Arkkitehti Elissa Aallosta kertovat näyttelyt esille Alajärvelle ja Tammisaareen

Elissa Aallon (1922−2022) juhlavuoden kunniaksi Alvar Aalto -säätiö on tuottanut Arkkitehti Elissa Aalto -kiertonäyttelyn, joka esittelee lahjakkaan ja määrätietoisen suunnittelijan elämäntyötä.
Elissa ja Alvar Aalto aamiaisella 1960-luvulla. Valokuva Alvar Aalto -säätiö.

Arkkitehti Elissa Aalto -näyttely aloitti kiertonsa Rovaniemen Lappia-talosta syyskuussa. Lokakuun lopulla näyttely avautuu kahdessa Alvar Aalto -kaupungissa, Alajärvellä ja Tammisaaressa. Näyttely valottaa Elissa Aallon julkista ja yksityistä roolia Alvar Aallon arkkitehtitoimiston arjessa sekä kuuluisan arkkitehtimiehensä rinnalla.

Näyttely on esillä Alajärven Villa Väinölässä (1926), rakennuksessa, jonka Aalto suunnitteli veljelleen. Elissa Aallon rooli merkittävä Alajärven kulttuuri- ja hallintokorttelin sekä erityisesti sen kirjastorakennuksen suunnittelussa, joka valmistui Alvar Aallon kuoleman jälkeen Arkkitehtitoimisto Alvar Aalto & Co:n nimissä vuonna 1991. Alajärven kaupunginjohtaja Vesa Koivunen iloitsee siitä, että näyttely saadaan esille Alajärvelle.”Kaupunkimme Aaltokeskus on hieno kokonaisuus, johon myös Elissa on jättänyt jälkensä. Uskon, että hänen roolinsa on monelle meistä alajärveläisistä hiukan vieraampi. Tämän näyttelyn avulla toivon Elissa Aallon merkityksen avautuvan kaupunkilaisille laajemmin”, sanoo Koivunen. ”Toivon myös, että mahdollisimman moni tulee vierailemaan näyttelyssä ja tutustumaan siihen”, hän jatkaa.

Näyttelykokonaisuutta on täydennetty Alajärven kulttuuri- ja hallintokorttelia kuvaavalla kuvavalikoimalla, joka on säätiön valokuvaajan Maija Holman käsialaa.

Arkkitehti Elissa Aalto -näyttely esillä Villa Väinölässä, Alajärvellä 26.10.−23.11.2022 tiistaista perjantaihin klo 13−17. Näyttelyn avajaisia vietetään lauantaina 29.10. klo 13−15.

Elissa Aalto ja Göran Schildt työskentelivät määrätietoisesti Aallon perinnön säilyttämisen puolesta

Laajemmasta näyttelykokonaisuudesta kuratoitu pienoisnäyttely Arkkitehti Elissa Aalto avautuu Tammisaaressa Villa Skeppetin saunarakennuksessa. Göran ja Christine Schildtille piirretty Villa Skeppet (1969−70) jäi viimeiseksi Alvar Aallon suunnittelemaksi asuinrakennukseksi. Elissa ja Alvar Aallosta tuli perheystäviä kirjailija ja filosofian tohtori Göran Schildtin ja hänen molempien vaimojensa kanssa. Göran ja Christine Schildt avioituivat vuonna 1966, jonka jälkeen Aallot ja Schildtit viettivät aikaa yhdessä. Christine Schildt muistaa ystävänsä Elissa Aallon erityisen nauravaisena ja lämminhenkisenä ihmisenä. ”Hänen kanssaan oli helppo olla ja hän levitti iloa myös ympärilleen. Muistelen Elissa Aaltoa lämmöllä ja iloitsen, että hänen elämäntyönsä on nostettu esiin juhlavuoden aikana”, kertoo Christine Schildt.

Elissa Aallon rooli Alvar Aallon, arkkitehtitoimiston ja Alvar Aalto -säätiön tukipilarina on huomattava. Göran Schildt oli säätiön perustamisen primus motor ja Aallon kuoltua Schildt toimi pitkään säätiön puheenjohtajana sekä tutki, kirjoitti ja luennoi aktiivisesti Aallon arkkitehtuurista. Elissa Aallon ja Göran Schildtin myötävaikutuksella arkkitehtitoimiston piirustukset ja muut arkistoaineistot myytiin kokonaisuutena Alvar Aalto -säätiölle ja niitä ryhdyttiin järjestämään ja luetteloimaan. Elissa Aallon elämäntyön pysyviä jälkiä ovat lukuisat loppuunsaatetut projektit, joukko huolella kunnostettuja arvorakennuksia, sekä yksi harvoista jakamattomana säilyneistä piirustuskokoelmista maailmassa.

Pienoisnäyttely Arkkitehti Elissa Aalto esillä Villa Skeppetin saunarakennuksessa 29.10.−29.11.2022 tiistaisin, torstaisin ja lauantaisin klo 12−16 (suljettu Pyhäinpäivänä 5.11.). Villa Skeppetissä on avoimet ovet perjantaina 28.10. klo 17−19.30 ja samalla vietetään näyttelyn avajaisia.

Elissa Aalto 100 -juhlavuotta on vietetty Alvar Aalto -säätiössä monin tavoin. Alvar Aallon ateljeessa Helsingissä on esillä pienoisnäyttely Elissa Aallon elämäntyöstä ja Alvar Aalto Shopin valikoimissa on myynnissä ainutlaatuinen Elissa Aalto 100 -tuotesarja. Alvar Aalto -säätiö julkaisee marraskuussa ensimmäisen Arkkitehti Elissa Aallosta kertovan kirjan, joka valaisee suurelle yleisölle varsin tuntemattomaksi jääneen suunnittelijan työtä ja elämää. Arkkitehti Elissa Aalto -julkaisu tulee myyntiin säätiön museokohteisiin ja Alvar Aalto Shop -verkkokauppaan. Juhlavuoden vieton päättää Elissa Aallon syntymäpäivä, jota vietetään 22.11.2022.

Näyttelyn sisältö- ja mediatiedustelut:
Elissa Aalto 100 -juhlavuoden koordinaattori Mari Forsberg
puh. 050 325 1909
mari.forsberg@alvaraalto.fi

Näyttelytiedustelut Alajärvellä
Alajärven kaupunki, Villa Väinölä, Nelimarkka-museo
MuseosihteeriPäivi Haapaniemi
paivi.haap​aniemi@alajarvi.fi
www.alajarvi.fi

Näyttelytiedustelut Tammisaaressa
Christine ja Göran Schildtin säätiö
Toiminnanjohtaja Jennifer Dahlbäck
jennifer@villaskeppet.fi
www.villaskeppet.fi

Elissa ja Alvar Aalto aamiaisella 1960-luvulla. Valokuva Alvar Aalto -säätiö.
Alajärven kaupunginkirjasto (1991). Valokuva Maija Holma, Alvar Aalto -säätiö.
Göran Schildt ja Elissa Alvar Aalto -symposiumissa 1980-luvulla. Valokuva Alvar Aalto -säätiö.