Amos RexAmos Rex

Ars Fennica 2019 presenterar kandidaterna för Finlands främsta bildkonstpris på Amos Rex

Ars Fennica 2019-kandidaternas gemensamma utställning öppnas på Amos Rex onsdagen den 19.6. Fem nordiska konstnärer kandiderar för Ars Fennica: Petri Ala-Maunus (FI), Miriam Bäckström (SE), Ragnar Kjartansson (IS), Aurora Reinhard (FI) och Egill Sæbjörnsson (IS). Ars Fennica 2019 visas 19.6–8.9.2019.

Ars Fennica-juryn har nämt en internationnellt ansedd expert i nutidskonst som får utse den slutliga prismottagaren.

Årets 2019 pristagare utses av Roland Wetzel, chef för Tinguelymuseet i Basel.

I utställningen ingår två betydande val: utöver valet av prismottagare väljs även publikens favorit. Det senare avgör museibesökarna! Publikomröstningen äger rum i form av en kulbana.

Mottagaren av Ars Fennica -priset och publikens favorit tillkännages 21.8.2019.

Anmälning till pressmottagningen för tillkännagivandet av prismottagare och publikens favorit: https://amosrex.fi/ars-fennica-award

Bilagor:

Roland Wetzels meritförteckning
Konstexperter och prismottagare från år 1991 framåt
Presentation av kandidaterna

Pressbilder: https://amosrex.fi/sv/press

Amos Rex är ett konstmuseum där det förflutna, nuet och framtiden sammanstrålar. Funkispärlan Glaspalatset och det nya museets utrymmen under dess böljande torg erbjuder 8 500 kvadratmeter yta för unika upplevelser både under och ovan jord och på Bio Rex vita duk. Amos Rex utställningsprogram sträcker sig från den senaste, ofta tekniskt experimentella samtidskonsten till 1900-talets modernism och forna kulturer.
www.amosrex.fi #amosrex

Henna och Pertti Niemistös Bildkonststiftelse – Ars Fennica sr grundades 1990 för att främja konst genom att öppna nya kontakter för inhemsk bildkonst och inspirera konstnärerna i deras kreativa arbete. Stiftelsen delar ut priset vartannat år och arrangerar en kandidatutställning. Prisbeloppet är 40 000 euro.

www.arsfennica.fi #arsfennica

Mystiska mossjättar tar över Glaspalatstorget – Amos Rex utställning inbjuder oss att ifrågasätta och drömma på barns orädda sätt14.3.2024 10:40:08 EET | Tiedote

En grön mossjätte utrustad med skidor och stavar har anlänt till Amos Rex kullar, redo att utforska okänd terräng. Vandraren upplever att världen utforskas genom att resa, men också med hjälp av känslosinnet – speciellt via händernas beröring. Det är kanske därför jätten rör vid sin öppna handflata med ena handens två fingrar och formar tecknet som betyder att gå eller att vandra.

Salaperäiset sammaljätit valtaavat Lasipalatsin aukion – Amos Rexin näyttely kutsuu meitä kyseenalaistamaan ja uneksimaan lasten pelottomaan tapaan14.3.2024 10:40:08 EET | Tiedote

Vihreä sammaljätti varustettuna suksilla ja sauvoilla on kulkenut Amos Rexin kumpujen keskelle, kenties valmiina kartoittamaan tuntemattomia alueita. Vaeltajan mielestä yksi tapa oppia tuntemaan maailmaa on matkustaminen, toinen on aistien avulla – erityisesti kosketuksen kautta. Ehkä siksi jätti kertoo omasta tehtävästään koskettamalla avointa kämmentä toisen käden kahdella sormella. Viittoma toteutuu liikuttamalla sormia kämmenen yli, mikä tarkoittaa viittomakielellä kävellä tai vaeltaa.