Art Odyssey 2021 – taidematka avaruuden etäisyyksiin ja mielen syvyyksiin

Art Odyssey 2021 on science fictionista innoituksensa saanut kirja- ja näyttelykokonaisuus, joka esittelee kahdeksan nykytaiteilijan (Lauri Astala, Petri Eskelinen, Roland Persson, Joseph Popper, Tiina Raitanen, Kimmo Schroderus, Magnus Wallin ja Charlotta Östlund) scifi-henkisiä videoteoksia ja veistoksia.

Uutuuskirja esittelee Serlachius-museoiden vaikuttavan ja arvoituksellisen Art Odyssey 2021 -näyttelyn upeina kuvina, ja se sisältää science fictionin ja taiteen leikkauspisteitä tutkivia esseitä sekä scifi-kirjallisuuden legendan, Jeff VanderMeerin haastattelun.

Maineikkaan Tähtivaeltaja-blogin scifi-asiantuntijat Jukka Halme ja Aleksi Kuutio pohtivat yhteisartikkelissaan science fiction -kuvaston ja todellisuuden yhteyksiä sekä analysoivat kirjan taiteilijoita ja heidän teoksiaan tieteisfiktion näkökulmasta.

Palkittu tieteiskirjailija Anni Kuu Nupponen (mm. Nainen ja Kuningas, Vaskikirjat, 2009) tutkii esseessään science fictionin konventioita kirjallisuudessa ja elokuvissa ja kytkee sen historian länsimaisen sivistyksen alkulähteille aina Homerokseen asti.

Taiteilija ja Art Odyssey 2021 -näyttelyn toinen kuraattori Petri Eskelinen pohtii omassa artikkelissaan nykytaiteen merkitystä tulevaisuuden kuvana ja sen katalyyttinä. Kuvanveistäjä ja toinen kuraattori Kimmo Schroderus taustoittaa näyttelyn syntyprosessia ja siihen vaikuttaneita tekijöitä teoksen esipuheessa.

Art Odyssey 2021 (Parvs, 2021)

Kirjoittajat: Petri Eskelinen, Jukka Halme, Aleksi Kuutio, Anni Kuu Nupponen, Kimmo Schroderus, Jeff VanderMeer

Kielet: suomi ja englanti

Art Odyssey 2021 -näyttely on esillä Serlachius-museo Göstassa Mäntässä 17.4.2022 asti.

Arvostelukappaleet lehdistölle: hanna.karppanen@parvs.fi

Kuvapyynnöt: ville.karppanen@parvs.fi

Art Odyssey 2021, Parvs 2022
Installaatiokuva Art Odyssey 2021 -näyttelystä. Kuva: Arttu Kokkonen
Installaatiokuva Art Odyssey 2021 -näyttelystä. Kuva: Arttu Kokkonen
Tiina Raitanen: From Load (Lastista), 2019. Kuva: Arttu Kokkonen
Tiina Raitanen: Fence, 2021. Kuva: Arttu Kokkonen
Roland Persson: Mouth of Medusa, 2018. Kuva: Arttu Kokkonen
Kimmo Schroderus: Laajentuja (Expander), 2004. Kuva: Arttu Kokkonen
Kimmo Schroderus: Contemporary Beelzebub #2, 2021. Kuva: Arttu Kokkonen
Charlotta Östlund: Shot #1, 2021. Kuva: Arttu Kokkonen
Charlotta Östlund: Exposure #1, 2021. Kuva: Arttu Kokkonen
Magnus Wallin: Echo, 2021
Magnus Wallin: Elements, 2011
Petri Eskelinen: Tulkintoja science fictionista – Kolmen painovoiman kappale | Interpreting Science Fiction – Three Body Gravity, 2021. Kuva: Arttu Kokkonen
Petri Eskelinen: Tulkintoja science fictionista – Valonnopeus (2 koetta) | Interpreting Science Fiction – Lightspeed (2 experiments), 2021. Kuva: Arttu Kokkonen
Joseph Popper: Into Orbit (Kiertoradalle), 2011
Lauri Astala: Transit, 2013

Uutuuskirja ja näyttely esittelevät hyljeksityn taidesuuntauksen valokuva-aarteet vuosisadan takaa20.1.2022 13:41:30 EET | Tiedote

Piktorialismi oli valokuvan ensimmäinen taidesuuntaus, jonka valtakausi Euroopassa kesti 1880-luvulta 1920-luvulle. Piktorialistiselle estetiikalle oli ominaista kauneuden, tunnelman ja luonnollista näkökokemusta vastaavan, utuisen ja epäterävän ilmaisun tavoittelu. Kauneutta kohti pyrittiin taitoa vaativien vedostus- ja sävytystekniikoiden avulla. Suomalaisen piktorialismin varhaiset mestarit ja mestariteokset pääsevät nyt ensimmäistä kertaa esiin kirjamuodossa upeiden valokuvien ja tuoreiden tutkimusartikkelien kautta. Millaisia valokuvataiteilijoita olivat Fritz Englund, Oiva Kallio, Daniel Nyblin, Alfred Nybom ja Johannes Schalin? Entä keitä olivat piktorialismin naistekijät?