ARTTU2-tutkimusohjelman päätösseminaarissa tutkittua tietoa kunta-alan uudistuksista

Kunnissa toteutettujen ja tulevien uudistusten arviointitutkimusohjelma 2014 - 2018 (ARTTU2) on useasta osaprojektista koostuva tutkimuskokonaisuus, jossa on selvitetty, miten mm. maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelu ovat vaikuttaneet kuntien palveluihin, talouteen, demokratiaan ja johtamiseen, henkilöstövoimavaroihin sekä yhdyskuntarakenteeseen ja elinvoimaan. Toimituksenne edustaja on tervetullut osallistumaan ARTTU2-tutkimusohjelman päätösseminaariin torstaina 22.3.2018 klo 9.00 - 15.00.

KUNTALIITON KUTSU TIEDOTUSVÄLINEILLE
15.3.2018

Kunnissa toteutettujen ja tulevien uudistusten arviointitutkimusohjelma 2014 - 2018 (ARTTU2) on useasta osaprojektista koostuva tutkimuskokonaisuus, jossa on selvitetty, miten mm. kuntaliitokset, Paras-hanke sekä maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelu ovat vaikuttaneet kuntien palveluihin, talouteen, demokratiaan ja johtamiseen, henkilöstövoimavaroihin sekä yhdyskuntarakenteeseen ja elinvoimaan.

Toimituksenne edustaja on tervetullut osallistumaan ARTTU2-tutkimusohjelman päätösseminaariin.

Torstaina 22.3.2018 klo 9.00 - 15.00
Kuntatalo, Toinen linja 14, Helsinki

Tutkimusohjelman päätösseminaarissa käydään läpi viimeisimpien tutkimusten johtopäätöksiä. Tilaisuuden avaa Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.
Seminaarissa keskustellaan myös tutkimustiedon merkityksestä kunnallisessa ja kansallisessa päätöksenteossa. Äänessä on eturivin kuntatutkijoita eri yliopistoista sekä kuntajohtajia erikokoisista kunnista eri puolilta Suomea.

Seminaari lähetetään suorana verkkolähetyksenä osoitteessa

Ohjelma kokonaisuudessaan alla.

Lisätietoja ARTTU2-tutkimusohjelmasta: tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom, p. 050 337 5634

Tervetuloa!
Hanna Kaukopuro-Klemetti
tiedottaja
Suomen Kuntaliitto

OHJELMA:
8:45 - Aamukahvi/-tee

9:30 Tilaisuuden avaus
Varatoimitusjohtaja Timo Reina, Suomen Kuntaliitto

9:45 Uudistusten lyhyt kertauskurssi
Otteita ARTTU2-tutkimusmatkalta 2014-2018
Erityisasiantuntija Arto Koski ja tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom, Suomen Kuntaliitto

10:15 Tutkittua ja havaittua uudistuksista - Tutkijat ja tutkimukset framilla
Anu Hakonen (Vaasan yliopisto), Jonne Hytönen (Oulun yliopisto), Kaija Majoinen (FCG/Kuntakehitys Kaija Majoinen tmi), Pentti Meklin (Tampereen yliopisto), Tommi Oikarinen (Itä-Suomen yliopisto), Marianne Pekola-Sjöblom (Kuntaliitto), Siv Sandberg (Åbo Akademi), Jari Stenvall (Tampereen yliopisto) ja Sami Tantarimäki (Turun yliopisto).
Moderaattori: Kunnanjohtaja Päivi Rahkonen, Hollolan kunta

11:30 ”Korkean tason tervehdykset”

11:45 Kunnat tutkittujen ja havaittujen faktojen haastajina
Sipoon kunnanjohtaja Mikael Grannas, Paltamon kunnanjohtaja Arto Laurikainen, Kokkolan kaupunginjohtaja Stina Mattila, Tornion kaupunginjohtaja Timo Nousiainen, Lempäälän kunnanjohtaja ja Kuntajohtajat ry:n puheenjohtaja Heidi Rämö sekä Espoon tutkimusjohtaja Teuvo Savikko.
Moderaattori: Tutkimus- ja kehitysjohtaja Jenni Airaksinen, Suomen Kuntaliitto

12:30 Lounas

13:15 Mikä kiikastaa kunta-alan uudistuksissa? ARTTU2-tutkimusten oppeja
Emeritusprofessori Pentti Meklin, ARTTU2-ohjelman tieteellinen johtaja

14:00 ARTUN eväät: Tutkitusta tiedosta energiaa kehittämiselle?
Oulun kaupungin kehittämispäällikkö Maria Ala-Siuru, Kuntalehden päätoimittaja Marja Honkakorpi, ympäristöministeriön tutkimusjohtaja Laura Höijer, Keuruun kaupunginjohtaja Hannu Mars,
Kuntaliiton sosiaali- ja terveysasioiden johtaja Tarja Myllärinen, KT:n kehittämispäällikkö Terttu Pakarinen
ja valtiovarainministeriön finanssineuvos Anne-Marie Välikangas.
Moderaattori: Viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä, Suomen Kuntaliitto

14:45 Loppusävelet & ”Oodi uudistuksille”

15-17 Jälkilöylyt - Tarjoilua ja seurustelua

ARTTU2-seminaaria edeltävänä päivänä 21.3. klo 16-19 järjestämme yhdessä Uuden sukupolven organisaatiot (USO) ja Kunta hyvinvoinnin edistäjänä –verkostoprojektien kanssa Etkot eli rennon iltatilaisuuden, jossa on luvassa seurustelua ja verkostoitumista sekä syötävää, juotavaa ja musiikkia.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä, johon on koottu keskeiset kunta-alan tiedot ja palvelut. Suomen kunnat ja kaupungit vastaavat noin 2/3 julkisista palveluista.