Art Odyssey 2021 – taidematka avaruuden etäisyyksiin ja mielen syvyyksiin

Art Odyssey 2021 on science fictionista innoituksensa saanut kirja- ja näyttelykokonaisuus, joka esittelee kahdeksan nykytaiteilijan (Lauri Astala, Petri Eskelinen, Roland Persson, Joseph Popper, Tiina Raitanen, Kimmo Schroderus, Magnus Wallin ja Charlotta Östlund) scifi-henkisiä videoteoksia ja veistoksia.

Uutuuskirja esittelee Serlachius-museoiden vaikuttavan ja arvoituksellisen Art Odyssey 2021 -näyttelyn upeina kuvina, ja se sisältää science fictionin ja taiteen leikkauspisteitä tutkivia esseitä sekä scifi-kirjallisuuden legendan, Jeff VanderMeerin haastattelun.

Maineikkaan Tähtivaeltaja-blogin scifi-asiantuntijat Jukka Halme ja Aleksi Kuutio pohtivat yhteisartikkelissaan science fiction -kuvaston ja todellisuuden yhteyksiä sekä analysoivat kirjan taiteilijoita ja heidän teoksiaan tieteisfiktion näkökulmasta.

Palkittu tieteiskirjailija Anni Kuu Nupponen (mm. Nainen ja Kuningas, Vaskikirjat, 2009) tutkii esseessään science fictionin konventioita kirjallisuudessa ja elokuvissa ja kytkee sen historian länsimaisen sivistyksen alkulähteille aina Homerokseen asti.

Taiteilija ja Art Odyssey 2021 -näyttelyn toinen kuraattori Petri Eskelinen pohtii omassa artikkelissaan nykytaiteen merkitystä tulevaisuuden kuvana ja sen katalyyttinä. Kuvanveistäjä ja toinen kuraattori Kimmo Schroderus taustoittaa näyttelyn syntyprosessia ja siihen vaikuttaneita tekijöitä teoksen esipuheessa.

Art Odyssey 2021 (Parvs, 2021)

Kirjoittajat: Petri Eskelinen, Jukka Halme, Aleksi Kuutio, Anni Kuu Nupponen, Kimmo Schroderus, Jeff VanderMeer

Kielet: suomi ja englanti

Art Odyssey 2021 -näyttely on esillä Serlachius-museo Göstassa Mäntässä 17.4.2022 asti.

Arvostelukappaleet lehdistölle: hanna.karppanen@parvs.fi

Kuvapyynnöt: ville.karppanen@parvs.fi

Art Odyssey 2021, Parvs 2022
Installaatiokuva Art Odyssey 2021 -näyttelystä. Kuva: Arttu Kokkonen
Installaatiokuva Art Odyssey 2021 -näyttelystä. Kuva: Arttu Kokkonen
Tiina Raitanen: From Load (Lastista), 2019. Kuva: Arttu Kokkonen
Tiina Raitanen: Fence, 2021. Kuva: Arttu Kokkonen
Roland Persson: Mouth of Medusa, 2018. Kuva: Arttu Kokkonen
Kimmo Schroderus: Laajentuja (Expander), 2004. Kuva: Arttu Kokkonen
Kimmo Schroderus: Contemporary Beelzebub #2, 2021. Kuva: Arttu Kokkonen
Charlotta Östlund: Shot #1, 2021. Kuva: Arttu Kokkonen
Charlotta Östlund: Exposure #1, 2021. Kuva: Arttu Kokkonen
Magnus Wallin: Echo, 2021
Magnus Wallin: Elements, 2011
Petri Eskelinen: Tulkintoja science fictionista – Kolmen painovoiman kappale | Interpreting Science Fiction – Three Body Gravity, 2021. Kuva: Arttu Kokkonen
Petri Eskelinen: Tulkintoja science fictionista – Valonnopeus (2 koetta) | Interpreting Science Fiction – Lightspeed (2 experiments), 2021. Kuva: Arttu Kokkonen
Joseph Popper: Into Orbit (Kiertoradalle), 2011
Lauri Astala: Transit, 2013

Niclas Wariuksen valokuvateos Vanitas on vuoden 2021 paras taidekirja13.6.2022 12:57:01 EEST | Tiedote

Iittalan XXV Valtakunnalliset Taidekirjapäivät palkitsivat valokuvataiteilija Niclas Wariuksen Vanitas-kirjan vuoden 2021 parhaana taidekirjana. Kirjalle myönnettiin Eliel Aspelin -palkinto, joka on Harri Koskisen suunnittelema lasiveistos. Voittaja julkistettiin lauantaina 11.6.2022 Hämeenlinnan pääkirjastossa, ja kilpailun järjestäjänä toimi Hämeenlinnan kaupunginkirjasto. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 35 vuonna 2021 julkaistua teosta.

Ensimmäinen kattava teos irlantilaistaiteilija Trish Morrisseyn tuotannosta8.6.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Autofiktiot-kirja on ensimmäinen mittava katsaus irlantilaisen valokuvataiteilijan Trish Morrisseyn (s. 1967) tuotantoon 2000-luvun alusta nykypäivään. Morrissey esiintyy yleensä itse kaikissa teoksissaan, sekä valokuvissa että elokuvissa, ja saattaa esittää useampaa kuin yhtä roolia. Varhaisemmissa, uraauurtavissa valokuvissaan hän kartoittaa perhealbumin visuaalisia koodeja, uudemmissa hän paneutuu historiassa vähälle huomiolle jääneiden naisten elämään.