö esillä Säynätsalon kunnantalon kesänäyttelyssä19.5.2022 12:14:49 EEST | Tiedote

Sisustusarkkitehti Maija Heikinheimo (1908–1963) työskenteli lähes koko työuransa Artekin palveluksessa, ensin Aino Aallon läheisenä työparina ja tämän menehdyttyä pääsuunnittelijana ja taiteellisena johtajana. Hän oli äärimmäisen taitava, mutta vaatimattoman anonyymisti toimiva suunnittelija, jonka elämäntyön täsmällinen kartoittaminen odottaa vielä tekijäänsä. Säynätsalon kunnantalon galleriaan koostettu näyttely "Sisustusarkkitehti Maija Heikinheimo – kiintopisteenä Artek" avaa suunnittelijan työskentelyä Artekissa.

Alvar Aalto Design Seminar BIOSYMBIOSIS - biolähtöisen muotoilun kansainväliset huiput 24.–25.5.2022 Jyväskylässä4.5.2022 16:18:51 EEST | Tiedote

Biolähtöisen muotoilun kansainväliset huiput esiintyvät Suomessa ensi kertaa 24.–25.5.2022 Jyväskylässä, Alvar Aalto Design Seminar BIOSYMBIOSIS-tapahtumassa. Ilmaista seminaariohjelmaa voi seurata, paitsi paikan päällä, myös virtuaalisesti ympäri maailmaa. Ohjelmaa striimataan mm. Lontoossa, Welltek-showroomin kautta Clerkenwell Design Week -tapahtumaan. Kaikille avoin ja pääsymaksuton, kaksipäiväinen seminaari järjestään Jyväskylän yliopiston päärakennuksessa (Alvar Aalto, 1954-56). Tapahtuman esityskieli on englanti.