Amos RexAmos Rex

Ars Fennica 2019 presenterar kandidaterna för Finlands främsta bildkonstpris på Amos Rex

Ars Fennica 2019-kandidaternas gemensamma utställning öppnas på Amos Rex onsdagen den 19.6. Fem nordiska konstnärer kandiderar för Ars Fennica: Petri Ala-Maunus (FI), Miriam Bäckström (SE), Ragnar Kjartansson (IS), Aurora Reinhard (FI) och Egill Sæbjörnsson (IS). Ars Fennica 2019 visas 19.6–8.9.2019.

Ars Fennica-juryn har nämt en internationnellt ansedd expert i nutidskonst som får utse den slutliga prismottagaren.

Årets 2019 pristagare utses av Roland Wetzel, chef för Tinguelymuseet i Basel.

I utställningen ingår två betydande val: utöver valet av prismottagare väljs även publikens favorit. Det senare avgör museibesökarna! Publikomröstningen äger rum i form av en kulbana.

Mottagaren av Ars Fennica -priset och publikens favorit tillkännages 21.8.2019.

Anmälning till pressmottagningen för tillkännagivandet av prismottagare och publikens favorit: https://amosrex.fi/ars-fennica-award

Bilagor:

Roland Wetzels meritförteckning
Konstexperter och prismottagare från år 1991 framåt
Presentation av kandidaterna

Pressbilder: https://amosrex.fi/sv/press

Amos Rex är ett konstmuseum där det förflutna, nuet och framtiden sammanstrålar. Funkispärlan Glaspalatset och det nya museets utrymmen under dess böljande torg erbjuder 8 500 kvadratmeter yta för unika upplevelser både under och ovan jord och på Bio Rex vita duk. Amos Rex utställningsprogram sträcker sig från den senaste, ofta tekniskt experimentella samtidskonsten till 1900-talets modernism och forna kulturer.
www.amosrex.fi #amosrex

Henna och Pertti Niemistös Bildkonststiftelse – Ars Fennica sr grundades 1990 för att främja konst genom att öppna nya kontakter för inhemsk bildkonst och inspirera konstnärerna i deras kreativa arbete. Stiftelsen delar ut priset vartannat år och arrangerar en kandidatutställning. Prisbeloppet är 40 000 euro.

www.arsfennica.fi #arsfennica

Amos Rex, Art Museum of Estonia, and Museo Egizio bring Ancient Egypt to the North11.6.2019 12:04:29 EESTPress release

Amos Rex, Art Museum of Estonia, and Museo Egizio announce a unique co-operation. Opening in October 2020, an exhibition titled Egypt of Glory will be shown in two parallel locations – at Amos Rex, Helsinki, and at the Art Museum of Estonia’s Kumu Art Museum, Tallinn. The rare two-part exhibition is based on one of the most important collections of Ancient Egyptian art and culture outside Egypt – the collection of Museo Egizio in Turin, Italy.

Amos Rex, Estlands konstmuseum och Museo Egizio presenterar det forntida Egypten i Norden11.6.2019 12:02:26 EESTTiedote

Amos Rex, Estlands konstmuseum och Museo Egizio tillkännager ett unikt samarbete. I oktober 2020 öppnas en utställning med namnet Egyptens prakt på två museer samtidigt: på Amos Rex i Helsingfors och på Estlands konstmuseum, Kumu i Tallinn. Den unika, tvådelade utställningen bygger på en av de mest ansedda samlingarna av forntida egyptisk konst och kultur som finns utanför Egypten – Museo Egizios samling i Turin i Italien.

Amos Rex, Viron taidemuseo ja Museo Egizio tuovat muinaisen Egyptin pohjoiseen11.6.2019 12:02:11 EESTTiedote

Amos Rex, Viron taidemuseo ja Museo Egizio ilmoittavat ainutlaatuisesta yhteistyöstä. Lokakuussa 2020 aukeava näyttely "Egyptin loisto" jalkautuu samanaikaisesti kahteen tilaan – Helsingin Amos Rexiin sekä Tallinnan Kumu-taidemuseoon. Harvinainen kaksiosainen näyttely pohjautuu Italian Torinossa toimivan Museo Egizion kokoelmaan, joka on yksi tärkeimmistä muinaisen Egyptin taiteen ja kulttuurin kokoelmista Egyptin ulkopuolella.

Inbjudan till presskonferens: Ars Fennica 2019 -kandidaternas gemensamma utställning öppnas på Amos Rex3.6.2019 11:08:38 EESTTiedote

Under sin första sommar är Amos Rex arena för en tävling om Finlands främsta bildkonstpris.Fem nordiska konstnärer kandiderar för Ars Fennica: Petri Ala-Maunus (FI), Miriam Bäckström (SE), Ragnar Kjartansson (IS), Egill Sæbjörnsson (IS) och Aurora Reinhard (FI). Centrala teman för utställningen är konstnärens roll, maktrelationer, nya bildverkligheter och det västerländska landskapsmåleriets tradition. Ars Fennica 2019 visas 19.6–8.9.2019.