Kiinteistö Oy KaapelitaloKiinteistö Oy KaapelitaloKiinteistö Oy KaapelitaloKiinteistö Oy Kaapelitalo

ARMAS-festivaali juhlii ikääntymistä 1.-15.10.2017

ARMAS on Suomessa ainutlaatuinen festivaali, joka nostaa esiin ikääntyneitä taiteilijoita ja tekee ikääntymisen teemoja näkyväksi taiteen keinoin. ARMAS on ainutlaatuinen myös lukuina: yli 120 tapahtumaa kahden viikon aikana, mukana on 16 kuntaa, 20 taidealan toimijaa, 16 vanhusalan järjestöä sekä kaksi tutkimusta tekevää tahoa.

ARMAS tuo esiin:

• SENIOR POWER – ikääntyneiden ääni esiin
  • SEINÄT NURIN – oman näköinen vanhuus, ei rajoja olemiseen tai tekemiseen
  • ILOA ARKEEN – iloinen ja energinen festivaali

ARMAS-festivaalin suojelija on tasavallan presidentin puoliso rouva Jenni Haukio. Festivaalin logon on suunnitellut suomalaisen graafisen suunnittelun ”Grand Old Man” Erik Bruun.

Poimintoja ohjelmistosta:

60+ Instagram -kävely

Valokuvataiteen museon järjestämällä Istagram-kävelyllä kuvataan ja jaetaan kuvia käyttäen Instagram-sovellusta.

Beer and The Beatles

Kinaporin palvelukeskuksessa tehdään sukellus brittikulttuuriin musiikin ja oluiden kautta. Juuri ilmestyneen ”Yeah! Yeah! Tässä tulemme” -kirjan toinen kirjoittaja, toimittaja Mikko Vienonen kertoo, millaiseen Suomeen Beatles-ilmiö 60-luvulla rantautui. Toimittajat Arto Nyberg ja Kari Ylänne maistattavat osallistujilla erilaisia oluita ja keskustelevat olutkulttuurista.

Siffin senioriklubi – gogo taiteen äärelle!

Opastetulla kierroksella tutustutaan Paul ja Fanny Sinebrychoffin taidekokoelmiin Sinebrychoffin taidemuseossa, minkä jälkeen työskennellään museon työpajassa.

Kohti itsenäistä vanhuutta -seminaari Tampereella

Mitä oikein tapahtui, kun taide kävi kylässä? Miten käy taiteen saavutettavuuden maakuntauudistuksessa? Pääseekö taide kylään jatkossakin? Kuka maksaa? Keskustelua taiteesta, kohtaamisista ja yhteistyöstä.

Runoratsun selkään -pajakiertue

Kiertue kutsuu kymmenen jyväskyläläisen päiväkeskuksen asiakkaat sanataiteen äärelle. Runoiluun kannustavien Runoratsu-korttien avulla herätellään luovuutta, tullaan tutummiksi sekä iloitaan omista ja toisten tarinoista. Leikkimielinen, pelillinen toiminta soveltuu myös muistisairaille.

Vatsastapuhuja Sari Aalto ja Taikuri Jouko

Haluatko nähdä jotain täysin uutta ja unohtumattoman hauskaa? Vatsastapuhuja Sari Aalto valloittaa Kinaporin palvelukeskuksessa estradin ja yleisön sydämet hulvattomien nukkehahmojensa kanssa!

Omakuva – sata vuotta suomalaisena 2017

Miten valokuvien avulla voisi nostaa esiin tarinoita, muistoja ja elämänarvoja ja innostaa ihmiset luovaan työskentelyyn yhdessä toisten kanssa? Valokuvaaja Leena Louhivuori ja kuvien malleina olleita Kotikallion vanhuksia Finlandiatalon Cafe Verandassa kertomassa prosessista.

Laulusta voimaa vanhuuteen!

Laulusta Voimaa -kuoro, johtajanaan musiikkineuvos Marjukka Riihimäki, edustaa ikääntyneiden aktiivista kulttuuritoimintaa sekä musiikin kautta saatavaa ja jaettavaa hyvinvointia parhaimmillaan. Kuoro esiintyy ja myös laulattaa yleisöä. Teemme yhdessä tilaisuudesta ikimuistoisen, iloisen ja energisen ikääntyneiden kohtaamisen!

Ikäihmiset osaavat – yhdessä vahvistamme terveyttä ja luomme kulttuuria

Koemme yhdessä luomisen iloa. Luomme musiikkia, koemme liikkumisen iloa. Rentoudumme ja seurustelemme. Nautimme taidekokemuksista. Kokeilemme teatterin tekemistä, huovutamme, punomme köysiä, teemme solmuja. Maalaamme kiviä. Visailemme, tutustumme lähiympäristöön - taloihin ja toreihin - oppaiden johdolla. Koemme ja muistelemme yhdessä.

Seniorivisa

Valtakunnallinen Seniorivisa 2017 -kilpailu käydään nyt jo kuudetta kertaa. Eniten pisteitä saanut joukkue voittaa kilpailun ja saa seuraavaan valtakunnalliseen visaan asti ”pystin” eli pojan haltuunsa.

MIES2017

Genrerajoja rikkova MIES2017 on miesten näkemyksistä, mielipiteistä ja ajatuksista koottu realistinen läpileikkaus nykymiehen sielunmaisemaan. Luvassa on ronskia huumoria sekä koskettavia kertomuksia siitä, mitä löytyy kovan kuoren alta. Esitykset Teatteri Toivossa.

Elämän syksy – kokemuksia ikääntymisestä uudessa kotimaassa

Ikääntyvien maahanmuuttajien ryhmät kutsuvat sinut kokemaan yhdessä, mitä ikääntyminen on uudessa kotimaassa. Tapahtumassa tutustutaan ikääntyvien maahanmuuttajien kokemuksiin, tunteisiin ja tarinoihin luovien menetelmien kautta.

Lauletaan yhdessä 100 vuotta!

Vanhustenviikon yhteislaulutilaisuus Hyvinvointikeskus Onnin Onninkodeissa. Laulattamassa  ovat Limonaatia ry:n muusikot.

Ja paljon, paljon muuta!

- Luovuus ei lakkaa, ja kulttuurioikeudet kuuluvat kaikille. On ihan mahtavaa olla tekemässä näin ison, innostuneen ja osaavan porukan kanssa jotain aivan uutta!, sanoo tapahtuman koordinaattori, tuottaja Raisa Karttunen.

Lasipalatsin Mediakeskus Oy on Kiinteistö Oy Kaapelitalon tytäryhtiö. Mediakeskus koordinoi Armas-festiaalia. Armas-festivaalin avajaisia juhlitaan Kaapelitehtaalla 1.10.2017.

Kiinteistö Oy Kaapelitalo on Helsingin kaupungin omistama yhtiö, joka peruskorjaa ja vuokraa vanhoja teollisuusrakennuksia taiteen, kulttuurin ja käsityön tarpeisiin. Se tarjoaa yrityksille, järjestöille, taiteilijoille ja tapahtumatuottajille tiloja Kaapelitehtaalla ja Suvilahdessa.

Ensimmäinen kansainvälinen taiteen ja luovien alojen ammattilaistapahtuma SULA järjestetään Kaapelitehtaalla 11.-12.10.20179.10.2017 12:52Tiedote

Helsingin Kaapelitehtaalla järjestettävä SULA – Sustainability and Love for Arts 11.-12.10.2017 nostaa esiin taiteen ja luovien alojen keskeisiä osaajia, selviytymistarinoita ja uusien kestävien toimintamallien luomisen. Tapahtuma on suunnattu luovien alojen toimijoille, yrittäjille, startupeille, taiteilijoille sekä luovien alojen liiketoiminnan kehittäjille.

KAAPELI 25 - muistikuvia ja muistelmia julkaistaan 14.9.201713.9.2017 10:36Tiedote

Kaapelitehdas viettää 25-vuotisjuhliaan syksyllä 2017. Entinen kaapeleita valmistanut tehdas, joka oli vuosikymmeniä Suomen suurin rakennus, ja joka symbolisoi Suomen siirtymistä agraariyhteiskunnasta teollistuneeksi maaksi, on toiminut suomalaisille taide- ja kulttuuritoimijoille omistautuneena keskuksena 1990-luvun alusta lähtien. Näiden vuosien aikana sen suojissa on toiminut Suomen eturivin kuvataiteilijoita, valokuvaajia, kirjailijoita, muusikkoja, tanssitaiteilijoita ja elokuvantekijöitä.

KAAPELI 25 - minnesbilder och hågkomster av Kabelfabriken ges ut 14.9.201713.9.2017 10:36Tiedote

Kabelfabriken firar sitt 25-årsjubileum hösten 2017. Den före detta kabeltillverkande fabriken, som i årtionden var Finlands största byggnad och en symbol för Finlands omvandling från ett agrarsamhälle till ett industrisamhälle, har sedan början av 1990-talet varit ett center för finländska konst- och kulturaktörer. Under de gångna åren har många av landets främsta bildkonstnärer, fotografer, författare, musiker, danskonstnärer och filmmakare verkat i huset.

KAAPELI 25 - reminiscences and recollections of the Cable Factory is published 14.9.201713.9.2017 10:36Tiedote

Kaapelitehdas, Cable Factory, will celebrate its 25th anniversary in the fall of 2017. The former cable factory, which was for decades the largest building in Finland and a symbol for Finland's transition from an agrarian society to an industrialized country, has been a center for Finnish art and culture since the early 1990s. Over the years, it has housed numerous high-profile Finnish artists, photographers, writers, musicians, dance artists and filmmakers.